Η εξίσωση των φόρων στα πετρέλαια και το λαθρεμπόριο
του Γιώργου Κουτσούκου*
Η
προωθούμενη εξίσωση των φόρων στα πετρέλαια θέρμανσης και κίνησης δεν
αναδεικνύει μόνο την αναλγησία και τη βαρβαρότητα των ασκούμενων,
μνημονιακών πολιτικών, αλλά και την υποκρισία των εκφραστών και
υποστηρικτών αυτών των μέτρων.
Δεν θα σταθώ, στο πλαίσιο αυτού του άρθρου, στις συνέπειες που θα
έχει η απαράδεκτη αυτή εξίσωση στο επίπεδο διαβίωσης των λαϊκών
στρωμάτων (συνέπειες που είναι πασιφανείς και επαρκώς αναλυμένες σε
σωρεία άρθρων και παρεμβάσεων), αλλά στην αιτιολόγηση αυτού του μέτρου
από την ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών.
Μας λένε λοιπόν οι κυβερνώντες ότι «αναγκάζονται» να προχωρήσουν στην
εξίσωση, προκειμένου να καταπολεμηθεί το λαθρεμπόριο καυσίμων! Την
κυβερνητική, δηλαδή, έλλειψη πολιτικής βούλησης για να αντιμετωπιστεί
μία από τις πιο ταξικές πηγές φοροδιαφυγής -καθώς το λαθρεμπόριο
πετρελαίου διεξάγεται κατά κύριο λόγο από «μεγαλοκαρχαρίες» και
μεγαλοεπιχειρηματίες, οι οποίοι μάλιστα «διαπρέπουν» και στα μεγάλα
χρηματιστήρια του εξωτερικού- τη χρεώνουν στους πολίτες και στα
νοικοκυριά. Το γεγονός ότι το ελληνικό Δημόσιο χάνει ετησίως από το
λαθρεμπόριο καυσίμων 400-500 εκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα μάλιστα με
μετριοπαθείς υπολογισμούς, γίνεται το άλλοθι για μια ακόμα βάρβαρη
φοροεπιδρομή, με όχημα το κοινωνικό αγαθό της θέρμανσης.
Αντί, λοιπόν, το υπουργείο Οικονομικών να προχωρήσει σε όλες εκείνες
τις μεθόδους που θα αποφέρουν στο δημόσιο ταμείο μισό δισ. τουλάχιστον
τον χρόνο -όπως τοποθέτηση GPS στα βυτιοφόρα, ιχνηθετών στα καύσιμα,
απαγόρευση μεταφοράς καυσίμων με «λευκά» βυτιοφόρα, χωρίς δηλαδή το σήμα
της εταιρείας, ενίσχυση των τραγικά υποστελεχωμένων ελεγκτικών
μηχανισμών κ.λπ.-, προχωρά σε μια ρύθμιση που και τα νοικοκυριά θα
επιβαρύνει σε τρομακτικό βαθμό και θα επιτρέψει στους λαθρέμπορους να
συνεχίσουν τις μπίζνες τους. Και αυτό θα συμβεί επειδή, για μια ακόμη
φορά, μένει στο απυρόβλητο το προκλητικό και σκανδαλώδες καθεστώς του
αφορολόγητου ναυτιλιακού πετρελαίου. Έτσι οι λαθρέμποροι θα μπορούν να
«παίζουν» με το ναυτιλιακό πετρέλαιο και να συνεχίσουν να αποκομίζουν
μυθώδη ποσά, ικανά να διαφθείρουν τους κρατικούς μηχανισμούς σε πολλά
και υψηλότατα επίπεδα.
Όσο δε για το περίφημο επίδομα που θα δίνεται, προκειμένου υποτίθεται
να αντισταθμιστούν οι συνέπειες για τα χαμηλά εισοδήματα, είναι μια
πρόχειρη, απαράδεκτη και επικοινωνιακού χαρακτήρα ρύθμιση-απάτη, καθώς
θα αφορά ελάχιστους πολίτες, αποκλείοντας τη συντριπτική πλειοψηφία όσων
έχουν πραγματικά ανάγκη.
Θα μπορούσε όμως η κυβέρνηση, για να λύσει το πρόβλημα,
να προχωρήσει σε μείωση προς τα κάτω των φόρων πετρελαίου θέρμανσης και
κίνησης και ταυτόχρονα να φορολογήσει επιτέλους το ναυτιλιακό
πετρέλαιο, ώστε όχι απλά να μην υπάρχουν απώλειες στα δημόσια
έσοδα αλλά και να αυξηθούν. Ταυτόχρονα, το πετρέλαιο κίνησης θα γινόταν
πιο φτηνό -τη στιγμή που είναι από τα πιο ακριβά στην Ε.Ε.-, γεγονός που
θα είχε θετικές πολλαπλασιαστικές επιδράσεις στο σύνολο της οικονομίας
και άρα και στους εισπραττόμενους φόρους.
Πρόθεση όμως της κυβερνητικής τρόικας δεν είναι ούτε η αντιμετώπιση
του λαθρεμπορίου καυσίμων ούτε η ορθολογικοποίηση της αγοράς των
πετρελαιοειδών ούτε η αύξηση των δημοσίων εσόδων.
Πραγματικός στόχος των
κυβερνώντων είναι η, με κάθε τρόπο, βίαιη φτωχοποίηση των λαϊκών
στρωμάτων, προκειμένου να υλοποιηθεί το ακραία νεοφιλελεύθερο όραμα της
«εσωτερικής υποτίμησης» και να εκτιναχθεί η κερδοφορία μιας χούφτας πολύ
μεγάλων επιχειρήσεων, που θα παραμείνουν ή θα επενδύσουν με όρους
μονοπωλίου στη χώρα μας. Γι' αυτόν τον λόγο το να μην ψηφιστεί και να
μην υλοποιηθεί (και) αυτό το μέτρο αποτελεί ζήτημα κομβικής σημασίας για
την επιβίωσή μας ως πολίτες, ως λαός, ως κοινωνία.
* Ο Γιώργος Κουτσούκος είναι οικονομολόγος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου