Παρασκευή, 14 Ιουλίου 2017

Οι άριστοι και τα μηδενικά

Οι άριστοι και τα μηδενικά

Κυρίτσης Γιώργος
Ο Ρέγκλινγκ υπολόγιζε το 2016 το κόστος της διαπραγμάτευσης Βαρουφάκη σε 6 μονάδες του ΑΕΠ, άρα 100 δισ. Όμως, το ελληνικό ΑΕΠ ήταν το 2015 περί τα 185 δισ. ευρώ. Ένας απλός πολλαπλασιασμός μπορεί να δείξει πως το 6% του ΑΕΠ ήταν συνεπώς περί τα 11 δισ. και όχι περί τα... 100!

Το αστικό μπλοκ, πολιτικό προσωπικό, οικονομικοί παράγοντες και μίντια, καθώς και μερικοί «χρήσιμοι ηλίθιοι» αριστεροί, επιχειρούν συστηματικά εδώ και δύο χρόνια να αποδομήσουν τον ΣΥΡΙΖΑ. Αυτό το κάνουν γνωρίζοντας ότι είναι τόσο δύσκολο να προβληθούν οι ίδιοι και τα πεπραγμένα τους, ώστε η μόνη λύση είναι η ακύρωση του ΣΥΡΙΖΑ, της κυβέρνησης και της διαπραγματευτικής στάσης του.


Έχουμε ακούσει τα μύρια όσα για την «καταστροφική διαπραγμάτευση Βαρουφάκη», για το δημοψήφισμα που ενοχλεί καθώς παραμένει η αυθεντικότερη αποτύπωση της ταξικής διαίρεσης στην Ελλάδα και συντριπτική ήττα για το αστικό στρατόπεδο, για την κυβέρνηση που τη μια κατηγορείται ότι διαπραγματευόταν για το θεαθήναι και την άλλη ότι το σχέδιό της ήταν η έξοδος από την Ευρωζώνη. Ένα από τα βασικά επιχειρήματα των «αρίστων» βασίζεται σε ένα απλό αλλά τερατώδες αριθμητικό λάθος του επικεφαλής του ESM (άλλος άριστος και του λόγου του).

Στις 22 Ιουνίου του 2016, ο επικεφαλής του ESM Κλάους Ρέγκλινγκ παραχώρησε συνέντευξη στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ, στη Σία Κοσιώνη. Η παρουσιάστρια του ζήτησε να εκτιμήσει το κόστος της διαπραγμάτευσης του Γιάνη Βαρουφάκη για την ελληνική οικονομία. Εκείνος απάντησε τα εξής: "Δεν υπάρχει επιστημονικός τρόπος να το υπολογίσει κανείς. Γνωρίζω ότι η ΤτΕ έχει υπολογίσει ένα ποσό ύψους 80 δισ. ευρώ, αν δεν κάνω λάθος. Θα μπορούσε κανείς να σταθεί και στις προβλέψεις για την ανάπτυξη, που, πριν αλλάξει η κυβέρνηση, η εκτίμηση του ΔΝΤ τον Δεκέμβριο του 2014 είναι δημοσιοποιημένη, μιλούσε για ανάπτυξη στην Ελλάδα 2,5% το 2015 και 3,5% το 2016. Άρα, αυτό αθροιστικά μάς κάνει ανάπτυξη 6%. Αντιθέτως, αυτά τα δύο χρόνια είχαμε μικρή ύφεση, αυτό θα μπορούσε επίσης να μετρηθεί για να υπολογίσεις το κόστος. Έξι μονάδες του ΑΕΠ, άρα αυτό κάνει περισσότερο από 100 δισ. ευρώ. Όπως είπα, δεν υπάρχει επιστημονικός τρόπος, αλλά το κόστος ήταν πολύ μεγάλο".

Υπάρχει μια μείζων και μια ήσσων παρατήρηση. Η ήσσων είναι πως, για να βγει αυτό το 6% του ΑΕΠ σαν πρόβλεψη, λαμβάνονται ως βάση οι... προβλέψεις του ΔΝΤ για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, προβλέψεις οι οποίες κατά τη διάρκεια της κρίσης αποδείχθηκαν επίμονα και μνημειωδώς λανθασμένες. Η μείζων, όμως, παρατήρηση αφορά την απλή αριθμητική: το ελληνικό ΑΕΠ ήταν το 2015 περί τα 185 δισ. ευρώ. Ένας απλός πολλαπλασιασμός μπορεί να δείξει ότι το 6% του ΑΕΠ ήταν συνεπώς περί τα 11 δισεκατομμύρια και όχι περί τα... 100! Το σφάλμα αυτό, η προσθήκη ενός επιπλέον μηδενικού στο αποτέλεσμα, που ειπώθηκε εν τη ρύμη του λόγου του κ. Ρέγκλινγκ, δεν το έπιασε σχεδόν κανένας επιμελητής ύλης στην Ελλάδα! Η “Καθημερινή”, έβαλε το οφθαλμοφανώς εσφαλμένο 100 δισ. στον τίτλο του σχετικού άρθρου! (Ρέγκλινγκ: Στα 100 δισ. το κόστος της περιόδου Βαρουφάκη), το iefimerida, τα “Νέα”, το Protagon, το Capital, σχεδόν όλοι παπαγάλισαν αυτό το νούμερο στους τίτλους τους (παρ' ότι εξηγούσαν τη μέθοδο μέσω της οποίας ο Ρέγκλινγκ το υπολόγιζε - λάθος!). Μόνη τιμητική εξαίρεση στο “Βήμα” της εποχής εκείνης, που διόρθωσε το λεχθέν 100 δισ. με το ορθό 10 δισ., στην απομαγνητοφώνηση («Ρέγκλινγκ: Στα 10 δισ. ευρώ το κόστος Βαρουφάκη για την Ελλάδα»). Και αυτά ακόμα τα 10 δισ. προκύπτουν, επαναλαμβάνω, μόνο αν θεωρήσει κάποιος ρεαλιστικές τις προβλέψεις που έκανε το 2014 το ΔΝΤ για την ανάπτυξη στην Ελλάδα το 2015 και το 2016, κάτι το οποίο δεν αντέχει ούτε στην εμπειρική βάσανο ούτε βέβαια τη λογική. Εκτός κι αν θεωρούσε κανείς πως η λιτότητα που προετοίμαζε το επιτελείο Σαμαρά, εν όψει των αξιολογήσεων, και το νέο Μνημόνιο, που ήταν ήδη δεδομένο για τη Ν.Δ. και για την τρόικα πως ερχόταν, θα επέτρεπαν θετικά πρόσημα στην ανάπτυξη. Σε αυτήν τη βάση (τη σύγκριση του τρίτου Μνημονίου με μια κατάσταση που η τρόικα μας χάριζε τα πάντα περίπου, βασίζεται η άλλη τερατολογική εκτίμηση, εκείνη του Γιάννη Στουρνάρα, για «86 δισ.» (σε βάθος χρόνου στην περίπτωση αυτή) η οποία έχει απαντηθεί μέσα από τις στήλες της “Αυγής” από την υπουργό Ράνια Αντωνοπούλου, πέρυσι τον Σεπτέμβριο.

Επανέρχομαι στην «απώλεια 100 δισ.» στη διετία 2015 - 2016: Τα 100 δισ. είναι περίπου 60% του ΑΕΠ. Δηλαδή μιλάμε για «απώλεια» 30% του ΑΕΠ τον χρόνο. Τη στιγμή που τα Μνημόνια από το 2010 μέχρι σήμερα προκάλεσαν μείωση ΑΕΠ 25%, μια από τις μεγαλύτερες και ταχύτερες απώλειες ΑΕΠ σε μη εμπόλεμη χώρα στον κόσμο. Αν όντως η οικονομία απώλεσε 50 δισ. τον χρόνο, σημαίνει ότι κάποιος ισχυρίζεται πως (αν είχε παραμείνει ο Σαμαράς, αν είχε γίνει δεκτό το mail Χαρδούβελη κ.λπ.) η οικονομία θα έτρεχε με 27% περίπου ανάπτυξη τον χρόνο, ποσοστό που θα ήταν ρεκόρ όλων των εποχών όλου του κόσμου. Και αυτή η σαχλαμάρα όχι μόνο μεταφέρθηκε από τα αντιπολιτευόμενα ΜΜΕ και διαδόθηκε χωρίς έλεγχο, αλλά χρησιμοποιείται στη Βουλή ως επιχείρημα από πολιτικούς που προφανώς δεν διαπρέπουν στην ποσοτική σκέψη.

* Ο Γιώργος Κυρίτσης είναι βουλευτής Β' Αθηνών του ΣΥΡΙΖΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου