Τρίτη 4 Απριλίου 2017

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ «Αλλαγές σε Λύκειο και ΕΠΑΛ από τη νέα σχολική χρονιά»

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
«Αλλαγές σε Λύκειο και ΕΠΑΛ από τη νέα σχολική χρονιά»
Χρήστος Κάτσικας
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΛΑΧΟΣ
Στόχος είναι να γίνουν κάποιες προσαρμογές, ώστε το πρόγραμμα της Α΄ τάξης του Γενικού Λυκείου και εκείνο της Α΄ ΕΠΑΛ να έχουν μικρές διαφορές και κοινά μαθήματα επιλογής.

Παράλληλα ο υπουργός δηλώνει ότι υπάρχει σχέδιο για τις κρίσεις των διευθυντών, τον ρόλο του συλλόγου των εκπαιδευτικών καθώς και τη συμμετοχή των τελευταίων στη διαδικασία της αξιολόγησης των στελεχών. Στις προτεραιότητες του υπουργείου είναι και η αλλαγή του ρόλου των σχολικών συμβούλων.
• Ποια είναι τα επόμενα βήματα και οι νομοθετικές προτεραιότητες του υπουργείου Παιδείας;
Οι άμεσες νομοθετικές προτεραιότητες του υπουργείου αυτή την περίοδο αφορούν την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Συγκεκριμένα θα καταθέσουμε το αμέσως επόμενο διάστημα σχέδιο νόμου που αφορά τα μεταπτυχιακά προγράμματα και τις ρυθμίσεις για τις εκλογές πρυτάνεων, την ανασύσταση του Πρυτανικού Συμβουλίου, τη δημοκρατικότερη σύνθεση της Συγκλήτου, τη θεσμοθέτηση των Ακαδημαϊκών Περιφερειακών Συμβουλίων, όπου για πρώτη φορά θα συνυπάρχουν τα Πανεπιστήμια, τα ΤΕΙ και τα Ερευνητικά Κέντρα της κάθε περιφέρειας σε έναν θεσμό που θα διαμορφώνει τις αναπτυξιακές προοπτικές με βάση τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των εκπαιδευτικών και ερευνητικών μας ιδρυμάτων.
Σκοπός μας είναι να κανονικοποιηθεί το τοπίο στα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών, με γνώμονα τόσο τη διασφάλιση της ποιότητας των προγραμμάτων όσο και την αυτονομία των Πανεπιστημίων. Θα εξασφαλίσουμε την πρόσβαση στα μεταπτυχιακά όλων όσοι πληρούν τα ακαδημαϊκά κριτήρια -και δεν θα μείνει έξω κανείς λόγω οικονομικών προβλημάτων.
• Η φετινή διακηρυχθείσα «κανονικότητα» στα σχολεία συνδέθηκε αφενός με την αύξηση της αναλογίας των αναπληρωτών εκπαιδευτικών στο σύνολο του εκπαιδευτικού προσωπικού και αφετέρου με την αύξηση των μόνιμων εκπαιδευτικών που υποχρεώνονται να διδάσκουν σε 2, 3, 4 ή και περισσότερα σχολεία. Μέχρι πότε θα συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, που δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στο εκπαιδευτικό έργο και τη μαθησιακή διαδικασία;
Η κανονικότητα στα σχολεία, και χρησιμοποιώ τη λέξη χωρίς εισαγωγικά, αφορά το ότι τα σχολεία, έπειτα από πολλά χρόνια, κατάφεραν να λειτουργήσουν με επάρκεια διδακτικού προσωπικού, χωρίς κενά, από την πρώτη μέρα στη συντριπτική πλειονότητα των σχολικών μονάδων και με τα βιβλία στα σχολεία επίσης από την πρώτη μέρα.
Αυτός είναι ο στόχος μας και για την επόμενη χρονιά. Αυτό που προέχει είναι από την πρώτη ημέρα να υπάρχουν δάσκαλοι και καθηγητές στα σχολεία και να μπορούν οι τάξεις να αρχίσουν να λειτουργούν κανονικά. Από κει και ύστερα αναγνωρίζουμε ότι το να στηρίζεται η εκπαίδευση σε αναπληρωτές ή/και να υποχρεώνονται εκπαιδευτικοί να μετακινούνται ανάμεσα σε σχολικές μονάδες για να συμπληρώσουν το υποχρεωτικό διδακτικό τους ωράριο είναι παιδαγωγικά απαράδεκτο.
Να είναι επίσης σαφές ότι προσπαθούμε να ορθολογικοποιήσουμε ένα σύστημα με πολλές παθογένειες που σωρεύτηκαν επί δεκαετίες, παθογένειες που δεν είναι ανεξάρτητες και από το πελατειακό πλέγμα το οποίο έγινε καθεστώς τις περασμένες δεκαετίες.
• Οπως φαίνεται και η νέα σχολική χρονιά θα ξεκινήσει χωρίς διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών. Ποιες ενέργειες έχετε κάνει ώστε να εξασφαλιστούν οι απαραίτητες πιστώσεις για τους χιλιάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που θα χρειαστούν; Υπάρχει χρονοδιάγραμμα για τις αιτήσεις των αναπληρωτών, έτσι ώστε να μην υπάρξει καθυστέρηση στις προσλήψεις με δεδομένο ότι αυτές θα γίνουν μέσω ΑΣΕΠ;
Οντως για τα επόμενα δύο χρόνια οι προσλήψεις των απαραίτητων για τη λειτουργία των σχολείων μας αναπληρωτών εκπαιδευτικών θα γίνουν με το υπάρχον σύστημα, με την εποπτεία του ΑΣΕΠ. Οι απαραίτητες πιστώσεις έχουν διασφαλιστεί και υπάρχει χρονοδιάγραμμα τόσο για τις αιτήσεις όσο και για τις προσλήψεις, το οποίο τηρείται απαρέγκλιτα.
Οι αιτήσεις των αναπληρωτών θα γίνουν νωρίτερα από ό,τι την περσινή χρονιά (πέρσι οι αιτήσεις αναπληρωτών υπεβλήθησαν τον Ιούλιο, φέτος θα υποβληθούν τον Απρίλιο, έτσι ώστε το ΑΣΕΠ να ολοκληρώσει εγκαίρως τον προβλεπόμενο από τον νόμο έλεγχο), ώστε οι προσλήψεις αναπληρωτών να έχουν ολοκληρωθεί πριν να αρχίσουν τα μαθήματα.
Ο στόχος μας παραμένει ο διορισμός των μόνιμων εκπαιδευτικών. Έχουμε προχωρήσει στον προγραμματισμό μας και ελπίζουμε μετά το κλείσιμο της αξιολόγησης να είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε έναν συγκεκριμένο και δεσμευτικό προγραμματισμό.
• Θα υπάρχει διαφορά στο ωρολόγιο πρόγραμμα στην Α΄ τάξη του Λυκείου στο σχολικό έτος 2017/18;
Ο στόχος είναι να γίνουν κάποιες προσαρμογές, ώστε το πρόγραμμα της Α΄ τάξης του Γενικού Λυκείου και εκείνο της Α΄ ΕΠΑΛ να έχουν μικρές διαφορές και κοινά μαθήματα επιλογής.
Η λογική πίσω από αυτό το εγχείρημα είναι ότι στην Α΄τάξη των δύο Λυκείων πρέπει να δοθεί η ευκαιρία στους μαθητές και στις μαθήτριες να δοκιμάσουν κάποια πεδία, ώστε να επιλέξουν με μεγαλύτερη σιγουριά την κατεύθυνση που θα δώσουν στις σπουδές τους τα δύο επόμενα χρόνια.
Σε αυτή την κατεύθυνση βρίσκεται και η πρόθεση να συνεχιστούν και στην Α΄ Λυκείου οι δράσεις επαγγελματικού προσανατολισμού που ξεκίνησαν φέτος στη Γ΄ Γυμνασίου.
• Οι μαθητές που θα επιλέξουν την Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΕΠΑΛ) την ερχόμενη σχολική χρονιά τι θα βρουν στην Α΄ τάξη;
Ολοκληρώθηκε στις αρχές του 2016 ο στρατηγικός σχεδιασμός για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, με έμφαση στην αναγνώριση και ενίσχυση του κοινωνικού και εργασιακού της ρόλου και τη σύνδεσή της με τον αναπτυξιακό σχεδιασμό τη χώρας. Πρόκειται για μια ευρεία αναβάθμιση. Οι πυλώνες της θα είναι τα ΙΕΚ και τα ΕΠΑΛ.
Συγκεκριμένα για τα ΕΠΑΛ, η αναμόρφωση αφορά τη δομή τους, την εισαγωγή των αποφοίτων τους στα ΤΕΙ και τη θεσμοθέτηση του μεταλυκειακού έτους μαθητείας. Σε ό,τι αφορά τη δομή, υλοποιείται ένας σχεδιασμός σύμφωνα με τον οποίο η Α΄ τάξη θα είναι ενιαία για όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες, στη Β΄ τάξη θα επιλέγουν έναν ευρύτερο τομέα σπουδών και στην Γ΄ θα επιλέγουν ειδικότητα.
Επιπλέον διευρύνεται η πρόσβαση των αποφοίτων των ΕΠΑΛ στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και θεσμοθετείται το μεταλυκειακό έτος μαθητείας –ένα προαιρετικό έτος κατά το οποίο το σχολείο θα φροντίζει για την ομαλή ένταξη των αποφοίτων του στην αγορά εργασίας με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα.
• Θα έχουμε φέτος κρίσεις των διευθυντών των σχολικών μονάδων; Και αν ναι, υπάρχει συγκεκριμένο σχέδιο του υπουργείου για τον χρόνο και τον τρόπο που θα γίνει;
Η απόφαση του ΣτΕ δυστυχώς θέτει σε αμφισβήτηση τη φιλοσοφία της διαδικασίας επιλογής των διευθυντών όπως είχε ψηφιστεί το 2015, δηλαδή την καθοριστική συμβολή των συλλόγων των εκπαιδευτικών στον ορισμό του προσώπου που θα αναλάμβανε τη διεύθυνση του σχολείου τους.
Το υπουργείο έχει ένα άμεσο σχέδιο που θα συμμορφώνει με ταχύτατο τρόπο τα πράγματα στην απόφαση του ΣτΕ, ώστε να μην υπάρξει κανένα νομικό πρόβλημα στην καθημερινότητα των σχολικών μονάδων, αλλά παράλληλα μελετά και ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο, συνολικότερο, για τον ρόλο του συλλόγου των εκπαιδευτικών όσον αφορά τη λήψη αποφάσεων σχετικά με τη λειτουργία και την αυτοβελτίωσή του αλλά και για τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών στη διαδικασία της αξιολόγησης των στελεχών.
Για τα ζητήματα αυτά ωστόσο το υπουργείο επιθυμεί να λάβει υπ’ όψιν του τις απόψεις της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ, από τις οποίες έχει ζητηθεί εγγράφως να υποβάλουν τις προτάσεις τους.
• Ποιες αλλαγές προωθούνται στον ρόλο, τις ευθύνες και τις αρμοδιότητες των σχολικών συμβούλων;
Αναφορικά με τους συμβούλους, μιλήσαμε για έναν ρόλο «κριτικού φίλου». Οι σχολικοί σύμβουλοι δεν θα λειτουργούν δηλαδή ως «εξωτερικοί αξιολογητές» στη σχολική μονάδα -όπως συνέβη στο πρόσφατο παρελθόν- αλλά θα πρέπει να βρίσκονται μάλλον πιο κοντά σε αυτό που θα θεωρούσαμε ένα οργανικό κομμάτι της και θα λειτουργούν συνεργατικά στο πλαίσιο ενός συνολικού κέντρου υποστήριξης της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Θα βρίσκονται κοντά στις σχολικές μονάδες που θα έχουν στην ευθύνη τους, για να μάθουν τις ιδιαιτερότητες των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν ώστε να μπορούν να τις υποστηρίζουν. Θα έχουν πολύ καλή παιδαγωγική κατάρτιση καθώς και διδακτική εμπειρία και θα μπορούν ταυτόχρονα να προσφέρουν μια «δεύτερη ματιά» στα παιδαγωγικά τεκταινόμενα του σχολείου – θα μπορούν να προτείνουν βελτιώσεις στις διδακτικές μεθόδους, στον τρόπο αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας, στη διαχείριση κρίσεων κτλ. και τρόπους ώστε αυτές να εφαρμοστούν αποτελεσματικά στη συγκεκριμένη δυναμική κάθε σχολικής μονάδας.
Θα λειτουργούν υποστηρικτικά στον σχεδιασμό του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας, αλλά σε καμιά περίπτωση αυτό δεν θα συνιστά «εκ των άνω» επιβολή προγραμματισμού στον σύλλογο διδασκόντων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου