ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΕΥΤΥΧΙΑ ΒΑΤΑΛΗ

Στο χείλος της χρεοκοπίας βρίσκεται ο δήμος Θεσσαλονίκης, με ένα «άνοιγμα» που ξεπερνά σήμερα τα περίπου 150 εκατ. ευρώ. Ο κίνδυνος αυτός θα αποσοβηθεί μόνο εφόσον το ελληνικό Δημόσιο κάνει δεκτό το αίτημα του δήμου για ρύθμιση των οφειλών του προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία και διαγραφή των προστίμων που του έχουν επιβληθεί. Προς το παρόν ο δήμος στερείται φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας, έρχεται καθημερινά αντιμέτωπος με απειλές κατασχέσεων, ενώ μελετά το ενδεχόμενο να... κόψει ακόμη και τις ταφές τα Σαββατοκύριακα για να μην πληρώνει υπερωρίες!
«Αν γίνει ρύθμιση οφειλών και διαγραφή προστίμων, πιστεύουμε ότι ο δήμος είναι βιώσιμος και με το σωστό συμμάζεμα, σε δύο τρία χρόνια, θα είναι σε καλύτερη κατάσταση», διευκρίνισαν χτες σε συνέντευξη Τύπου ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, και ο αντιδήμαρχος Ανάπτυξης και Διαχείρισης Οικονομικών Πόρων, Χασδάι Καπόν, οι οποίοι λίγο ώς πολύ περιέγραψαν τον τρόπο λειτουργίας των οικονομικών υπηρεσιών ως βασίλειο αυθαιρεσιών: με «καρφωτές» λογιστικές εγγραφές, «χρυσές» πλασματικές υπερωρίες για λίγους, πλασματική απεικόνιση των χρεών, ακαταχώριστα τιμολόγια και ανορθόδοξο τρόπο λειτουργίας των δημοτικών επιχειρήσεων. Διευκρίνισαν, άλλωστε, ότι ο δήμος θα στραφεί με αγωγές εναντίον όσων (πιθανόν και εναντίον πρώην αντιδημάρχων) τον ζημίωσαν οικονομικά, είτε με πρόθεση είτε από αμέλεια.
Ο προϋπολογισμός


Χαμηλότερος κατά 40%, σε σύγκριση με τον περσινό, θα είναι ο προϋπολογισμός του δήμου για το 2011 και δε θα ξεπερνά τα 200 εκατ. ευρώ. «Είναι ένας προϋπολογισμός πραγματικός κι όχι πλασματικός. Περιγράφει, δηλαδή, τι πραγματικά θα εισπράξει και θα ξοδέψει ο δήμος και όχι τι θα ήλπιζε να εισπράξει και να ξοδέψει. Περιγράφει την πραγματική δράση που θα αναλάβει η νέα δημοτική αρχή και όχι ένα ευχολόγιο που απλώς εκφράζεται αριθμητικά», τόνισε ο δήμαρχος και πρόσθεσε ότι στο εξής θα μπει «μαχαίρι» στις επιχορηγήσεις προς φορείς, ιδρύματα και οργανώσεις.
«Για πρώτη φορά στον προϋπολογισμό δεν εγγράφονται έσοδα ή δραστηριότητες που είναι αποκυήματα επιστημονικής φαντασίας», πρόσθεσε ο κ. Καπόν και εξήγησε ότι ο δήμος οφείλει 35 εκατ. ευρώ σε προμηθευτές, 42 εκατ. σε τράπεζες, 51,4 εκατ. ευρώ είναι το προϊόν της υπεξαίρεσης, 17 εκατ. αφορούν πρόστιμα και προσαυξήσεις στην εφορία, σε τουλάχιστον 1,5 εκατ. ευρώ ανέρχεται σήμερα το ποσό που χρωστά στους μουσικούς των ορχηστρών του, ενώ άγνωστο παραμένει το ύψος των προστίμων που θα του επιβληθούν από την εφορία για τη μη απόδοση ΦΠΑ.
Το χάος...
Ο κ. Καπόν αναφέρθηκε σε θέματα οργανωτικής δυσλειτουργίας των οικονομικών υπηρεσιών του δήμου, όπως και των νομικών προσώπων και των δημοτικών επιχειρήσεών του, σημειώνοντας τα εξής:
- Ανυπαρξία μηχανογραφημένου διπλογραφικού λογιστικού συστήματος.
- Το ταμείο του δήμου έκλεινε κάθε χρόνο με «καρφωτές» λογιστικές εγγραφές, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σοβαρές λογιστικές διαφορές.
- Απεικονίζονταν χρέη, τα οποία και ο πρώην δήμαρχος αναφέρει ότι ανέρχονται σε περίπου 12,5 εκατ. ευρώ. Τα πραγματικά χρέη προς προμηθευτές υπερβαίνουν τα 30 εκατ. ευρώ, ενώ σ' αυτά δεν περιλαμβάνεται το σύνολο των υπεξαιρέσεων (παγία εντολή, φορολογικές και ασφαλιστικές εισφορές), οι υποχρεώσεις που έχουν προκύψει από τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις για τους μουσικούς της συμφωνικής ορχήστρας (περίπου 1 εκατ. ευρώ μέχρι σήμερα) και τους δασκάλους του δημοτικού ωδείου (500.000 ευρώ), ποσά που οφείλονται από απαλλοτριώσεις ή προς ασφαλιστικά ταμεία κ.ά. Δεν περιλαμβάνεται, επίσης, η αγωγή γνωστού φωτογράφου, ύψους περίπου 300.000 ευρώ, για την ανάρτηση φωτογραφιών του στην ιστοσελίδα του δήμου, χωρίς την άδειά του.
- Ανακαλύφθηκε πληθώρα ακαταχώριστων τιμολογίων σε περιφερειακές διευθύνσεις του δήμου μέσα από ένα ανεξέλεγκτο σύστημα παραλαβής υπηρεσιών και παραστατικών.
- Ο δήμος δε διατηρεί μητρώο και σύστημα παρακολούθησης παγίων στοιχείων (αυτοκίνητα, έπιπλα κ.ά.).
- Δε διατηρεί μηχανογραφημένο σύστημα παρακολούθησης των αποθηκών και της διακίνησης υλικών μεταξύ των υπηρεσιών του ή από τις κεντρικές αποθήκες στα σημεία των έργων.
- Αγνοεί τις φορολογικές διατάξεις και δε διατηρεί Σημεία Φορολογικών Υποκαταστημάτων στις κατά τόπους δραστηριότητές του.
- Δε μεταχειρίζεται δελτίο αποστολής για τα υλικά που μετακινεί είτε προς τρίτους (π.χ. ανακύκλωση) είτε προς δικές του υπηρεσίες.
- Μέχρι σήμερα είναι αδύνατη η συμφωνία του ταμείου του δήμου με την πραγματικότητα. Οι υπηρεσιακοί παράγοντες αρνούνται να υπογράψουν την παραλαβή και συμφωνία του ταμείου, διότι επί σειρά ετών οι διοικήσεις μετέφεραν πιστώσεις από ειδικούς λογαριασμούς (π.χ. ΣΑΤΑ) στο γενικό λογαριασμό του δήμου. Το αποτέλεσμα ήταν να σπαταλώνται τα χρήματα των ειδικών λογαριασμών, χωρίς να πληρώνονται τα έργα που χρηματοδοτούνταν από τα ειδικά προγράμματα (ΣΑΤΑ, ΘΗΣΕΑΣ). Ετσι, σήμερα ο δήμος Θεσσαλονίκης αναγκάζεται να καλύπτει ιδίοις πόροις το σύνολο αυτών των υποχρεώσεων.
- Το πλήθος των πλασματικών υπερωριών που αποδιδόταν επιλεκτικά σε ημετέρους έφτασε (μαζί με τις σχετικές εργοδοτικές εισφορές) στα 9 εκατ. ευρώ το 2010, σε σύνολο μισθοδοσίας 90 εκατ. ευρώ.

- Στις δημοτικές επιχειρήσεις καταγράφηκε μετακίνηση υπαλλήλων από και προς το δήμο, χωρίς να έχουν τηρηθεί οι νόμιμες διαδικασίες. Πολλοί προσλαμβάνονταν με ανορθόδοξο τρόπο και κατέληγαν να εργάζονται στο βιβλιοπωλείο της Αγιορείτικης Εστίας, ως δημοσιογράφοι στη ΔΕΠΘΕ, ως λογιστές στο Ωδείο κ.ά. Σε ό,τι αφορά τη ΔΕΠΘΕ, καταβάλλονταν επιμίσθια, χωρίς εγκρίσεις απ’ το διοικητικό συμβούλιο, αλλά και υπέρογκες πλασματικές υπερωρίες (390.000 ευρώ το 2010) σε διευθυντικά και μη στελέχη της. Στη Δημοτική Κοινωφελή Επιχείρηση δεν υποβλήθηκαν δηλώσεις ΦΠΑ, ύψους περίπου 80.000 ευρώ, στα τέλη του 2010. Στην Επιχείρηση Τεχνών και Αθλησης υπάλληλοι αορίστου χρόνου παραμένουν απλήρωτοι για μήνες. Στα πέντε ΚΑΠΗ υπάρχουν συσσωρευμένα χρέη προς προμηθευτές. Αναφορικά με τα Κέντρα Φροντίδας Οικογένειας και τους πρώην κρατικούς βρεφονηπιακούς σταθμούς, ενώ ο δήμος λάμβανε απ’ την κυβέρνηση συγκεκριμένες επιχορηγήσεις για τη λειτουργία τους, παρακρατούσε παρανόμως τα χρήματα αυτά, τα οποία αξιοποιούσε για δικές του καταναλωτικές ανάγκες, θέτοντας έτσι καθημερινά σε κίνδυνο τη λειτουργία τους.
Κωδικός «Σαξώνης»
Ποσό μόλις 15 εκατ. ευρώ και υπό τον κωδικό «Σαξώνης» εμφανίζεται στα λογιστικά βιβλία του δήμου ως προϊόν υπεξαίρεσης. «Ουδείς μπορεί να διευκρινίσει γιατί το ποσό είναι τόσο, δεδομένου ότι δε συμφωνεί ούτε με τα φύλλα ελέγχου της εφορίας ούτε με το πόρισμα της οικονομικής επιθεωρήτριας Αν. Τσεμπερά. Θα απεικονιστεί το πραγματικό υπεξαιρεθέν ποσό, κάτι που στο παρελθόν ούτε οι λογιστικοί σύμβουλοι του δήμου ''Ορθολογισμός'' προέβλεψαν ούτε οι ορκωτοί ελεγκτές του δήμου επί σειρά ετών ''ΒDO'' προέβλεψαν ή προσπάθησαν να καταγράψουν», είπε ο κ. Καπόν.
«Στόχος είναι να αποκαταστήσουμε την αξιοπιστία μας στην αγορά», πρόσθεσε και απαρίθμησε σειρά ενεργειών, όπως η λειτουργία διπλογραφικού συστήματος έως τις αρχές Απριλίου, η διακοπή των «καρφωτών» εγγραφών στα λογιστικά βιβλία («στο εξής δόθηκαν σχετικές οδηγίες στην υπηρεσία να δηλώσουν στους ορκωτούς ελεγκτές χωρίς φόβο και πάθος τις ασυμφωνίες λογαριασμών που παρουσιάζονται», τόνισε χαρακτηριστικά), απεικόνιση των χρεών του δήμου κ.ά.
Αγωγές
Οπως τόνισε ο κ. Μπουτάρης, ο δήμος θα διεκδικήσει με αγωγές όσα με παράνομες πράξεις ή από πλημμέλεια του έχουν «αφαιρεθεί». Στην υπόθεση της υπεξαίρεσης, ο δήμος θα ασκήσει αγωγές εναντίον των προσώπων που από τη δικαστική διαδικασία θα προκύψει ότι τον ζημίωσαν. Επίσης, θα ζητήσει και εντόκως χρήματα που παρανόμως δόθηκαν σε φυσικά πρόσωπα, ενώ θα διεκδικήσει ποσά από πρόσωπα που ήταν υπεύθυνα για τη μη εφαρμογή των διατάξεων περί απόδοσης ΦΠΑ, μεταξύ των οποίων και οι τότε αντιδήμαρχοι, όπως είπε ο κ. Μπουτάρης. Τέλος, θα ζητηθούν αποζημιώσεις για πλημμελή άσκηση καθηκόντων και από τις εταιρίες ορκωτών ελεγκτών.
Ο Β. Παπαγεωργόπουλος
Για «χαλκευμένα στοιχεία» κάνει λόγο με ανακοίνωσή του ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Βασίλης Παπαγεωργόπουλος. «Τελείως ανασφαλής πρέπει να αισθάνεται η νέα διοίκηση, αφού την ώρα που τη Θεσσαλονίκη ταλανίζουν δεκάδες προβλήματα, αυτή ασχολείται με την προηγούμενη διοίκηση, μια διοίκηση που ψήφισαν οι συμπολίτες μας για τρεις συνεχόμενες φορές σπάζοντας κάθε προηγούμενο ρεκόρ, μια διοίκηση που άφησε πίσω της ένα τεράστιο έργο που το γνωρίζουν πολύ καλά όλοι οι συμπολίτες μας», τονίζει.
Τι έκανε η εφορία;
Σοβαρά ερωτηματικά προκύπτουν για τα τη Θ' ΔΟΥ και τα ασφαλιστικά ταμεία. Οπως επισήμανε ο κ. Καπόν, ο δήμος επί σειρά ετών και, παρά τις από το 1996 παροτρύνσεις της εφορίας, δεν εφήρμοζε τις διατάξεις περί απόδοσης ΦΠΑ, με αποτέλεσμα να είναι αντιμέτωπος με πρόστιμα πολλών εκατομμυρίων ευρώ. Οπως είπε ο αντιδήμαρχος, η εφορία ξεκινά έλεγχο για το ακριβές ύψος αυτού του ποσού. Ωστόσο, σε ερώτηση γιατί ο έλεγχος γίνεται τώρα, αφού οι παροτρύνσεις της εφορίας (δι' αλληλογραφίας) γίνονταν από το 1996, ο κ. Καπόν είπε: «Για αδιευκρίνιστους λόγους, τα ασφαλιστικά ταμεία και η εφορία δεν έκαναν ποτέ έναν έλεγχο όπως κάνουν σε όλες τις επιχειρήσεις. Είναι θέμα των επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης να ελέγξουν γιατί δε λειτούργησαν σωστά τα αντανακλαστικά».