Η εκπαιδευτική πολιτική της ντροπής και του ψεύδους
Πρόσφατα ανακάλυψα προς μεγάλη μου έκπληξη ότι επίσημοι πίνακες που είχαν δημοσιευθεί από το Υπουργείο Παιδείας για το έτος 2009, και αφορούσαν στις ώρες εργασίας των εκπαιδευτικών στην Ελλάδα, παρουσίαζαν ψευδή και εντελώς ανακριβή στοιχεία. Θεώρησα αρχικά ότι επρόκειτο για άλλο ένα δείγμα προπαγάνδας με στόχο την καταρράκωση της αξιοπρέπειας των εκπαιδευτικών, ως χρόνιο φαινόμενο στην ελληνική κοινωνία.
Πολλάκις έχει ειπωθεί ότι οι εκπαιδευτικοί είναι ράθυμοι, δεν
δουλεύουν αρκετά, έχουν μεγάλες διακοπές και αδιαφορούν για το
αντικείμενό τους. Ωστόσο, με οργή ανακάλυψα ότι τα στοιχεία του
Υπουργείου Παιδείας στάλθηκαν επισήμως στην Ευρωπαϊκή Ένωση, δίνοντας
μία εντελώς στρεβλή εικόνα για τα εκπαιδευτικά ωράρια, ανοίγοντας έτσι
το δρόμο για μισθολογικές μειώσεις και αύξηση του ωραρίου εργασίας των
εκπαιδευτικών με τα οποία είμαστε αντιμέτωποι σήμερα.
Το ερώτημα που προκύπτει αβίαστα είναι γιατί να συμβαίνει αυτό από
τις εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες. Η απάντηση είναι απλή: Καταρρακώνοντας
τους εκπαιδευτικούς στα μάτια της κοινωνίας απλά θέλεις να διαλύσεις
την εκπαίδευση, δημιουργώντας αμόρφωτους πολίτες, πολίτες χωρίς κριτήρια, άρα χειραγωγήσιμους. Καταρρακώνοντας, όμως, τους έλληνες εκπαιδευτικούς στα μάτια της υπόλοιπης Ευρώπης κάνεις την παιδεία βορά στα ξένα συμφέροντα με προφανή ανταλλάγματα, αδιαφορώντας κυνικά για το μέλλον αυτού του τόπου.
Με τέτοια εκπαιδευτική πολιτική είναι λογικό οι μαθητές μπαίνοντας
μέσα στην τάξη να έχουν ήδη διαμορφωμένη γνώμη για τους διδάσκοντες.Όταν
τολμάνε οι εκπαιδευτικοί να κάνουν μια απεργία διεκδικώντας τα
αυτονόητα, ακούνε στα δελτία ειδήσεων τους χρυσοκάνθαρους
δημοσιογράφους παπαγάλους να πνέουν τα μένεα για «τον πλέον τεμπέλικο κλάδο της ελληνικής κοινωνίας».
Όλο αυτό το σκηνικό που στήνεται, ως περιρρέουσα ατμόσφαιρα,έχει ως
συνέπεια οι μαθητές να μην έχουν σε καμιά εκτίμηση τους εκπαιδευτικούς.Και όταν κάποιον δεν τον εκτιμάς δεν θέλεις να μάθεις από αυτόν.Πολλοί
εκπαιδευτικοί καταναλώνουν τη μισή χρονιά για να αποδείξουν απλώς ότι
δεν είναι ελέφαντες.Όποιος έχει μπει σε τάξη τα γνωρίζει άριστα αυτά.
Διεθνείς μελέτες έχουν αποδείξει ότι το στρες αλλά και η μεγάλη ψυχοφθορά που συνεπάγεται η διδασκαλία σε τάξη διαμορφώνουν
το επιτρεπτό ωράριο των εκπαιδευτικών παγκοσμίως.Μόνο στις
τριτοκοσμικές και παρηκμασμένες κοινωνίες συμπεριφέρονται στους
δασκάλους τους ως σκλάβους από την άποψη του ωραρίου και της αμοιβής.Η
διαφαινόμενη αύξηση του ωραρίου στην Ελλάδα σε συνδυασμό με τη
μισθολογική μείωση που υπέστησαν οι εκπαιδευτικοί τα τελευταία δύο
χρόνια, επιβεβαιώνουν μάλλον μια παρηκμασμένη κοινωνία που οδεύει, αν
δεν είναι ήδη, στον τρίτο κόσμο.Οι συνθήκες εργασίες των εκπαιδευτικών
αντανακλούν και τις συνθήκες εργασίας των παιδιών.
Ο Κέννεντυ είχε πει: «Καταλαβαίνεις πόσο κυνικός έχει γίνει ένας
λαός όταν θεωρεί φυσιολογικό να πληρώνει περισσότερο αυτόν που
ασχολείται με τις αποχετεύσεις του, παρά αυτόν που ασχολείται με τα
μυαλά των παιδιών του».
Για την αποκατάσταση της αλήθειας παραθέτω δύο επίσημους πίνακες
που δείχνουν ξεκάθαρα τι συμβαίνει στην Ευρωπαϊκή ένωση σε επίπεδο
ωραρίου και μισθολογίου.
Να επισημανθεί, επίσης, ότι ο μέσος όρος διακοπών στην Ευρωπαϊκή ένωση είναι οι 11 εβδομάδες. Στην Ελλάδα είναι 10 εβδομάδες.
Πηγή: ΟΟΣΑ «Η εκπαίδευση με μια ματιά 2011». Οι χώρες σε φθίνουσα σειρά ως προς τον τελικό μισθό.
Πηγή Ευρυδίκη: Αριθμοί Κλειδιά της Εκπαίδευσης στην Ευρώπη 2009 (http://www.eurydice.org).
* Το Υπ. Παιδείας έχει δώσει 16 ώρες για όλους του εκπαιδευτικούς
** Αναφέρεται μόνο ο συνολικός εργάσιμος χρόνος
*** Αναφέρονται ο διαθέσιμος και ο συνολικά εργάσιμος χρόνος
**** Αναφέρεται μόνο ο διαθέσιμος χρόνος
***** Ο μέσος όρος αφορά τις χώρες της Ε.Ε. για τις οποίες υπάρχουν τα αντίστοιχα στοιχεία
** Αναφέρεται μόνο ο συνολικός εργάσιμος χρόνος
*** Αναφέρονται ο διαθέσιμος και ο συνολικά εργάσιμος χρόνος
**** Αναφέρεται μόνο ο διαθέσιμος χρόνος
***** Ο μέσος όρος αφορά τις χώρες της Ε.Ε. για τις οποίες υπάρχουν τα αντίστοιχα στοιχεία
* Τριαντάφυλλος Σερμέτης, Θεολόγος-Φιλόλογος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου