Κενό γράμμα ο νόμος περί λαθρεμπορίου καυσίμων
Του Βασίλη Γεώργα
«Τρύπιος» αποδεικνύεται ο περιβόητος νόμος για την καταπολέμηση του
λαθρεμπορίου καυσίμων στην Ελλάδα ένα χρόνο μετά την ψήφισή του και
μόλις δύο μήνες πριν ξεκινήσει η εφαρμογή μέτρων όπως η τοποθέτηση των
περιβόητων GPS στα βυτιοφόρα και στα σλέπια και η εγκατάσταση συστημάτων
εισροών-εκροών.
Αυτή τη στιγμή εκκρεμούν τουλάχιστον δέκα συνοδευτικές υπουργικές
αποφάσεις, οι οποίες όσο δεν υπογράφονται από τα συναρμόδια υπουργεία
Ανάπτυξης και Οικονομικών τόσο το θεσμικό πλαίσιο για το λαθρεμπόριο θα
συνεχίσει να αποτελεί κενό γράμμα, αφού δεν μπορεί να εφαρμοστεί στην
πράξη.
Η κυβέρνηση, που προτίμησε να αφήσει τον κόσμο να ξεπαγιάσει τον
χειμώνα εξισώνοντας -χωρίς την απαραίτητη επιδοματική πολιτική- τους
ειδικούς φόρους κατανάλωσης -στο όνομα της καταπολέμησης του
λαθρεμπορίου- στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης, αποδεικνύεται ότι δεν
βιάζεται να κλείσει τα κενά αφήνοντας χωρίς σηματοδότηση τα βυτιοφόρα,
χωρίς ηλεκτρονική παρακολούθηση τα πλοία, χωρίς σύστημα εισροών – εκροών
τις φορολογικές αποθήκες, χωρίς προδιαγραφές τους ειδικούς ιχνηθέτες
για τα διάφορα είδη πετρελαίου και χωρίς πρόστιμα όσους παραβαίνουν τον
νόμο.
- Σε ό,τι αφορά την εγκατάσταση GPS, δεν έχουν υπογραφεί δύο κρίσιμες
υπουργικές αποφάσεις και ειδικότερα η ΚΥΑ με την οποία θα καθορίζονται
οι προδιαγραφές, η διαδικασία και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την
υλοποίηση του συστήματος με το οποίο θα αντλούνται και θα αξιοποιούνται
οι πληροφορίες από το ηλεκτρονικό σύστημα γεωγραφικού προσδιορισμού των
μεταφορικών μέσων. Χωρίς αυτή την απόφαση ουσιαστικά το σύστημα δεν
μπορεί να δουλέψει. Για το ίδιο θέμα δεν έχει εκδοθεί η υπουργική
απόφαση για τα ειδικότερα ζητήματα επιβολής κυρώσεων.
- Η υπουργική απόφαση που θα καθορίζει τις λεπτομέρειες εφαρμογής της
σήμανσης των βυτιοφόρων από τις εταιρείες εμπορίας και τους
πρατηριούχους δεν έχει εκδοθεί ακόμη, και συνεπώς πολλά βυτιοφόρα
κυκλοφορούν ακόμη χωρίς «ταυτότητα».
- Σε ό,τι αφορά το σύστημα εισροών-εκροών, έχει προχωρήσει για τα
πρατήρια, δεν προβλέπεται εγκατάσταση στους μεταπωλητές, ενώ εκκρεμεί η
υπουργική απόφαση για την επέκταση του μέτρου και στα πλωτά μέσα
μεταφοράς πετρελαιοειδών. Δεν έχει ακόμη εκδοθεί ούτε η ΚΥΑ για την
εγκατάσταση συστήματος παρακολούθησης εισροών–εκροών και συστημάτων
ιχνηθέτησης στις φορολογικές αποθήκες (διυλιστήρια και εταιρείες).
- Δεν έχει εκδοθεί η υπουργική απόφαση με την οποία θα καθορίζονται
οι λεπτομέρειες για την απελευθέρωση της διακίνησης πετρελαιοειδών
προϊόντων από τους κατόχους αδειών του ν.3054/2002 (διύλιση, εμπορία,
μεταφορά) που είναι ο νόμος για την οργάνωση της αγοράς πετρελαιοειδών.
- Εκκρεμεί ακόμη η έκδοση υπουργικής απόφασης για το χρονοδιάγραμμα,
τις προδιαγραφές, τη διαδικασία και τους όρους εγκατάστασης του σήματος
ψηφιακής ταυτότητας που υποχρεωτικά θα φέρουν όλα τα βυτιοφόρα που θα
μπαινοβγαίνουν στα διυλιστήρια.
– Το ίδιο συμβαίνει και με την υπουργική απόφαση για τα ηλεκτρονικά
συστήματα διασφάλισης της ποσότητας και της ποιότητας των καυσίμων.
- Εκκρεμεί, τέλος, η ΚΥΑ για την εφαρμογή της ιχνηθέτησης στο ναυτιλιακό πετρέλαιο, τα διυλιστήρια και τις εταιρείες εμπορίας.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με στελέχη του Συνδέσμου Εμπορίας
Πετρελαιοειδών, στην αγορά η νοθεία και το κλέψιμο στην αντλία καλά
κρατούν, αφού η κρατική μηχανή έχει παραλύσει και αδυνατεί να κάνει
ελέγχους. Ενδεικτικό είναι πως από τα 15 ειδικά εξοπλισμένα οχήματα του
υπουργείου Ανάπτυξης κινούνται πλέον μόνο τα πέντε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου