Πέμπτη, 17 Μαΐου 2018

Η «πολιτική διακήρυξη» της παραίτησης Σακελλαρίου

Η «πολιτική διακήρυξη» της παραίτησης Σακελλαρίου

O πρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας Νίκος Σακελλαρίου επρόκειτο να αποχωρήσει στις 30 Ιουνίου, λόγω συμπλήρωσης του ορίου ηλικίας. Αντί της συνταξιοδότησης όμως, ο ίδιος επέλεξε μια ηχηρή παραίτηση μόλις ενάμιση μήνα νωρίτερα- παραίτηση, η οποία ανακοινώθηκε σε μια φορτισμένη συνέντευξη Τύπου και συνοδεύτηκε από μια άκρως πολιτική δήλωση.

Πίσω από αυτή την, τρισέλιδη, δήλωση αρκετοί είναι εκείνοι που βλέπουν ήδη πολιτικές βλέψεις του -πρώην πλέον- προέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας, ακόμη και ενδεχόμενη κάθοδό του στις εκλογές με την Νέα Δημοκρατία.


Το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης ήρθε να ενισχύσει τα σενάρια αυτά, εκδίδοντας ακαριαία μια ιδιαίτερα σκληρή ανακοίνωση, με την οποία καλεί την κυβέρνηση να δώσει εξηγήσεις. Συγκεκριμένα, ο αρμόδιος τομεάρχης Νίκος Παναγιωτόπουλος έκανε λόγο για «πρωτοφανή στα δικαστικά χρονικά παραίτηση του Προέδρου του Συμβουλίου της Επικράτειας», η οποία «εντείνει τις σκιές που υπάρχουν στις σχέσεις της κυβέρνησης με τη Δικαιοσύνη» και τόνισε ότι «η κυβέρνηση οφείλει να δώσει άμεσα εξηγήσεις για την εξέλιξη αυτή. 


Το «αντιμνηνονιακό» μανιφέστο

Ο ίδιος ο Νίκος Σακελλαρίου δεν έδωσε στίγμα των μελλοντικών του προθέσεων κι επικαλέστηκε ως λόγο της παραίτησής του την διαρροή της πληροφορίας ότι το ΣτΕ έκρινε συνταγματικό τον νόμο Κατρούγκαλου για τις περικοπές στις συντάξεις. Το περιεχόμενο της δήλωσής παραίτησής του όμως ήταν ένα πλήρες πολιτικό-αντιμνημονιακό μανιφέστο, έκανε λόγο για «πλήρη επικυριαρχία του οικονομικού παράγοντος επί του θεσμικού», δήλωσε ότι ήδη έχουν επέλθει πολύ μεγάλες περικοπές στις συντάξεις και διακήρυξε ότι «είναι πλέον ορατός ο κίνδυνος περαιτέρω μειώσεως του ύψους των απονεμομένων συντάξεων με αποτέλεσμα την πλήρη εξαθλίωση όλων των συνταξιούχων».

Επ’ αυτών των δηλώσεων, νομικοί κύκλοι επισημαίνουν τρία «τουλάχιστον παράδοξα» στοιχεία: Το πρώτο είναι πως ο πρόεδρος του ΣτΕ στην πράξη, με την παραίτησή του, επιβεβαίωσε την διαρροή την οποία ο ίδιος κατήγγειλε. Το δεύτερο είναι πως παρενέβη με τρόπο ασυνήθη και στα όρια του θεσμικού του ρόλου σε μια κρίσιμη ετυμηγορία του Ανώτατου Δικαστηρίου καθώς η διάσκεψη του ΣτΕ για το συνταξιοδοτικό παραμένει σε εξέλιξη και δεν έχει ολοκληρωθεί. Και το τρίτο είναι πως, με τα όσα δήλωσε παραιτούμενος, έδειξε ότι διαφωνεί με την κυοφορούμενη απόφαση και συνέστησε εμμέσως στους δικαστές να επανεξετάσουν την στάση τους.

«Εχουν γνώσιν οι φύλακες» δήλωσε ερωτώμενος για την συνταγματικότητα ή μη του νόμου Κατρούγκαλου και δήλωσε πεπεισμένος ότι «οι δικαστικοί λειτουργοί θα αρθούν στο ύψος των περιστάσεων», την ώρα που οι πληροφορίες φέρουν το ΣτΕ να κρίνει συνταγματικό, με οριακή πλειοψηφία (13 προς 12) τον επανυπολογισμό των συντάξεων.

Η διαρροή και οι αιχμές Παππά

Πέραν τούτων, οι καταγγελίες Σακελλαρίου για την διαρροή της απόφασης πυροδότησαν μνήμες και συνειρμούς παλαιότερων διαρροών σε κρίσιμες αποφάσεις του ΣτΕ - διαρροών, για τις οποίες είχε κατηγορηθεί στο παρελθόν και ο ίδιος ο πρόεδρος του Συμβουλίου.

Χαρακτηριστική είναι και η ανάρτηση που έκανε στο twitter ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Νίκος Παππάς: «Αν τον κ. Σακελλαρίου τον ενοχλούσε η παραβίαση του δικαστικού απορρήτου έπρεπε να έχει παραιτηθεί από τον Οκτώβρη του 2016», έγραψε, παραπέμποντας στην τότε διαρροή της απόφασης του ΣτΕ που είχε κρίνει αντισυνταγματικό τον πρώτο διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες.

Ερωτήματα εγείρονται επίσης και για την υψηλή συναισθηματική φόρτιση με την οποία κατήγγειλε τις μειώσεις των συντάξεων ο πρώην πρόεδρος του ΣτΕ, καθώς τα τελευταία χρόνια το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε σχεδόν παγίως αντισυνταγματικές μόνον τις περικοπές εκείνες που αφορούσαν τις αποδοχές και τις συντάξεις δικαστικών και ενστόλων.

Οι αποφάσεις - «σταθμοί»

Ενδεικτικά, υπενθυμίζονται κρίσιμες αποφάσεις του ΣτΕ περί συνταγματικότητας στα χρόνια των Μνημονίων:
  • Το 2012 το ΣτΕ έκρινε συνταγματικό το πρώτο Μνημόνιο
  • Το 2013 έκρινε συνταγματικό το PSI απορρίπτοντας τις προσφυγές των ομολογιούχων
  • Το 2014 κρίθηκε συνταγματικό και το δεύτερο μνημόνιο, ενώ αντισυνταγματικό θεωρήθηκε μόνον το σκέλος που αφορούσε την διαιτησία
  • Τον Φεβρουάριο του 2015 κρίθηκαν αντισυνταγματικές οι μειώσεις των συντάξεων των δικαστών
  • Τον Μάρτιο του 2015 το ΣτΕ επέβαλε πρόστιμο στο Δημόσιο γιατί δεν είχε αποκαταστήσει αναδρομικά τις αποδοχές των ενστόλων. Είχε προηγηθεί απόφαση αντισυνταγματικότητας των περικοπών στις αμοιβές των ενστόλων.
  • Τον Οκτώβριος του 2016 κρίθηκε αντισυνταγματικός ο νόμος για τις τηλεοπτικές άδειες
  • Τον Νοέμβριος του 2017 κατακυρώθηκε η παραγραφή υποθέσεων φοροδιαφυγής μετά την παρέλευση πενταετίας, καθώς κρίθηκε άκυρη η αύξηση του ορίου παραγραφής στην δεκαετία.
  • Τον Οκτώβριος του 2017 κρίθηκαν αντισυνταγματικέ βασικές διατάξεις του νόμου για την υποβολή ηλεκτρονικού πόθεν έσχες από τους δικαστές.
  • Τον Μάρτιο του 2018 κρίθηκαν αντισυνταγματικές οι αλλαγές Φίλη στην διδασκαλία των Θρησκευτικών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου