Ένα στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί
Eνα κοινωνικοπολιτικό πείραμα εξελίσσεται στη Θεσσαλονίκη τα τελευταία χρόνια. Αυτό της ιδιωτικοποίησης της ΕΥΑΘ, που αν πετύχει θα επεκταθεί άμεσα στην ΕΥΔΑΠ και στις υπόλοιπες μικρότερες δημοτικές εταιρείες ύδρευσης και αποχέτευσης της χώρας. Η δημόσια ΕΥΑΘ με υποδομές που χρηματοδοτήθηκαν με δημόσιους πόρους και το φθηνότερο τιμολόγιο πανευρωπαϊκά είναι έτοιμη να περάσει στον έλεγχο ιδιωτών με αποτελέσματα, που, όπως δείχνει η διεθνής εμπειρία, θα είναι η άνοδος του κόστους του νερού, με αιτιολογία την ανάγκη επενδύσεων, η πλημμελής συντήρηση των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης, η εγκατάλειψη της εξοικονόμησης νερού, καθώς και η υποβάθμιση της ποιότητας του νερού και της επεξεργασίας των λυμάτων.
Αντιδημοκρατική εκτροπή
Η εσκεμμένη απουσία πολιτικής και η εκχώρηση κοινωφελών αγαθών και υπηρεσιών που με πρόσχημα τις δημοσιονομικές ανάγκες εκχωρούνται σε εταιρείες που αυτές πλέον μονοπωλιακά θα διαμορφώνουν ανεξέλεγκτα πολιτικές, για κρίσιμα θέματα όπως το νερό και η αποχέτευση, είναι μια αντιδημοκρατική εκτροπή, με οικονομικές και περιβαλλοντικές συνέπειες. Και όλα αυτά, ενώ υπάρχει παγκόσμια στροφή προς τη δημόσια διαχείριση μετά τις αρνητικές εμπειρίες της ιδιωτικοποίησης του νερού και τις κοινωνικές αντιδράσεις που προκάλεσαν ακόμη και στο κέντρο της νεοφιλελεύθερης Ευρώπης (Παρίσι, Λονδίνο, Μεγάλη Βρετανία).
Το άτυπο δημοψήφισμα, που διοργανώνεται την ημέρα των δημοτικών-περιφερειακών εκλογών στις 18 Μαΐου, μπορεί να μην έχει, έτσι κι αλλιώς, δεσμευτικό χαρακτήρα, αλλά έχει τεράστια και πολλαπλή πολιτική και κοινωνική σημασία. Διότι θα προσπαθήσει να ενεργοποιήσει τα αντανακλαστικά των κοινωνικών δυνάμεων, οι οποίες παραμένουν αδρανείς και αποσβολωμένες από «το δόγμα του σοκ» της νεοφιλελεύθερης λαίλαπας και να ακυρώσει τους σχεδιασμούς των ιδιωτικοποιήσεων των δημόσιων αγαθών. Μια νίκη με μαζική συμμετοχή θα έχει καταλυτικές ψυχολογικές επιπτώσεις και στα υπόλοιπα ανοικτά μέτωπα όπου επιδιώκεται να καταργηθούν οι εναπομείνασες κοινωνικές κατακτήσεις.
Μηδαμινή συνεισφορά
Αναδεικνύονται βέβαια και οι αντιφάσεις, οι παλινωδίες και τα όρια των δήμων που εμπλέκονται επιδιώκοντας να αποκτήσουν αντιμνημονιακά εύσημα και τον έλεγχο της διαχείρισης της ΕΥΑΘ (ως Α.Ε., εισηγμένη στο Χρηματιστήριο, με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια λειτουργίας).Έτσι, ενώ η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας και οι ενδιαφερόμενοι δήμοι έχουν πάρει ομόφωνες αποφάσεις κατά της ιδιωτικοποίησης και ανέλαβαν την ευθύνη διοργάνωσης –διεκπεραίωσης του δημοψηφίσματος, δέκα ημέρες πριν απ’ αυτό η συνεισφορά τους είναι μηδαμινή. Η εκ των προτέρων διατυπωθείσα δικαιολογία (απόφαση ΔΣ ΠΕΔκμ,14-3-2014) ότι «οι αυτοδιοικητικοί δεν έχουν πρακτικά τη δυνατότητα να αφοσιωθούν αποκλειστικά στην επιτυχία του δημοψηφίσματος επειδή, εκ του νόμου, είναι επιφορτισμένοι με πολλά και σημαντικά καθήκοντα της εκλογικής διαδικασίας» αποδεικνύει τις πραγματικές τους προθέσεις. Γιατί ο κίνδυνος για τους μνημονιακούς δημάρχους είναι το δημοψήφισμα να αποκτήσει κοινωνικά και πολιτικά χαρακτηριστικά μη ελέγξιμα απ’ αυτούς, να θέσει τα σπέρματα της άμεσης κοινωνικής συμμετοχής και ελέγχου για τα μεγάλα τοπικά θέματα και να αμφισβητηθεί έμπρακτα το αντιδημοκρατικό, δημαρχοκεντρικό, συγκεντρωτικό μοντέλο που δόμησαν και υπηρετούν πιστά.
Η σύμπτωση των αυτοδιοικητικών εκλογών και δημοψηφίσματος πρέπει να αναδείξει το καθοριστικό ρόλο των τοπικών κοινωνιών στην υπεράσπιση των δημόσιων αγαθών ξεπερνώντας τους σχεδιασμούς της μνημονιακής συγκυβέρνησης και των δημάρχων της.
Κυρίαρχο διακύβευμα
Ένα άλλο μοντέλο σχεδιασμού και διαχείρισης των συλλογικών αγαθών και υπηρεσιών ή θα είναι δημόσιο, συμμετοχικό, δημοκρατικό ή θα είναι υπό την επικράτεια του «νόμου» της νεοφιλελεύθερης ζούγκλας. Αυτό θα είναι το κυρίαρχο διακύβευμα για την ανανεωτική ριζοσπαστική αριστερά στις επερχόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές και το δημοψήφισμα για την ΕΥΑΘ και όρος κοινωνικής και πολιτικής ύπαρξής της. Στην κατεύθυνση της κατοχύρωσης του νερού ως δημόσιου αγαθού απαιτείται η διαμόρφωση ενός θεσμικού πλαισίου, που να κατοχυρώνει τη λειτουργία της ΕΥΑΘ με δημόσιο έλεγχο και που θα εξασφαλίζει τη συμμετοχή της κοινωνίας στη διοίκηση, το σχεδιασμό και τον έλεγχο της διαχείρισης του νερού με βιώσιμες πρακτικές που θα προστατεύουν την ποιότητα των υδάτινων πόρων και θα διασφαλίζεται η καθολική πρόσβαση σε καθαρό νερό και υπηρεσίες αποχέτευσης περιβαλλοντικά ποιοτικές.
Γιάννης Γρηγοριάδης, υποψήφιοςτης Ριζοσπαστικής Αριστερής Ενότητας στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας
Διονύσης Φτεργιώτης, υποψήφιος της Ανοιχτής Πόλης στο Δήμο Θεσσαλονίκης
Αντιδημοκρατική εκτροπή
Η εσκεμμένη απουσία πολιτικής και η εκχώρηση κοινωφελών αγαθών και υπηρεσιών που με πρόσχημα τις δημοσιονομικές ανάγκες εκχωρούνται σε εταιρείες που αυτές πλέον μονοπωλιακά θα διαμορφώνουν ανεξέλεγκτα πολιτικές, για κρίσιμα θέματα όπως το νερό και η αποχέτευση, είναι μια αντιδημοκρατική εκτροπή, με οικονομικές και περιβαλλοντικές συνέπειες. Και όλα αυτά, ενώ υπάρχει παγκόσμια στροφή προς τη δημόσια διαχείριση μετά τις αρνητικές εμπειρίες της ιδιωτικοποίησης του νερού και τις κοινωνικές αντιδράσεις που προκάλεσαν ακόμη και στο κέντρο της νεοφιλελεύθερης Ευρώπης (Παρίσι, Λονδίνο, Μεγάλη Βρετανία).
Το άτυπο δημοψήφισμα, που διοργανώνεται την ημέρα των δημοτικών-περιφερειακών εκλογών στις 18 Μαΐου, μπορεί να μην έχει, έτσι κι αλλιώς, δεσμευτικό χαρακτήρα, αλλά έχει τεράστια και πολλαπλή πολιτική και κοινωνική σημασία. Διότι θα προσπαθήσει να ενεργοποιήσει τα αντανακλαστικά των κοινωνικών δυνάμεων, οι οποίες παραμένουν αδρανείς και αποσβολωμένες από «το δόγμα του σοκ» της νεοφιλελεύθερης λαίλαπας και να ακυρώσει τους σχεδιασμούς των ιδιωτικοποιήσεων των δημόσιων αγαθών. Μια νίκη με μαζική συμμετοχή θα έχει καταλυτικές ψυχολογικές επιπτώσεις και στα υπόλοιπα ανοικτά μέτωπα όπου επιδιώκεται να καταργηθούν οι εναπομείνασες κοινωνικές κατακτήσεις.
Μηδαμινή συνεισφορά
Αναδεικνύονται βέβαια και οι αντιφάσεις, οι παλινωδίες και τα όρια των δήμων που εμπλέκονται επιδιώκοντας να αποκτήσουν αντιμνημονιακά εύσημα και τον έλεγχο της διαχείρισης της ΕΥΑΘ (ως Α.Ε., εισηγμένη στο Χρηματιστήριο, με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια λειτουργίας).Έτσι, ενώ η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας και οι ενδιαφερόμενοι δήμοι έχουν πάρει ομόφωνες αποφάσεις κατά της ιδιωτικοποίησης και ανέλαβαν την ευθύνη διοργάνωσης –διεκπεραίωσης του δημοψηφίσματος, δέκα ημέρες πριν απ’ αυτό η συνεισφορά τους είναι μηδαμινή. Η εκ των προτέρων διατυπωθείσα δικαιολογία (απόφαση ΔΣ ΠΕΔκμ,14-3-2014) ότι «οι αυτοδιοικητικοί δεν έχουν πρακτικά τη δυνατότητα να αφοσιωθούν αποκλειστικά στην επιτυχία του δημοψηφίσματος επειδή, εκ του νόμου, είναι επιφορτισμένοι με πολλά και σημαντικά καθήκοντα της εκλογικής διαδικασίας» αποδεικνύει τις πραγματικές τους προθέσεις. Γιατί ο κίνδυνος για τους μνημονιακούς δημάρχους είναι το δημοψήφισμα να αποκτήσει κοινωνικά και πολιτικά χαρακτηριστικά μη ελέγξιμα απ’ αυτούς, να θέσει τα σπέρματα της άμεσης κοινωνικής συμμετοχής και ελέγχου για τα μεγάλα τοπικά θέματα και να αμφισβητηθεί έμπρακτα το αντιδημοκρατικό, δημαρχοκεντρικό, συγκεντρωτικό μοντέλο που δόμησαν και υπηρετούν πιστά.
Η σύμπτωση των αυτοδιοικητικών εκλογών και δημοψηφίσματος πρέπει να αναδείξει το καθοριστικό ρόλο των τοπικών κοινωνιών στην υπεράσπιση των δημόσιων αγαθών ξεπερνώντας τους σχεδιασμούς της μνημονιακής συγκυβέρνησης και των δημάρχων της.
Κυρίαρχο διακύβευμα
Ένα άλλο μοντέλο σχεδιασμού και διαχείρισης των συλλογικών αγαθών και υπηρεσιών ή θα είναι δημόσιο, συμμετοχικό, δημοκρατικό ή θα είναι υπό την επικράτεια του «νόμου» της νεοφιλελεύθερης ζούγκλας. Αυτό θα είναι το κυρίαρχο διακύβευμα για την ανανεωτική ριζοσπαστική αριστερά στις επερχόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές και το δημοψήφισμα για την ΕΥΑΘ και όρος κοινωνικής και πολιτικής ύπαρξής της. Στην κατεύθυνση της κατοχύρωσης του νερού ως δημόσιου αγαθού απαιτείται η διαμόρφωση ενός θεσμικού πλαισίου, που να κατοχυρώνει τη λειτουργία της ΕΥΑΘ με δημόσιο έλεγχο και που θα εξασφαλίζει τη συμμετοχή της κοινωνίας στη διοίκηση, το σχεδιασμό και τον έλεγχο της διαχείρισης του νερού με βιώσιμες πρακτικές που θα προστατεύουν την ποιότητα των υδάτινων πόρων και θα διασφαλίζεται η καθολική πρόσβαση σε καθαρό νερό και υπηρεσίες αποχέτευσης περιβαλλοντικά ποιοτικές.
Γιάννης Γρηγοριάδης, υποψήφιοςτης Ριζοσπαστικής Αριστερής Ενότητας στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας
Διονύσης Φτεργιώτης, υποψήφιος της Ανοιχτής Πόλης στο Δήμο Θεσσαλονίκης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου