Κυριακή 21 Αυγούστου 2016

Ραντεβού τον Σεπτέμβριο στα πεδία μάχης για την Παιδεία

Σε πεδίο μείζονος πολιτικής αντιπαράθεσης αναδεικνύεται ο χώρος της Παιδείας.

Ραντεβού τον Σεπτέμβριο στα πεδία μάχης για την Παιδεία

agiasmos-sxoleio.jpg

Αννα Ανδριτσάκη
Αγιασμός σε σχολείοΣτο τέλος του μήνα αναμένεται ο δεύτερος «γύρος» της σύγκρουσης κυβέρνησης και αξιωματικής αντιπολίτευσης για την ιδιωτική εκπαίδευση με την ψήφιση του σχετικού άρθρου (που, μεταξύ άλλων, καταργεί τον νόμο Αρβανιτόπουλου για τις αυθαίρετες κι αναιτιολόγητες απολύσεις) ενώ το άνοιγμα των σχολείων, στις 12 Σεπτεμβρίου, θα σηματοδοτήσει τη θυελλώδη, όπως αναμένεται, συζήτηση προ ημερησίας διατάξεως για την Παιδεία, στη Βουλή, λίγες ημέρες αργότερα.
«Μητέρα των μαχών» την έχει ήδη χαρακτηρίσει ο αντιπρόεδρος της Ν.Δ., Αδωνις Γεωργιάδης, επιβεβαιώνοντας τη σημασία της αναμέτρησης την οποία επιδίωξαν αμφότερες κυβέρνηση και αξιωματική αντιπολίτευση.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις ανακοινώθηκε από το Μαξίμου ότι θα ζητηθεί συζήτηση προ ημερησίας διατάξεως, η Ν.Δ. έσπευσε να υποβάλει το σχετικό αίτημα.
Προφανώς, η τελευταία βρίσκει μια καλή αφορμή να ανεβάσει τους τόνους διευρύνοντας το ήδη ανοιχτό μέτωπο της Παιδείας, ενώ η κυβέρνηση μια ευκαιρία να αποδείξει όχι μόνο την καλή προετοιμασία για το παραδοσιακά, πια, κρίσιμο στοίχημα της ομαλής έναρξης της σχολικής χρονιάς, αλλά και την προώθηση άλλων δράσεων στην Παιδεία, καθώς πρόκειται για ένα σημαντικό κεφάλαιο της κοινωνικής της ατζέντας που προωθείται με ταχείς ρυθμούς.
Στο πρόσφατο Κυβερνητικό Συμβούλιο Κοινωνικής Πολιτικής (ΚΥΣΚΟΙΠ) τέθηκαν οι προτεραιότητες που αφορούν κυρίως τον τομέα της Υγείας, της Παιδείας και ευαίσθητους τομείς κοινωνικής πολιτικής.
Εξ ου και η επίσπευση των πρωτοβουλιών για την κοινωνική ασφάλιση, την αντιμετώπιση της ανεργίας, της ανθρωπιστικής κρίσης, του στεγαστικού, τα αντισταθμιστικά για το ΕΚΑΣ κ.ά.

Νίκος Φίλης -Αδωνις Γεωργιάδης

Απ’ τους πιο μορφωμένους και καταρτισμένους ανθρώπους της γενιάς του θεωρούν τον Νίκο Φίλη στενοί συνεργάτες του-«Μητέρα των μαχών» χαρακτήρισε τη συζήτηση στη Βουλή για την Παιδεία ο Αδωνις Γεωργιάδης 
INTIME NEWS/ΜΠΑΜΠΟΥΚΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ-EUROKINISSI/ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ

Κοινωνικό προφίλ

Ουσιαστικά πρόκειται για ένα μίνι κοινωνικό συμβόλαιο με προθεσμία εφαρμογής τη δεύτερη (και σκληρότερη) αξιολόγηση το φθινόπωρο.
Μέχρι τότε θα πρέπει να έχει ενδυναμωθεί το κοινωνικό προφίλ της κυβέρνησης, να έχει φανεί η στροφή στην κοινωνία, η οποία αναμένεται να δεχτεί ακόμη σκληρότερα χτυπήματα στην επικείμενη δεύτερη αξιολόγηση (που αφορά τα εργασιακά).
Μαζί της και η κυβέρνηση, φυσικά, που θα μετρήσει πάλι αντοχές και δυνάμεις.
Το άνοιγμα των σχολείων, λοιπόν, αποτελεί έναν από τους σηματοδότες της κυβερνητικής πορείας την παρούσα περίοδο.
«Θα πάρουν τις κατάλληλες απαντήσεις στη Βουλή. Η προ ημερησίας συζήτηση θα διεξαχθεί μετά το άνοιγμα των σχολείων στις 12 Σεπτεμβρίου, που όλα δείχνουν ότι θα είναι το καλύτερο των τελευταίων 30 ετών», λένε συνεργάτες του υπουργού Παιδείας, Νίκου Φίλη, παρακάμπτοντας τις φήμες για πιέσεις της Ν.Δ. να διεξαχθεί η συζήτηση πριν από τον αγιασμό.
Συμπληρώνουν μάλιστα: .«Πρώην μεγαλόσχημοι υπουργοί και βουλευτές της Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ θα αναγκαστούν να απολογηθούν, πώς, εκείνοι, με υπερπολλαπλάσιους πόρους δεν κατάφερναν να ανοίξουν τα σχολεία ή μοίραζαν φωτοτυπίες αντί βιβλίων, ενώ επί ΣΥΡΙΖΑ, παρά τους δημοσιονομικούς περιορισμούς, τα σχολεία ανοίγουν χωρίς προβλήματα και τα βιβλία είναι ήδη από τον Ιούλιο στις αποθήκες των σχολείων»
Πράγματι, το άνοιγμα των σχολείων έχει αναχθεί σε κορωνίδα της πολιτικής του υπουργείου.
Εδώ και μήνες εργάζεται πυρετωδώς γι’ αυτό (βιβλία στην ώρα τους, πιστώσεις για 20.000 αναπληρωτές, ολοκλήρωση μεταθέσεων, αποσπάσεων κ.ά.) αλλά και για μια σειρά άλλων δράσεων (νέο ΕΠΑΛ-Μαθητεία, Ειδική Αγωγή, Ελληνικό Ιδρυμα για Ερευνα και Καινοτομία κ.ά.).
«Σε μόλις μερικούς μήνες και πολλές φορές με αθόρυβο τρόπο άλλαξαν πολλά προς το καλύτερο», συνεχίζουν οι ίδιοι κύκλοι του υπουργείου.
«Μας υποτίμησαν, έπεσαν έξω και τώρα, που αντιλαμβάνονται με ποιους έχουν να κάνουν, τρέχουν και δεν φτάνουν να καλύψουν τον χαμένο χρόνο και να βρουν τρόπο –εν όψει της προ ημερησίας διατάξεως συζήτησης στη Βουλή- να στήσουν αντιπερισπασμούς και να δικαιολογήσουν τις καταστροφολογικές εκτιμήσεις τους που διαψεύδονται παταγωδώς.
»Τι να πρωτοθυμηθούμεΤα χιλιάδες σχολεία που δήθεν θα έκλεινε ο Φίλης, την κατάργηση του ολοήμερου και της πρωινής ζώνης, την τεράστια μείωση που πρόβλεπαν στις προσλήψεις αναπληρωτών, την περικοπή στους πόρους του ΕΣΠΑ, την καταδίωξη και το κλείσιμο των ιδιωτικών σχολείων και άλλα πολλά που αποδείχθηκαν ψευδή και ανυπόστατα;».
Για την ιδιωτική εκπαίδευση, μάλιστα, επισημαίνουν την επιμονή στην παρέμβαση, παρά την πολεμική από κόμματα της αντιπολίτευσης που έφτασε μέχρι την ενεργοποίηση μηχανισμών στις αίθουσες των Βρυξελλών.

«Καλές ειδήσεις»

Οπως λένε χαρακτηριστικά, «οι αντίπαλοί μας απροετοίμαστοι και κολλημένοι στο χθες, χωρίς νέες ιδέες και πρόγραμμα για την Παιδεία, πλην του αναμασήματος των νεοφιλελεύθερων συνταγών και της μνημονιακής πολιτικής των περικοπών και της εκπαιδευτικής απορρύθμισης, αιφνιδιάστηκαν.
»Επεσαν θύματα των ιδεοληψιών και των προκαταλήψεών τους. Νόμιζαν ότι είχαν εύκολο έργο. “Πώς είναι δυνατό να τα καταφέρει ένας υπουργός που δεν διαθέτει καν πτυχίο”, έλεγαν, αγνοώντας, ποιος είναι και τι αντιπροσωπεύει ο Νίκος Φίλης, ένας άνθρωπος, που για όσους τον γνωρίζουν, θεωρείται ένας από τους πιο μορφωμένους και καταρτισμένους της γενιάς του.
»“Πώς είναι δυνατόν”, ισχυρίζονταν, να διαχειριστεί το κρίσιμο αυτό υπουργείο που ισοδυναμεί με το 1/3 του δημόσιου τομέα, ένα “τσούρμο ιδεοληπτικών Συριζαίων”, χωρίς εμπειρία διοίκησης και έχοντας από κάτω σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του διοικητικού μηχανισμού δομές που φέρουν ισχυρό το αποτύπωμα 40 χρόνων διακυβέρνησης από τη Ν.Δ. και το ΠΑΣΟΚ;».
«Είμαστε το υπουργείο των καλών ειδήσεων», λένε χαριτολογώντας και παραπέμπουν σε μια δημοσκοπική αυτοπεποίθηση του υπουργείου Παιδείας και κατά συνέπεια της κυβέρνησης.
Σύμφωνα με τις 6 μηνιαίες τάσεις της ΜRB που δημοσιεύτηκαν τον Ιούνιο, η εκπαίδευση έφτασε στο 68,6% μεταξύ των θεσμών που εμπιστεύονται οι Ελληνες.
Πρόκειται για την υψηλότερη καταγραφή των τελευταίων 11 ετών, ενώ από την περίοδο της συγκυβέρνησης Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ (εξαμηνιαίες τάσεις Δεκεμβρίου 2014) σημειώνεται άλμα 14,1 μονάδων (από το 54,5% στο 68,6%).
Βέβαια, η άλλη πλευρά... αυτής της γης δεν είναι εύκολη.
Εκεί κυριαρχούν οι ασφυκτικοί έλεγχοι και η καχυποψία των θεσμών, η πρόκληση της υποχρηματοδότησης, αλλά και ανθεκτικά τεχνητά εμπόδια όπως η πελατειακή διαπλοκή.
Εκεί και η πολιτική ατολμία, η προτεραιότητα μερίδας αρμοδίων στη διατήρηση αξιωμάτων ή καθεστώτων, η αναβλητικότητα και, εν τέλει, τα αποσπασματικά έργα.
Το άνοιγμα των σχολείων είναι ένα επαναλαμβανόμενο στοίχημα και μία από τις πολλές σοβαρές προκλήσεις διαχείρισης αυτού του κρίσιμου χώρου.
Είναι βαρύ χαρτοφυλάκιο το χρεοκοπημένο εκπαιδευτικό σύστημα.
Τα σχολεία κάθε χρόνο χρειάζονται 20.000-25.000 αναπληρωτές, εκατομμύρια αντίτυπα βιβλίων κι έναν απαραίτητο προϋπολογισμό λειτουργίας.
Βασικές δομές είναι ακόμα διαλυμένες, ενώ τα ανώτατα ιδρύματα είναι όχι μόνο αλωμένα από την κρίση, αλλά και αιχμάλωτα αλλεπάλληλων φαύλων παρεμβάσεων.
Το εκπαιδευτικό προσωπικό έχει μειωθεί δραματικά, το διοικητικό προσωπικό είναι αποδεκατισμένο, οι προϋπολογισμοί συρρικνωμένοι έως και 70%.
Πότε θα ξεμπλοκαριστεί το θέμα των 500 θέσεων μελών ΔΕΠ/ΕΠ σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ;
Τι θα γίνει με τη μεταρρυθμιστική παρέμβαση στην ανώτατη εκπαίδευση;
Τα προσχέδια για τις μεταπτυχιακές σπουδές πάνε, έρχονται κι ακόμα να φτάσουν στην απαραίτητη τελική συμφωνία, ενώ η αναδιάταξη του χώρου των ΤΕΙ εξαφανίστηκε από το λεξιλόγιο του υπουργείου παρά τις μελέτες επιτροπών και την ένταξη του εγχειρήματος στο μεγάλο διάλογο για την Παιδεία.
Είναι καταγεγραμμένες οι καταγγελίες ακόμα και παραγόντων του διαλόγου για τις παρασκηνιακές πιέσεις και αντιδράσεις στην αναδιάρθρωση.
Το κυριότερο; Πώς θα εξασφαλιστούν νέοι πόροι;
Πώς θα αποφευχθούν οι συνταγές ΟΟΣΑ και θεσμών για ιδιωτικοοικονομικές λύσεις (βλ. δίδακτρα, δεσμευτικές συνεργασίες με επιχειρήσεις κ.ά.);
Οσο για τα σχολεία, παρά την προτεραιότητα που επέδειξε φέτος το υπουργείο, ο φόβος για το μέλλον παραμένει ισχυρός.
Πόση συρρίκνωση επιφυλάσσεται; Ποιος ο αντίκτυπος των αλλαγών σε ολοήμερο και ωρολόγιο, πώς θα εφαρμοστεί η αξιολόγηση; Πώς θα αντιμετωπιστούν οι συστάσεις ΟΟΣΑ και θεσμών για εξοικονόμηση δομών και προσωπικού;
Το υπουργείο, προς το παρόν, ετοιμάζεται να πάρει θέση στην εμπροσθοφυλακή της κυβέρνησης για τη φθινοπωρινή εκστρατεία.
Ο κατάλογος με τα πεπραγμένα είναι έτοιμος.
Μεταξύ άλλων περιλαμβάνει ενέργειες:

Για το άνοιγμα των σχολείων

◼ Ολοκλήρωση μεταθέσεων
◼ Ολοκλήρωση αποσπάσεων (-27% σε σχέση με πέρυσι)
◼ Πίνακες αναπληρωτών (για πρώτη φορά ηλεκτρονική υποβολή - για πρώτη φορά υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ)
◼ Εξασφάλιση 302 εκατ. ευρώ από ΕΣΠΑ-ΠΔΕ-κρατικό προϋπολογισμό που αντιστοιχούν σε 21.000 πιστώσεις αναπληρωτών
◼ 24.167.167 βιβλία ήδη στις αποθήκες των σχολείων

Για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια

◼ Ενιαίος Τύπος Ολοήμερου Δημοτικού και Νηπιαγωγείου
◼ Νέο ωρολόγιο πρόγραμμα στο Γυμνάσιο
◼ Ενισχυτική διδασκαλία
◼ Εξορθολογισμός της ύλης σε Γυμνάσιο-Λύκειο με ευθύνη του ΙΕΠ. Εισαγωγή νέων διδακτικών αντικειμένων (σεξουαλική αγωγή, αγωγή υγείας, ενημέρωση για το κρίσιμο ζήτημα των εξαρτήσεων)
◼ Νέο ΕΠΑΛ: Νέο ωρολόγιο πρόγραμμα (α΄ τάξη: γενική παιδεία, β΄ τάξη: ένταξη σε τομέα, γ΄ τάξη μαθητεία, 4ο έτος: μαθητεία σε επιχειρήσεις με πλήρη εργασιακά δικαιώματα)
◼ Εξασφάλιση 340 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ για τη μαθητεία μετά την έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή του Εθνικού Σχεδίου Δράσης που είχε ως συνέπεια την άρση της σχετικής απαγόρευσης για τη χρήση αυτών των πόρων
◼ Νομοθετικές ρυθμίσεις για αναβάθμιση της Ειδικής Αγωγής (ψηφίζονται 30-31 Αυγούστου) και ίδρυση νέων δομών
◼ Νόμος για την εκπαίδευση των Ελληνοπαίδων στο εξωτερικό (ψηφίζεται 30-31 Αυγούστου) που περιλαμβάνει και την παρέμβαση στην ιδιωτική εκπαίδευση
◼ Εφαρμογή (ύστερα από οχτώ χρόνια) της πρόβλεψης του νόμου Γιαννάκου για την αντιμετώπιση του προβλήματος των παράτυπων τίτλων σπουδών
◼ Νέο πλαίσιο αξιολόγησης σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών
◼ Νέος κανονισμός λειτουργίας των σχολικών μονάδων
◼ Σε συνεργασία με υπουργείο Αλληλεγγύης πρόγραμμα για 30.000 ζεστά γεύματα κάθε μεσημέρι σε μαθητές στις περιοχές που πλήττονται περισσότερο από την κρίση
◼ Πρόγραμμα για την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων σε καταυλισμούς και τάξεις υποδοχής με έναρξη από τον Σεπτέμβριο

Για την τριτοβάθμια

◼ Ιδρυμα για τη χρηματοδότηση της Ερευνας και της Καινοτομίας
◼ Εφαρμογή από το νέο ακαδημαϊκό έτος του νέου τρόπου διανομής των συγγραμμάτων στους φοιτητές (εξορθολογισμός του συστήματος-εξοικονόμηση πόρων)
◼ Παροχή για πρώτη φορά από το 2013 υποτροφιών από το ΙΚΥ
◼ Αναβάθμιση του Ανοικτού Πανεπιστημίου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου