Κυριακή 23 Ιανουαρίου 2011

Σπύρος Πέγκας: Θέλουμε έναν πολιτισμό της καθημερινότητας

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΤΑΣΟ ΡΕΤΖΙΟ
Τη μέρα που είχαμε συνάντηση με το νέο αντιδήμαρχο Πολιτισμού του δήμου Θεσσαλονίκης, Σπύρο Πέγκα, στο κτίριο της οδού Θεοφίλου, στην πόλη έριχνε ψιλόβροχο, το μποτιλιάρισμα ήταν... το σύνηθες σ' αυτές τις περιπτώσεις και το ζιγκ ζαγκ ανάμεσα στην άσφαλτο και στα στενά πεζοδρόμια της ανηφοριάς της Αγίας Σοφίας επιβαλλόταν από τους ξεχειλισμένους κάδους σκουπιδιών. Μονάχα για πολιτισμό δεν υπήρχε όρεξη να μιλήσουμε...
Από την αρχή συμφώνησε και ο κ. Πέγκας σ' αυτό, αλλά ο ίδιος, παρότι πραγματιστής και μεθοδικός (μάλλον «φταίνε» γι' αυτό οι γερμανικές σπουδές Πολιτικής Επιστήμης) είναι και πολύ αισιόδοξος για το μέλλον της Θεσσαλονίκης. «Οχι τώρα, αλλά και πριν από τις εκλογές και παλιότερα, έλεγα ότι ο πολιτισμός της καθημερινότητας είναι το σημαντικότερο πράγμα κι εκεί πρέπει να δώσουμε βάρος. Βέβαια, αυτό μπορεί ν' αλλάξει μόνο με τη σύμπραξη όλων».
Προς το παρόν προσπαθεί να διαχειριστεί ένα σύνολο προβλημάτων και διαχείρισης, αλλά κάποιες πρώτες σκέψεις για το πώς θα συμβάλει η αντιδημαρχία Πολιτισμού στη δημιουργία αυτού του καθημερινού πολιτισμού ήδη υπάρχουν: «Θέλουμε να δημιουργήσουμε διάφορους μικρούς κύκλους εκδηλώσεων, οι οποίες θα είναι χαμηλού προφίλ και κόστους, θα προέρχονται από τα σπλάγχνα της πόλης και θα διαχέονται μέσα στην πόλη. Για παράδειγμα, έχουμε μιλήσει με το Μέγαρο Μουσικής για να κάνουμε κάποιες εκδηλώσεις στο δημαρχείο και στο χώρο του Μεγάρου. Εχουμε μιλήσει με τη Φιλαρμονική και τη Συμφωνική για το πώς θα γίνει κάποιες μέρες, τα Σάββατα ας πούμε, να βγαίνουν σε διάφορες γειτονιές, πέρα από το κέντρο. Θα βοηθήσουμε κάποιες ομάδες να κάνουν πράγματα στην πόλη. Εχουμε διάφορες σκέψεις και για art projects μέσα στην πόλη και για κάποια μεγάλα γκράφιτι κ.λπ. Προς αυτήν την κατεύθυνση θα κινηθούμε»...
Και οι μεγάλες εκδηλώσεις; Οι γιορτές στην πλατεία Αριστοτέλους; Δε θα υπάρχει σύμβουλος μεγάλων θεαμάτων, κ. Πέγκα; «Οχι, όχι δε θα υπάρχει», λέει γελώντας ο αντιδήμαρχος. «Μα να στήσουμε τη σούπερ εκδήλωση ή τη μεγάλη συναυλία στην πλατεία Αριστοτέλους και γύρω γύρω να είναι μέσα στα σκουπίδια, τραπεζοκαθίσματα, παρεμπόριο, μηχανάκια να περνούν κ.λπ. έχει κάποιο νόημα; Την πλατεία Αριστοτέλους έχουμε οδηγία από το δήμαρχο να την αποφορτίσουμε, να πάμε λίγο και σε άλλες πλατείες και χώρους».

«Χρωστάμε παντού»

Ωραία όλα αυτά, αλλά η μεγάλη οικονομική τρύπα του δήμου Θεσσαλονίκης δεν άφησε φυσικά ανέγγιχτη την αντιδημαρχία Πολιτισμού. «Οπου πάω χρωστάμε λεφτά! Χτες, ας πούμε, είχα ένα ραντεβού με τον κ. Εϊπίδη. Χρωστάμε 95.600 στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου. Με φανφάρες, λόγους και βραβεία όλα εύκολα είναι... Χρωστάμε στο ΚΘΒΕ, μας έκανε αγωγή για τα μισθώματα, γιατί δεν ενεργοποιήθηκε ποτέ η συμφωνία που είχαμε για παραχώρηση των χώρων του ΚΘΒΕ για χρήση από το δήμο και πληρωμή από το υπουργείο Πολιτισμού -το υπουργείο δεν πλήρωσε ποτέ. Εχουμε δικαστήριο το Φεβρουάριο και προσπαθούμε να βρούμε μια λύση. Στα ''Δημήτρια'' έχει πληρωθεί το 10% των φετινών εκδηλώσεων. Ηρθε κάποιος και μου είπε ότι του χρωστάμε 100.000 ευρώ. Στο ΚΜΣΤ χρωστάμε, γενικώς σε όποιον φορέα κι αν πήγα χρωστάμε χρήματα! Προφανώς όλο το σύστημα λειτουργεί έτσι: χρωστάω, μου χρωστάς και προχωράμε. Εμένα που προέρχομαι από άλλο χώρο δε μου αρέσει καθόλου αυτό και σκοπεύουμε να το αλλάξουμε. Μέσα σ' ένα χρονικό διάστημα να μπορεί ο δήμος να ορίζει στον προμηθευτή του ακριβώς το πότε θα τον πληρώνει και να τον πληρώνει».
Και πάλι, όμως, δεν είναι μόνο τα χρέη που δημιουργούν το οικονομικό πρόβλημα: «Πρέπει καταρχήν να γίνει ένα εσωτερικό συμμάζεμα. Το πρώτο χαρτί που βρήκα εδώ ήταν μια εκτελεστή απόφαση που μας επιβάλλει να πληρώσουμε 70.000 σε μουσικούς μας. Ενα πολύ σοβαρό θέμα για μένα είναι η διαχείριση προσωπικού στο Κέντρο Μουσικής και οι οχρήστρες που έχουμε. Ο δήμος Θεσσαλονίκης έχει μια Συμφωνική Ορχήστρα με 53 ανθρώπους με συμβάσεις αορίστου χρόνου, έχει τη Φιλαρμονική που οριακά λειτουργεί με τους αορίστου χρόνου, έχει το παραδοσιακό σχήμα που δε λειτουργεί γιατί έληξαν οι συμβάσεις κι έχει μόνο 3 με αορίστου τώρα κι έχει και το Ωδείο που είναι ΝΠΔΔ με χιλιάδες θέματα που πρέπει να τα διευθετήσουμε. Πρέπει οι ορχήστρες να μπουν σε μια στρατηγική κατεύθυνση και πρέπει να λυθούν αυτά τα θέματα κι όχι απλώς να τα διαχειριστούμε και να τα μεταφέρουμε στους επόμενους».


Σημασία στο τοπικό

Ποια θα είναι η γενική στρατηγική κατεύθυνση που θα ακολουθήσει στον πολιτισμό η νέα ηγεσία; «Να κοπούν τα τεράστια θεάματα και οι μεγάλες εκδηλώσεις. Δεν είναι μόνο οικονομική, είναι και πολιτική, αισθητική άποψη του δημάρχου και των υπολοίπων της ομάδας του. Θέλουμε να δώσουμε σημασία στο τοπικό, καλλιτεχνικό δυναμικό, στις ομάδες της πόλης, στις συνεργασίες με τους φορείς που υπάρχουν εδώ, με το ΥΠΠΟ, να ενταχθεί και ο δήμος στο σταυροδρόμι των πολιτισμών. Κι είναι και η εξωστρέφεια που θέλουμε να δώσουμε στο ντόπιο δυναμικό, να μπορέσει να ξεδιπλώσει αυτό που διαθέτει και να μπορέσει να το βγάλει και στο εξωτερικό, αύριο, μεθαύριο».
Ο κ. Πέγκας επισημαίνει ότι τα πάντα θα γίνονται με καλλιτεχνικά κριτήρια και δε θα αποφασίζει ο ίδιος ή ο δήμαρχος. «Θα υπάρχει καλλιτεχνική διεύθυνση σε όλα τα πράγματα. Δεν ήρθα για να κρίνω μόνος μου το καλλιτεχνικό προϊόν, δεν είμαι καλλιτέχνης. Ηρθα για να μανατζάρω, ό,τι πουν οι επιτροπές θα γίνεται». Ποιες επιτροπές όμως; Μέχρι τώρα ο δήμος Θεσσαλονίκης είχε διάφορες καλλιτεχνικές επιτροπές (εικαστικών, θεάτρου κ.λπ.), με μέλη σημαντικά ονόματα του κάθε χώρου. Δε λειτουργούσαν αυτές; «Για ρωτήστε τους συμμετέχοντες τι ρόλο έπαιζαν», αντιτείνει ο κ. Πέγκας και εξηγεί: «Υπήρχαν ως άλλοθι, οι επιτροπές ήταν ουσιαστικά ανενεργές, όπως κι αυτές των ''Δημητρίων''. Αυτό θα το αλλάξουμε. Μπορώ να σας πω πως ήδη στο χώρο του θεάτρου έχω κουβεντιάσει με τον Νικηφόρο Παπανδρέου και του ζήτησα να παίξει έναν καθοδηγητικό ρόλο σε μια προσπάθεια εξωστρέφειας όλων αυτών των θεατρικών ομάδων της πόλης που είναι πια ξανά πολλές μετά από χρόνια. Θα ενεργοποιήσουμε θεσμικά τις επιτροπές αλλα κι εθελοντικά -μιας και όλοι προερχόμαστε από την κοινωνία των πολιτών- όλες αυτές τις ομάδες και τους ανθρώπους που έχουν προσδοκίες από εμάς και γι' αυτό μας έστειλαν εδώ, θέλουμε να συμμετέχουν κι αυτοί».
Οπως τονίζει ο κ. Πέγκας, υπάρχουν πολλοί τρόποι στρατηγικής ανάπτυξης στον τομέα του πολιτισμού: «Θα προσπαθήσουμε να ενεργοποιήσουμε το δίκτυο των αδελφοποιημένων πόλεων που έχουμε, αν μπορούμε να βρούμε προγράμματα ανταλλαγής και στο πλαίσιο του τουρισμού. Ενας άλλος τρόπος ενίσχυσης είναι τα ευρωπαϊκά προγράμματα με συνεχή επικοινωνία και ενημέρωση. Υπάρχουν δυνατότητες και, ξέρετε, υπήρχαν και τα λεφτά: τα ''Δημήτρια'' και όλες οι καλλιτεχνικές εκδηλώσεις είχαν ένα συνολικό μπάτζετ περίπου δύο εκατομμύρια. Υπάρχουν πολλοί μηχανισμοί και νομίζω πως και με τα μισά λεφτά που είχε η αντιδημαρχία Πολιτισμού μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα».
 
Τι θα γίνει με τα «Δημήτρια»
 Κοινός τόπος είναι ότι τα «Δημήτρια», η μεγάλη πολιτιστική γιορτή της πόλης, πρέπει να αλλάξουν τρόπο και ύφος. Με το θέμα είχε ασχοληθεί ενεργά η νέα δημοτική αρχή εδώ και χρόνια, με παρεμβάσεις και προτάσεις, με κυρίαρχη κριτική ότι τα πάντα αποφασίζονταν από το δήμαρχο και τον αντιδήμαρχο, στη βάση πελατειακών σχέσεων. Τώρα; «Στα ''Δημήτρια'' θα μπει καλλιτεχνική καθοδήγηση, αν θα είναι καλλιτεχνικός διευθυντής ή καλλιτεχνικός συντονιστής ή θα είναι παραπάνω από ένας, θα το δούμε», απαντά ο κ. Πέγκας. «Εχουμε κάνει μια πρώτη συζήτηση με το δήμαρχο, ο ίδιος θα έχει μια συνάντηση και με τον κ. Λούκο του Φεστιβάλ Αθηνών (όχι βέβαια για να αναλάβει και τα ''Δημήτρια''). Με το Φεστιβάλ Αθηνών θέλουμε να έχουμε μια ανταλλαγή τεχνογνωσίας, να ερευνήσουμε αν μπορούμε να κάνουμε κάποιες κοινές παραγωγές και να ανταλλάσσουμε κάποιες άλλες. Πάντως, τα ''Δημήτρια'' θέλουμε να μην έχουν πάρα πολλές εκδηλώσεις, όπως είχαν, και να μη χώνουμε κάθε προσωπική σχέση εκεί μέσα. Θέλουμε να κρατήσουμε υψηλό το επίπεδο με κάποιες ποιοτικές μεγάλες εκδηλώσεις και 3 - 4 παραγωγές τοπικές ή συμπαραγωγές. Αλλά ουσιαστικές συμπαραγωγές, όχι σαν αυτές όπου φέρνει ο ατζέντης την παραγωγή, του δίνω πενήντα χιλιάρικα, βάζω το λογότυπο και είμαι συμπαραγωγός. Να συμμετάσχουμε σε όλη τη διαδικασία και να είναι κάτι που βγαίνει μέσα από την πόλη. Η προηγούμενη ηγεσία είχε άλλο σκεπτικό. Δεν υπήρχε όραμα για τον πολιτισμό της πόλης ή στρατηγική ανάπτυξη. Ηταν ουσιαστικά το όχημα άσκησης πολιτικής για τις σχέσεις του δημάρχου ο πολιτισμός».
Προς το παρόν, πάντως, τον Οκτώβριο η Θεσσαλονίκη θα έχει την ευκαιρία να ξαναζήσει καλές στιγμές του παρελθόντος. Η νέα διοίκηση αποφάσισε να συμμετάσχει ως συμπαραγωγός στη διοργάνωση της Μπιενάλε Νέων Καλλιτεχνών της Μεσογείου ύστερα από 25 χρόνια, όταν και για πρώτη φορά είχε αλλάξει τόσο εντυπωσιακά η εικόνα της πόλης. «Πλέον η οργάνωση διασπάται σε τρεις πόλεις: αρχιτεκτονική στη Ρώμη, σινεμά στην Καζαμπλάνκα, εικαστικά και εφαρμοσμένες τέχνες εδώ. Περιέχει έναν ευρύτερο συμβολισμό αυτή η πρώτη μας κίνηση. Είναι μια υπόμνηση εκείνων των ωραίων ημερών του 1986. Περιμένω πάλι να ανακαλυφτούν καινούργιοι χώροι, καινούργιες ομάδες και να υπάρξουν νέα δεδομένα».


Το όραμα για το αύριο

Πώς φαντάζεται ο νέος αντιδήμαρχος Πολιτισμού την εικόνα της Θεσσαλονίκης στο μέλλον, αν υποθέσουμε ότι γίνονται πράξη όλα όσα σκέφτεται και οραματίζεται; «Να είναι μια πόλη κοσμοπολίτικη, εξωστρεφής, με τον κόσμο της να τον κρατάει εδώ, με τεχνολογίες, να έχουν αναπτυχθεί σε συνδυασμό με υποδομές πολιτισμού και τεχνολογίας, να υπάρχει όλη αυτή η περιοχή του τετραγώνου Εγνατία, Βενιζέλου, Τσιμισκή, Δικαστήρια με θεσμούς πολιτιστικούς και το βράδυ αναψυχή, περιποιημένη και μαζεμένη, και μια καθημερινότητα πολύ καλύτερη. Ενας πολιτισμός συμπεριφοράς, που ναι μεν έχει να κάνει με την παιδεία, αλλά και με το περιβάλλον που σε διαμορφώνει. Σ' αυτό πρέπει να βοηθήσουν όλοι».


Δώσε και σε μένα, μπάρμπα!

Το ότι, τελικά, λεφτά μπορεί να υπάρξουν, περισσότερα απ' όσα πιστεύουμε, μπορεί να βρει έρεισμα και στην πολιτική ενισχύσεων που μέχρι τώρα είχε ο δήμος Θεσσαλονίκης για διάφορα πολιτιστικά σωματεία. Πέρυσι δόθηκαν 323.000 ευρώ σ' αυτά. Ποια είναι όμως τα πολιτιστικά σωματεία που ενισχύθηκαν με ποσά από 1.000 μέχρι και μερικές δεκάδες χιλιάδες ευρώ;

 Ενδεικτικά, ιδού μερικά κι ας βγάλει ο αναγνώστης τα συμπεράσματά του...

Λέσχη Ελλήνων Καταδρομέων
Σύνδεσμος Βετεράνων Πολεμιστών Κορέας
Σύνδεσμος Τραυματιών και Εφέδρων Πολεμιστών
Ενωση Αγωνιστών Εθνικής Αντίστασης
Ενωση Τεχνικών Ιδιωτικής Τηλεόρασης Β. Ελλάδος
Σύνδεσμος Παραπληγικών Ελλάδος «Μέγας Αλέξανδρος»
Σύλλογος Κακοποιημένων Απόρων Παιδιών
Ιμβριακή Ενωση Μακεδονίας - Θράκης
Λέσχη Προσωπικού ΟΤΕ
Σύλλογος Ρώσων Μεταναστών και Ρωσόφωνων Επαναπατρισθέντων
Ενωση Ρουμελιωτών
Πανελλήνιος Σύλλογος για την Ελληνορθόξη Παράδοση Παρακαταθήκη
Οι Φίλοι της Παράδοσης - Πολιτιστικός Λαογραφικός Σύλλογος Γ' Διαμερίσματος
Σύνδεσμος Φίλων Ευρωπαϊκής Ιδέας
Επίλεκτη Ομάδα Ειδικών Αποστολών
Ενωση Ποντίων
Κυπριακή Εστία
Μέριμνα Ποντίων Κυρίων
Παγκρήτια Αδελφότητα
Σώμα Ελλήνων Προσκόπων
Σύλλογος Σαμίων «Πυθαγόρας»
Ισραηλιτική Κοινότητα
Ιερά Μητρόπολη
Πολιτιστικός Σύλλογος Ελατοχωριτών «Η Σκουτέρνα»
Σύλλογος Ελλήνων Βλάχων «Η Μοσχόπολη»
Η Φωνή των Μακεδόνων
Αμφικτυονία Ελληνισμού
Σύλλογος Πολυτέκνων «Οι Αγιοι Πάντες»
Ηπειρωτική Εστία

            ΠΗΓΗ :     http://www.agelioforos.gr/default.asp?pid=7&ct=7&artid=76827

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου