ΔΕΗ: Συζητούνται είσοδος στρατηγικού επενδυτή, πλήρης απόσχιση των θυγατρικών, πώληση λιγνιτικών μονάδων
Αρχίζει το πάρτι για τη ΔΕΗ
Στην εκποίηση του ενεργειακού δυναμικού της χώρας προχωρεί η
κυβέρνηση ισοπεδώνοντας την “παρακαταθήκη” του ελληνικού λαού σε
ηλεκτρική ενέργεια, φυσικό αέριο, ΑΠΕ και ορυκτό πλούτο στη λογική της
διευκόλυνσης των επενδυτών και της συλλογής εσόδων.
Προωθείται "ξεμπλοκάρισμα" επενδύσεων σε ΑΠΕ και θαλάσσια αιολικά
Τις
προθέσεις αυτές γνωστοποίησε σχεδόν με ωμό τρόπο χθες ο νέος υπουργός
Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Γ. Παπακωνσταντίνου,
καθιστώντας σαφές ότι διεκπεραιώνει τις επιταγές του Μεσοπρόθεσμου και
του εφαρμοστικού νόμου όχι μόνο αποδομώντας την κρατική περιουσία αλλά
αίροντας ακόμα και προσχηματικούς περιορισμούς υπέρ των μεγαλοεπενδυτών.
Βασικά “εργαλεία” στην κατεύθυνση αυτή είναι το νέο πολυνομοσχέδιο
για το άνοιγμα των αγορών ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου και τους
υδρογονάνθρακες, που κατατέθηκε χθες στη Βουλή, καθώς και ο σχεδιασμός -
προγραμματισμός εξαμήνου του υπουργείου που παρουσιάστηκε χθες, με
παρεμβάσεις “για ξεμπλοκάρισμα σημαντικών επενδύσεων”, όπως αναφέρεται.
ΔΕΗ
Με “οδηγό” το ενεργειακό πολυνομοσχέδιο κατέστησε σαφές ότι το ξεπούλημα της ΔΕΗ βρίσκεται προ των πυλών καθώς:
- Για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΗ συζητούνται πλέον η είσοδος
στρατηγικού επενδυτή, που θεωρείται “ενδιαφέρουσα λύση”, και η πώληση
μέρους των θυγατρικών της ΔΕΗ, ενώ η διάθεση μετοχών μέσω του
χρηματιστηρίου, που παρουσιαζόταν ως η πιο ανώδυνη, χαρακτηρίστηκε από
τον υπουργό ως όχι η καλύτερη λύση.
- Προωθείται άμεσα, εν μέσω πιέσεων από την Κομισιόν, το άνοιγμα σε
τρίτους της λιγνιτικής παραγωγής, με επαναφορά της πρότασης πώλησης
λιγνιτικών μονάδων, αν και δεν έχει ακόμα απορριφθεί επισήμως η λύση των
swaps (ανταλλαγές ισχύος μεταξύ ΔΕΗ και άλλων εταιρειών), που είχε
προωθήσει η προκάτοχός του Τ. Μπιρμπίλη και θεωρούταν μια μέση οδός.
Πάντως, ξεκαθάρισε ότι δεν θα ανοίξουν άλλα λιγνιτωρυχεία, εκτός αυτού
της Βεύης.
- Μετά την επιλογή του μοντέλου του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς
(ΙΤΟ) με τη δημιουργία θυγατρικής της ΔΕΗ, καθώς και τη δημιουργία
έτερης θυγατρικής στη διανομή, που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο, το
επόμενο βήμα, σύμφωνα με τον υπουργό, είναι η πλήρης απόσχισή τους από
τη ΔΕΗ, προκειμένου να γίνουν ανεξάρτητες, με βάση αντίστοιχα
παραδείγματα του εξωτερικού “που σταδιακά πηγαίνουν προς πλήρη
ανεξαρτητοποίηση”.
Όπως δήλωσε, ο τρόπος αποκρατικοποίησης της ΔΕΗ θέλει πολλή συζήτηση
για τη βελτιστοποίηση πολλών ζητημάτων και πρόσθεσε: “Δεν ψάχνουμε απλώς
για έσοδα, δεν ξεκινάμε από την μεγιστοποίηση των εσόδων ως βασικό
ζήτημα, γιατί η ΔΕΗ παίζει κρίσιμο ρόλο. Θέλουμε να κάνει επενδύσεις, να
εκσυγχρονιστεί, να υπάρχει κρατικός έλεγχος στις δημόσιες υποδομές, να
είναι ισχυρός πυλώνας στο ενεργειακό σύστημα”.
Ανέφερε επίσης ότι το θέμα της λιγνιτικής παραγωγής θα προηγηθεί της
αποκρατικοποίησης της ΔΕΗ και σημείωσε ότι δεν είναι ταυτόσημο με την
αποκρατικοποίηση, αλλά δεν είναι και ανεξάρτητα μεταξύ τους και
χρειάζεται συνολική αντιμετώπιση, καθώς “η απόφαση για τους λιγνίτες θα
επηρεάσει τον τρόπο της αποκρατικοποίησης και τις αξίες”. Εξάλλου,
σύμφωνα με το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, αναμένεται εντός του Ιουλίου
δημιουργία της ανεξάρτητης αρχής για τα υδροηλεκτρικά της ΔΕΗ.
Ερωτηθείς σχετικά με την προσφυγή της ΓΕΝΟΠ για την περιουσία του
ασφαλιστικού φορέα των εργαζόμενων, ανέφερε ότι υπάρχει ήδη δικαστική
απόφαση κι έτσι δεν θα εμπλακεί η διαδικασία αποκρατικοποίησης, αλλά
πρόσθεσε ότι “θα συνεχίσουμε τη συζήτηση με τη ΓΕΝΟΠ, γιατί θέλουμε να
είναι συμμέτοχοι οι εργαζόμενοι στην απόφαση αυτή”.
Στο μεταξύ σε συνέδριο για την ενέργεια ο Π. Καρβούνης, επικεφαλής
της αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, τόνισε
αναφερόμενος στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων ότι η Κομισιόν θεωρεί πως
οι ιδιωτικοποιήσεις δεν θα πρέπει να οδηγούν απλώς σε μεταφορά
περιουσιακών στοιχείων, αλλά να οδηγήσουν σε ανταγωνιστικές αγορές προς
όφελος της οικονομίας. Ανέφερε δε ότι πριν από τις ιδιωτικοποιήσεις
πρέπει να υπάρξει σαφής διαχωρισμός των δραστηριοτήτων παραγωγής και
προμήθειας από τις δραστηριότητες δικτύου των ενεργειακών εταιρειών.
Φυσικό αέριο
Σύμφωνα με το πολυνομοσχέδιο ισχύει ο διαχωρισμός ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ
(Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου) που έχει ήδη
ανακοινωθεί. Ωστόσο αναφέρεται ότι ο ΔΕΣΦΑ Α.Ε. τελεί πάντοτε υπό τον
άμεσο ή έμμεσο έλεγχο του Δημοσίου και σημειώνεται ότι “οποιαδήποτε
μεταβίβαση μετοχών η οποία επάγεται τη μεταβολή στον δημόσιο έλεγχο του
ΔΕΣΦΑ συντελείται μόνο εφόσον διασφαλίζεται καταστατικά ότι η διοίκηση
της εταιρείας ασκείται κατά πλειοψηφία από μέλη που διορίζονται από το
Δημόσιο ή/και ότι η λήψη μείζονος σημασίας αποφάσεων που ανάγονται στη
διαχείριση του δικτύου γίνεται μόνο με τη σύμφωνη γνώμη του Δημοσίου”.
Η καταστατική προϋπόθεση αφήνει ανοιχτό το θέμα της μειοψηφικής
συμμετοχής του Δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΕΣΦΑ. Σημειώνεται ότι
αντίστοιχη αναφορά, χωρίς όμως την λέξη “καταστατικά”, υπάρχει και για
τον ΑΔΜΗΕ (Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας).
ΑΠΕ
Στις μεγάλες προτεραιότητες του υπουργείου περιλαμβάνεται και η
επιτάχυνση των επενδύσεων σε ΑΠΕ. Ιδιαίτερα για τα θαλάσσια αιολικά
πάρκα ο κ. Παπακωνσταντίνου κατέστησε σαφές ότι ουσιαστικά θα προωθηθούν
οι επενδύσεις πριν ακόμη ολοκληρωθεί η χωροθέτηση που βρίσκεται σε
εξέλιξη και που σύμφωνα με την προκάτοχό του ήταν προαπαιτούμενο για την
υλοποίηση επενδύσεων. Όπως ανέφερε, η χωροθέτηση πρέπει να γίνει αλλά
πρέπει να δοθεί η δυνατότητα να κάνουν οι επενδυτές κάποια βήματα
ταυτόχρονα με τη διαδικασία χωροθέτησης.
Σε σχέση με τις εγγυημένες τιμές απορρόφησης του ρεύματος από ΑΠΕ ο
υπουργός άφησε να εννοηθεί ότι θα μειωθούν κάνοντας λόγο για “ενίσχυση
της κοστοστρέφειας”, δηλαδή τη σύνδεση του κόστους παραγωγής με την
εξελισσόμενη τεχνολογία ΑΠΕ σε συνδυασμό με τη μεγέθυνση της αγοράς
τους, ξεκαθαρίζοντας πάντως ότι δεν θα αφορούν τις μονάδες που ήδη
λειτουργούν, αλλά τις μελλοντικές.
Ορυκτός πλούτος
Στον τομέα αυτόν η ηγεσία του ΥΠΕΚΑ αναφέρθηκε ιδιαίτερα στην έρευνα,
την παραγωγή και τα δίκτυα μεταφοράς υδρογανανθράκων, που
περιλαμβάνονται στο ενεργειακό πολυνομοσχέδιο.
Ο υφυπουργός για θέματα ενέργειας Γ. Μανιάτης επεσήμανε ότι θα
προχωρήσει η προκήρυξη διαγωνισμού για την εκτέλεση σεισμικών ερευνών μη
αποκλειστικών δεδομένων στο Ιόνιο και τη Νότιο Κρήτη. Σε ορίζοντα ενός
έτους, ανέφερε, θα γνωρίζουμε αν, πού και τι ποσότητες υδρογονανθράκων
υπάρχουν στις περιοχές αυτές και στη συνέχεια θα ξεκινήσει γύρος
παραχωρήσεων εντός του 2012.
Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά “έχουμε, αλλά δεν πλέουμε σε θάλασσες
πετρελαίου”. Επανέλαβε δε ότι με βάση τις υπάρχουσες εκτιμήσεις στις
συγκεκριμένες περιοχές υπάρχουν κοιτάσματα που ισοδυναμούν με τρεις ή
τέσσερις “Πρίνους”, δηλαδή έως 400 εκατ. βαρέλια. Η εκμετάλλευση ενός
κοιτάσματος του μεγέθους του Πρίνου εξασφαλίζει για το Δημόσιο έσοδα
ύψους 2,50-3 δισ. δολαρίων σε βάθος 20ετίας. Σημείωσε πάντως σε σχέση με
τις περιβαλλοντικές προδιαγραφές ότι θα υιοθετηθούν από την τεχνογνωσία
του εξωτερικού και θα είναι πιο αυστηρές με δεδομένα τον τουρισμό και
το ευαίσθητο οικοσύστημα της χώρας μας.
Σε σχέση με τα μεταλλεία Χρυσού Χαλκιδικής αναφέρθηκε ότι εντός του
μήνα θα γίνουν ανακοινώσεις σε σχέση με την έγκριση ή μη των
περιβαλλοντικών όρων για την επέκταση των δραστηριοτήτων τους. Όπως
επισημάνθηκε, αν τηρούνται θα πρέπει να προχωρήσουν. Αν δεν τηρούνται,
δεν θα προχωρούν. Αν όμως, αναφέρθηκε, διασφαλιστούν κανόνες σε ένα
πλαίσιο που θα συζητηθεί με την τοπική αυτοδιοίκηση, “τότε παίρνουν το
πράσινο φως και προχωρούν”.
Επίσης προβλέπεται η επιβολή τέλους ορυκτού πλούτου, καθώς, όπως
επισημάνθηκε, το κράτος σήμερα εισπράττει 7 εκατ. ευρώ ετησίως, χωρίς
φόρους, από παραχωρήσεις 30-50 χρόνων και πρέπει να εξεταστεί πώς τα
τέλη θα κατευθυνθούν στη λογική των ανταποδοτικών ωφελημάτων.
Σημειώνεται τέλος ότι, μεταξύ άλλων, στο πολυνομοσχέδιο
περιλαμβάνεται η δυνατότητα σύναψης απευθείας συμβάσεων μεταξύ παραγωγών
και προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και η δημιουργία
Χρηματιστηρίου Ενέργειας μέχρι το 2014. Παράλληλα αφήνει ανοιχτό το
ενδεχόμενο καθιέρωσης Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) και στο φυσικό
αέριο -εκτός από τον ηλεκτρισμό- ώστε να ευνοούνται οι ευπαθείς ομάδες
καταναλωτών, κάτι που όμως θα επιφέρει νέα επιβάρυνση των νοικοκυριών.
Α. Ζ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου