Παρασκευή 16 Αυγούστου 2013

Mozilla, cookies και ιδιωτικότητα

Mozilla, cookies και ιδιωτικότητα


firefox_use_open_standard
Στις 25 Φεβρουαρίου 2013 η Mozilla Foundation ανακοίνωσε μέσω του εκπροσώπου της για θέματα ιδιωτικής και δημόσιας πολιτικής της εταιρείας, Alex Fowler, την αλλαγή της προεπιλεγμένης πολιτικής απέναντι στα λεγόμενα http cookies από τρίτα μέρη. Τα http cookies είναι μικρά αρχεία που κατά την πλοήγησή μας στο διαδίκτυο αποστέλλονται από διάφορους ιστοτόπους και αποθηκεύονται στον υπολογιστή μας. Βασική λειτουργία των http cookies είναι να αποθηκεύουν δεδομένα και όταν ένας χρήστης επισκέπτεται ξανά έναν ιστότοπο, να αποστέλλουν “πίσω” πληροφορίες σχετικά με την δραστηριότητα του χρήστη, όπως πχ τι μπορεί να έχει επιλέξει, πληροφορίες για να διευκολύνουν την διαδικασία του log in κτλ.

Τα http cookies χωρίζονται σε δύο κατηγορίες με βάση την προέλευσή τους, σε cookies από πρώτα μέρη (first-party cookies) και σε cookies απο τρίτα μέρη (third-party cookies). Τα first-party cookies είναι cookies που προέρχονται από το ίδιο domain του ιστοτόπου που επισκεπτόμαστε, ενώ τα third-party cookies προέρχονται από διαφορετικά domains. Για παράδειγμα αν επισκεφτούμε την google.gr για μια αναζήτηση, τότε cookies που προέρχονται από την ίδια την google είναι first-party cookies, ενώ τα cookies που προέρχονται από ένα τρίτο ιστότοπο ενώ επισκεπτόμαστε την google.gr, πχ μέσω ενος διαφημιστικού banner όπως http://www.advexample.com, είναι third-party cookies. Γενικότερα τα cookies δεν ειναι ούτε ιοί, ούτε κακόβουλο λογισμικό και η βασική τους λειτουργία είναι να διευκολύνουν την επικοινωνία στους διάφορους ιστοτόπους. Εξαίρεση και γκρίζα ζώνη αποτελούν τα tracking cookies και ιδιαίτερα τα third-party tracking cookies, που σκοπό έχουν να παρακολουθούν και να καταγράφουν της διαδικτυακές συνήθειες των χρηστών μακροπρόθεσμα και μπορούν να αποτελέσουν πρόβλημα σε σχέση με την ιδιωτικότητα των χρηστών.
Αυτό που άλλαξε η Mozilla από τον Φεβρουάριο και μετά, είναι η προεπιλεγμένη πολιτική σε ότι αφορά τα third-party cookie, τα οποία δεν μπορούν πλέον να αποθηκεύονται εκτός και αν είτε το επιτρέψει ο χρήστης, είτε υπάρχουν αποθηκευμένα ήδη first-party cookies από τον ίδιο ιστότοπο. Μια πολιτική που ακολουθεί εδώ και χρόνια το Safari της Apple. Η προεπιλογή αυτή μεταφέρει πλέον την επιλογή στον χρήστη να επιλέξει εάν και ποιοι ιστότοποι επιτρέπουν την παρακολούθηση των διαδικτυακών του συνηθειών, επιτρέποντας μεγαλύτερη ιδιωτικότητα. (Εάν θέλετε να αποτρέψετε third-part cookies να σας παρακολουθούν σβήστε το ιστορικό σας και ελέγξτε ότι έχετε τις ακόλουθες ρυθμίσεις στον firefox όπως φαίνεται εδώ).
Το εντυπωσιακό στην όλη υπόθεση είναι η επίθεση που δέχτηκε η εταιρεία Mozilla σε σχέση με αυτή την αλλαγή στην προεπιλεγμένη ρύθμιση για τα third-party cookies από το Interactive Advertising Bureau (IABΓραφείο διαδραστικής διαφήμισης) με τίτλο “Has Mozilla lost his values? (Έχει η Mozilla χάσει τις αξίες της;) “.
Το IAB είναι ένας οργανισμός που σχετίζεται με την ανάπτυξη βιομηχανικών προτύπων, την διεξαγωγή έρευνας και την παροχή νομικής υποστήριξης σε ότι αφορά την διαδικτυακή βιομηχανία διαφήμισης. Στην ανακοίνωση το ΙΑΒ ουσιαστικά προσάπτει στην Mozilla ότι αυτή η αλλαγή της πολιτικής της μειώνει την πρόσβαση των εταιρειών σε πληροφορίες σκιαγραφήσης των αναγκών των χρηστών/πελατών, κάτι που συνηθίζεται χρόνια τώρα χωρίς ουσιαστικό έλεγχο από την πλευρά των πελατών,  και ουσιαστικά αυτό μπορεί να έχει ως συνέπεια ακόμα και οικονομικό μαρασμό των εταιρειών (!). Για να ενισχύσει την θέση του, στην ανακοίνωση αναφέρει ένα ιστορικό παράδειγμα για τον τρόπο που οι αυτοκινητοβιομηχανίες συνέλεγαν δεδομένα από 240 (!) διαφορετικές πηγές, όπως πολιτειακές κυβερνήσεις (σ.σ αναφέρεται στις ΗΠΑ), κατασκευαστές αυτοκινήτων, οικονομικές εταιρίες κτλ, με σκοπό την δημιουργία προφίλ για κάθε όχημα και για το ποιοι το οδηγούν, φυσικά χωρίς την συναίνεση του κάθε ατόμου (!). Τονίζει μάλιστα ότι αυτά τα δεδομένα ήταν αναγκαία για την υγιή κατάσταση της αυτοκινητοβιομηχανίας και για τις βελτιώσεις των αυτοκινήτων και της οδικής ασφάλειας με το πέρασμα του χρόνου. Με το παράδειγμα αυτό ουσιαστικά τονίζει ότι κακώς η Mozilla δίνει το δικαίωμα στους χρήστες της να προστατεύουν τα δεδομένα τους στο διαδίκτυο γιατί τόσο καιρό έτσι έχουμε μάθει να δουλεύουμε εμείς οι διαφημιστές!
 Η αναλογία αυτή με το παρελθόν δηλώνει ξεκάθαρα και ξεδιάντροπα την θέση τους ότι οι διαφημιστές κάναμε ότι θέλαμε μέχρι τώρα χωρίς συναινέσεις από τους πελάτες και επιθυμούμε να συνεχίσουμε να κάνουμε το ίδιο! Αντί να αντιληφθούν ότι οι σχέσεις μεταξύ καταναλωτή – πωλητή έχουν αλλάξει με την είσοδο του διαδικτύου και να προσαρμοστούν, κατηγορούν την Mozilla που ουσιαστικά μένει πιστή στις αρχές της για την προστασία του χρήστη, δίνοντάς του την δυνατότητα να ελέγχει με ποιους θέλει να μοιράζεται τα προσωπικά του δεδομένα online.
Μικρός αλεπουδένιος σύνδεσμος : http://wp.me/p1pa1c-jai

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου