Δευτέρα 19 Μαρτίου 2018

Ο Φρουζής ζητούσε, ο Αδωνης εκτελούσε

Η ζημιά του Δημοσίου, όμως, στο τεράστιο αυτό σκάνδαλο των 23 δισ., δεν χρειάζεται καμιά μαρτυρία για να στοιχειοθετηθεί. Αυτά ακριβώς τα στοιχεία που αφορούν δημόσιο χρήμα όχι μόνο υπάρχουν, αλλά φωνάζουν! Οποιος θελήσει να τα αναζητήσει, λοιπόν, δεν έχει παρά να διασταυρώσει ημερομηνίες υπουργικών αποφάσεων, ΦΕΚ και νόμων με τις αντίστοιχες ημερομηνίες κατάθεσης επιστολών, αιτημάτων και non papers της εταιρείας από τα έγγραφα που κατασχέθηκαν και βρίσκονται στη δικογραφία.
Η οικειότητα
Αυτά και μόνο θα πιστοποιήσουν όχι τις μίζες αλλά τη ζημιά με τις ευνοϊκές και χαριστικές αποφάσεις υπουργών και πρωθυπουργών. Στο τέλος δε της ημέρας, αυτό που προκύπτει πέραν πάσης αμφιβολίας είναι ότι, εκτός από την τεράστια ζημιά του Δημοσίου, όλα όσα κόπηκαν από τις δαπάνες για την υγεία και το φάρμακο φορτώθηκαν στις πλάτες των ασθενών.
Με αφορμή το γεμάτο οικειότητα σημείωμα του Κ. Φρουζή προς τον Αδωνη Γεωργιάδη, το οποίο και δημοσίευσε η «Δημοκρατία», το γραφείο του ΣΥΡΙΖΑ ζήτησε από τον Κυριάκο Μητσοτάκη να αποπέμψει τον αντιπρόεδρό του, ενώ ο Αδ. Γεωργιάδης άρχισε τις συνεχείς αναρτήσεις και απαντήσεις στα όσα τον αφορούσαν.
Σε πρώτο ενικό, λοιπόν, που αν μη τι άλλο προσδίδει οικειότητα, ο Κωνσταντίνος Φρουζής γράφει στις 20 Οκτωβρίου 2013 ένα «προσωπικό σημείωμα», όπως το ονομάζει, στον τότε υπουργό Υγείας Αδωνη Γεωργιάδη. Το σημείωμα, μέρος των στοιχείων που έστειλε η εισαγγελέας Διαφθοράς στη Βουλή την περασμένη εβδομάδα, βρέθηκε αποθηκευμένο στους κατασχεμένους υπολογιστές των γραφείων του τότε προέδρου του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδας (ΣΦΕΕ) και αντιπροέδρου της Novartis Hellas, με τον τίτλο «Προσωπικό Σημείωμα στον υπουργό Υγείας 20.10.2013» [Personal Note to MoH (σ.σ.: Minister of Health) 20.10.2013].
Το άμεσο και ταυτόχρονα επιτακτικό ύφος της επιστολής, με εκφράσεις όπως «σε παρακαλώ», που επαναλαμβάνει πολλά «πρέπει» να γίνει αυτό και το άλλο και τελειώνει με την προτροπή «σε παρακαλώ να παρακολουθείς εκ του σύνεγγυς, καθημερινά και προσωπικά, την εξέλιξη των ανωτέρω θεμάτων, δεδομένου ότι αφορούν στο άμεσα επόμενο διάστημα και από αυτά κρίνονται σχεδόν τα πάντα», είναι εξαιρετικά αποκαλυπτικό.
Συνδιαμόρφωναν την πολιτική
Καθιστά σαφές πως οι δύο άνδρες, Κωνσταντίνος Φρουζής και Αδωνης Γεωργιάδης, συνδιαμόρφωναν την πολιτική στην Υγεία και στο Φάρμακο της τότε κυβέρνησης. Και πώς θα μπορούσε κανείς να αμφισβητήσει αυτή τη συνδιαμόρφωση όταν –όπως έχει αποκαλύψει η «Εφ.Συν.» («Εστάλησαν επιτολές, έγιναν συναντήσεις!» 15/3/2018)– ο τότε πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς είχε τοποθετήσει επισήμως στο think tank του τον πρόεδρο της Novartis Hellas, Georg Schroeckenfuchs, και τον αντιπρόεδρο της πολυεθνικής και ταυτόχρονα πρόεδρο του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδας (ΣΦΕΕ) Κωνσταντίνο Φρουζή!
Συγκεκριμένα, στην επιστολή του με ημερομηνία 14 Ιανουαρίου 2013 προς τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά ο οικονομικός διευθυντής της Novartis, Jonathan Symonds, ζητά συνάντηση με τον πρωθυπουργό και του θυμίζει ότι «ο πρόεδρος της Novartis Hellas Georg Schroeckenfuchs και ο αντιπρόεδρος Κώστας Φρουζής που είναι και πρόεδρος του ΣΦΕΕ είναι μέλη του think tank που έχετε πρόσφατα συστήσει προκειμένου να οδηγήσετε την Ελλάδα από το στάτους της επιβίωσης στο στάτους της σταθεροποίησης και της ανάκαμψης».
Είναι λοιπόν αξιοσημείωτο το πώς με ανακρίβειες και ψευδείς ισχυρισμούς απαντά ο αντιπρόεδρος για το περιεχόμενο της προσωπικής επιστολής, όταν όλα όσα ισχυρίζεται εύκολα ελέγχονται και εύκολα καταρρίπτονται.
AITHMA 1

Φαρμακευτική δαπάνη

Το πρώτο πράγμα που ζητάει ο Κ. Φρουζής από τον Αδ. Γεωργιάδη είναι «…να διασφαλιστεί ότι η φαρμακευτική δαπάνη του ΕΟΠΥΥ για το 2014 θα είναι στα € 2,25 δισ.…».
Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ
O Αδωνης Γεωργιάδης μέσω facebook γράφει: «Αυτός [ο Κωνσταντίνος Φρουζής] προέβλεπε και τελικά νομοθέτησα: 1.970.000 ευρώ στόχο για τη δημόσια φαρμακευτική δαπάνη, δηλ. η Novartis απέτυχε στον πρώτο της στόχο».
Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Σύμφωνα όμως με τα στοιχεία του Ιδρύματος Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη –η δαπάνη που αποζημιώνει δηλαδή ο ΕΟΠΥΥ– για το 2014 ήταν 2 δισ. ευρώ. Σε αυτή αν προσθέσει κανείς τα επιπλέον 180-200 εκατ. ευρώ που έδινε ο ΕΟΠΥΥ για τα ακριβά φάρμακα, που δεν μπορούσαν να δώσουν τα νοσοκομεία όταν τελείωναν οι προϋπολογισμοί τους, έχει ένα σύνολο που αγγίζει τα 2,2 δισ. ευρώ. Επομένως, ο στόχος επιτεύχθηκε.
AITHMA 2

Οι τιμές στα εκτός πατέντας φάρμακα

Το δεύτερο που ζητά ο Κ. Φρουζής από τον Αδ. Γεωργιάδη είναι «να διασφαλιστεί ότι η τιμή των off-patent, γενικώς, δεν θα είναι σε καμία περίπτωση μικρότερη από τον μέσο όρο των 3 χαμηλότερων χωρών της Ε.Ε.». Η σχετική παράγραφος του Κ. Φρουζή τιτλοφορείται «Πολυνομοσχέδιο (κάποια θέματα)» αποδεικνύοντας πλήρως πως οι δύο άνδρες συνδιαμόρφωναν τα άρθρα που αφορούσαν το φάρμακο του σχεδίου νόμου που προετοίμαζε η Ν.Δ.
Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ
Ο Αδωνης Γεωργιάδης γράφει «στο άρθρο 2 παρ. 3 ότι τα off patent θα πήγαιναν -50%, δηλ. κάτω από τον μέσο όρο των τριών χαμηλότερων της Ε.Ε. και μόνον αν ο μέσος όρος ήταν μικρότερος του 50%, τότε με τον μέσο όρο. Δηλ. απέτυχε η Novartis και στον β’ στόχο της».
Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Αρχικά ο Αδ. Γεωργιάδης από το βήμα εκδήλωσης της Πανελλήνιας Ενωσης Φαρμακοβιομηχανίας (ΠΕΦ) στις 10 Οκτωβρίου 2013 δήλωνε πως οι δανειστές μας επιβεβαίωσαν με e-mail ότι αποδέχονται την πρόταση για τιμολόγηση των φαρμάκων που έχουν χάσει την πατέντα τους (off patent) βάσει των τριών χαμηλότερων τιμών κρατών-μελών της Ε.Ε., και μάλιστα αναδρομικά, σε σκευάσματα που έχουν τιμολογηθεί από 1/1/2012.
Στη συνέχεια, όμως, είπε και κυρίως νομοθέτησε (4213/2013) ότι σχετικά με τις τιμές των off patent θα ισχύσει η μέση τιμή των τριών χαμηλότερων χωρών ή το 50% της αρχικής, ανάλογα με το ποια είναι χαμηλότερη, και αυτό για όσα σκευάσματα κυκλοφόρησαν από την αρχή του 2012 και μετά.
Το κρίσιμο δεν ήταν όμως οι τρεις χαμηλότερες τιμές ή το 50%, αλλά το ποια σκευάσματα αυτό αφορούσε: Οσα κυκλοφόρησαν μετά το 2012. Δηλαδή τα φάρμακα που είχαν κυκλοφορήσει από την 1η Ιανουαρίου 2012 μέχρι τις 9 Δεκεμβρίου 2013. Αφέθηκαν δηλαδή απείραχτες οι τιμές των περισσότερων off patent και των γενοσήμων τους που, σύμφωνα με εκτιμήσεις, αποτελούσαν και το 95% αυτής της κατηγορίας φαρμάκων που κυκλοφορούσαν στην αγορά.
Θυμίζουμε εδώ πως μέχρι την ανάληψη της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛΛ. εξακολουθούσαν να βρίσκονται υπό προστασία όσα φάρμακα είχαν κυκλοφορήσει μέχρι το 2012, με παράδειγμα: η πάμφθηνη ουσία συμβαστατίνη να κοστίζει 1 ευρώ στην Ευρώπη και στη χώρα μας 11 ευρώ.
Αλλωστε και ο Κ. Φρουζής στο «προσωπικό σημείωμα» λέει ακριβώς το ίδιο. Οτι, δηλαδή, τιμολογήθηκαν 100 περίπου νέα φάρμακα (off patent, όχι καινοτόμα), από τα οποία μόνο τα 43 αποζημιώνονται για πρώτη φορά καθώς τα 20 είναι ΜΗΣΥΦΑ (και ως εκ τούτου δεν δημιουργούν καμία οικονομική επιβάρυνση στον προϋπολογισμό αφού τα πληρώνουν οι ασθενείς 100% από την τσέπη τους) και τα υπόλοιπα 40 αποζημιώνονται ήδη λόγω έκτακτης εισαγωγής. Με δύο λόγια, μιλάμε για 43 μόνο νέα φάρμακα, των οποίων η τιμή θα μειωθεί στο 50% ή στον μέσο όρο των 3 χαμηλότερων τιμών της Ε.Ε. Και το κάνει ακόμα πιο λιανά γράφοντας ότι «το 95% των φαρμάκων αυτών (σ.σ. off patent και γενόσημα που κυκλοφορούσαν στη χώρα μας) έχουν άδεια πριν από το 2012» και άρα δεν επηρεάζονται.
AITHMA 3

Τα φάρμακα υψηλού κόστους

Το τρίτο που ζητά ο Κ. Φρουζής από τον Αδ. Γεωργιάδη αφορά τα Φάρμακα Υψηλού Κόστους (ΦΥΚ). Κι εδώ διαφαίνεται ότι υπήρχε προσυνεννόηση των δύο ανδρών. Γράφει ο Κ. Φρουζής: «Οσον αφορά στα ΦΥΚ συμφωνήσαμε πως, εφόσον τελικά προχωρήσετε σαν Υπουργείο, θα πρέπει απαραίτητα να είναι πολυκάναλα και η επιλογή του καναλιού διαδρομής τους να επαφίεται στην ευχέρεια της κάθε εταιρείας. Αυτό, θα πρέπει να αναφέρεται στο νέο Νόμο». Με λίγα λόγια, ο Κ. Φρουζής ζητά από τον Αδ. Γεωργιάδη κάθε εταιρεία να έχει τη δυνατότητα να επιλέγει το κανάλι διανομής των φαρμάκων της, δηλαδή μέσω των φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ ή των ιδιωτικών φαρμακείων κ.ο.κ.
Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ
Ο Αδωνης Γεωργιάδης γράφει: «Τα ΦΥΚ σε όλα ανεξαιρέτως τα φαρμακεία χωρίς να μπορούν οι εταιρείες να διαλέγουν σε ποιο κανάλι θα πωλούν, με 60 μέρες υποχρεωτική πίστωση, το πολέμησε φρικτά και η ΠΦΑ το πήρε πίσω και με απόδοση στον ΕοπYυ του χονδρεμπορικού κέρδους εάν πουλούσαν απευθείας στα Φαρμακεία (για αυτό το τελευταίο με επαίνεσε ο Κουρουμπλής προχθές στην ομιλία του στη Βουλή)».
Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Λίγο μετά το σημείωμα, στις 9 Δεκεμβρίου 2013, ο Αδ. Γεωργιάδης υπογράφει τον νόμο 4213. Στην ένατη παράγραφο του άρθρου 22 με τίτλο «Τιμολόγηση των φαρμάκων και συναφή θέματα» του νόμου ορίζεται πως: «Τα φαρμακευτικά προϊόντα του καταλόγου του άρθρου 12 του ν. 3816/2010, εκτός αυτών που προορίζονται μόνο για νοσοκομειακή χρήση, δύνανται να διατίθενται στους ασθενείς και από τα τρία κανάλια διανομής (νοσοκομεία, φαρμακεία ΕΟΠΥΥ, ιδιωτικά φαρμακεία). Ειδικότερα, η διάθεση των ανωτέρω στα ιδιωτικά φαρμακεία επαφίεται στη δυνατότητα επιλογής των κατόχων αδειών κυκλοφορίας (σ.σ.: των φαρμακοβιομηχανιών) στην περίπτωση που δεν υπάρχει μητρώο (registry) ασθενών». Ετσι, ικανοποιείται και το τρίτο αίτημα Φρουζή.
Πάντως, για τα Φάρμακα Υψηλού Κόστους που ο αντιπρόεδρος της Ν.Δ. ισχυρίζεται ότι η ΠΦΑ, που υποθέτουμε ότι μεταφράζεται σε Πρώτη Φορά Αριστερά, επέστρεψε στα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ, η πραγματικότητα είναι ότι αυτό το έκανε ο διάδοχός του στο υπουργείο Υγείας Μάκης Βορίδης. Συγκεκριμένα, η απόφαση Βορίδη 3457/2014 - ΦΕΚ 64/Β/16-1-2014 με τίτλο «Ρύθμιση θεμάτων τιμολόγησης φαρμάκων» τα Φάρμακα Υψηλού Κόστους (ΦΥΚ) έφυγαν από όλα τα σημεία πώλησης επιλογής των φαρμακοβιομηχάνων που νομοθέτησε ο Αδ. Γεωργιάδης και πήγαν στα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ.

Και η λυπητερή στον... ασθενή

Η πολιτική για την Υγεία και το Φάρμακο, που από κοινού καθόριζαν το Μαξίμου και η Novartis Hellas στην περίοδο της κρίσης, ήταν μεν η υποχρέωση για μείωση της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης λόγω αυστηρών δεσμεύσεων από τους δανειστές, όμως αυτό έγινε μόνο με τη μετακύλιση στους ασθενείς του ακριβού λογαριασμού για το φάρμακο στη χώρα μας.
Η πολιτική που ακολούθησαν η κυβέρνηση Σαμαρά και το κεφάλαιο που δρα στον χώρο του φαρμάκου σε κάθε περίπτωση δεν έγινε προς όφελος των ανθρώπων και, φυσικά, δεν χτύπησε τα συμφέροντα, δηλαδή τα έσοδα, της φαρμακοβιομηχανίας. Ας μη γελιόμαστε. Το 1,1 δισ. ευρώ της δήθεν εξοικονόμησης επιβάρυνε αποκλειστικά τις τσέπες των ασθενών, σύμφωνα με στοιχεία του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ).
Κι αυτός ο αριθμός αφορά μόνο τα φάρμακα που δεν αποζημιώνει ο ΕΟΠΥΥ, δηλαδή εκείνα της αρνητικής λίστας και τα ΜΗΣΥΦΑ. Αν προσθέσουμε και τη συμμετοχή του πολίτη στα φάρμακα που αποζημιώνει ο ΕΟΠΥΥ, εκείνα δηλαδή της θετικής λίστας, που σημαίνει άλλα 800 εκατ. ευρώ, ο λογαριασμός φτάνει τα 2 δισ. ευρώ τον χρόνο.
Το κοινό μέτωπο έβλαψε μόνο τον λαό. Ο κόσμος έφτασε να πληρώνει το 40% των συνολικών δαπανών της περίθαλψης. Η μεσοσταθμική συμμετοχή του στο φάρμακο, από 9% το 2009, είχε ξεπεράσει το 25% το 2015. Ο,τι έκοβαν από τον ΕΟΠΥΥ, τα έπαιρναν από την τσέπη του ασθενή, αφήνοντας στο απυρόβλητο την κερδοφορία της φαρμακοβιομηχανίας. Αυτό τεκμηριώνεται και από το «προσωπικό σημείωμα» του Κ. Φρουζή προς τον Αδωνη Γεωργιάδη.
Ενα άλλο παράδειγμα από τα αιτήματα του Κ. Φρουζή είναι «η ένταξη της συμμετοχής των ασθενών από 50% σε 100%, όπως προβλέπεται από τη σχετική υπουργική απόφαση». Και μάλιστα εδώ και τώρα: «Η ΗΔΙΚΑ θα πρέπει σήμερα να εντάξει στο μηχανογραφικό της σύστημα την αλλαγή της συμμετοχής των ασθενών από 50% σε 100%, όπως προβλέπεται από τη σχετική υπουργική απόφαση», γράφει ο πρώην πρόεδρος του ΣΦΕΕ στον Αδ. Γεωργιάδη.
Το ΦΕΚ
Η σχετική υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 2219/9-9-2013) του Αδ. Γεωργιάδη λαμβάνεται στις 21/10/2013 με την επιστολή να έχει σταλεί στις 20/10/2013. Δύο τινά συμβαίνουν: είτε υπήρχε όπως αναφέρει ο Κ. Φρουζής σχετική προσυνεννόηση είτε ο Αδ. Γεωργιάδης έχει απίστευτα αντανακλαστικά!
Σύμφωνα με την απόφαση αυτή καταργήθηκε η συμμετοχή κατά 50% του ΕΟΠΥΥ στη διαφορά μεταξύ λιανικής τιμής και ασφαλιστικής τιμής για κάθε κουτί φαρμάκου που έχει γενόσημα (δηλαδή αντίγραφα φάρμακα). Με δυο λόγια, οι ασθενείς κλήθηκαν να πληρώνουν το 100% της διαφοράς από την τσέπη τους. Ετσι ικανοποιήθηκε ακόμα ένα «προαπαιτούμενο» του Κ. Φρουζή από τον Αδ. Γεωργιάδη.
Δεύτερο παράδειγμα, η υποσημείωση του Κ. Φρουζή σχετικά με τα Μη Συνταγογραφούμενα Φάρμακα, με την οποία καθησυχάζει τον σημερινό αντιπρόεδρο της Ν.Δ. καθώς «δεν δημιουργούν καμία οικονομική επιβάρυνση στον προϋπολογισμό», εφόσον αφορούν φάρμακα που πληρώνουν εξ ολοκλήρου από την τσέπη τους οι ασθενείς.
Ακόμα ο Κ. Φρουζής θυμίζει στον τότε υπουργό Υγείας και την «ελάφρυνση» που θα δημιουργούσε το 1 ευρώ ανά συνταγή πολύ πριν θέσει το μέτρο σε εφαρμογή ο Αδ. Γεωργιάδης. «To 1€/συνταγή θα αφαιρείται από τον στόχο της δαπάνης του 2014, δεδομένου ότι αποτελεί συμμετοχή στο φάρμακο». Με δυο λόγια, μας λέει ότι επιβαρύνεται και εδώ ο ασθενής. Το μέτρο τέθηκε σε εφαρμογή στις 8 Ιανουαρίου 2014 με βάση τον νόμο 4093/2012 και αφορούσε όλους τους ασθενείς, εκτός από τους πολύ βαριά πάσχοντες.
Ενα ευρώ πλήρωναν οι ασθενείς για κάθε συνταγή που περιελάμβανε μέχρι τρία φάρμακα. Λεπτομέρεια, αλλά πολλοί χρειάζονται περισσότερες από μία συνταγές για τα απαραίτητα φάρμακά τους. Με μέσο όρο 5-5,5 εκατομμύρια συνταγές σε όλη τη χώρα, σύμφωνα με την ΗΔΙΚΑ, το χαράτσι για τους ασθενείς στο τέλος του 2014 υπολογίστηκε σε τουλάχιστον 60 εκατ. ευρώ.
Τέλος, όπως καταδεικνύει ο Κ. Φρουζής σε κάποιο σημείο, «Μέσα στον Νοέμβριο έχουμε Γενική Συνέλευση όπου πρέπει να μεταφέρω κάποια καλά νέα στις εταιρείες του κλάδου».
Κι όπως πάντα, τα καλά νέα για τον κλάδο προμηνύουν τα κακά νέα για την τσέπη του πολίτη!

Λάθος μετάφραση

Η απόρρητη έκθεση της Novartis που δημοσίευσε το Σάββατο η «Εφ.Συν.» αποδεικνύει πέραν πάσης αμφιβολίας ότι πολύ πριν οι δικογραφίες φτάσουν στη Βουλή η εταιρεία έπαιρνε τα μέτρα της διαπιστώνοντας ποιοι είναι οι εμπλεκόμενοι, ποιοι οι πιθανοί σύμμαχοι και ποιοι οι απέναντι. Στην τελευταία κατηγορία τοποθετεί όλους τους υπουργούς της κυβέρνησης.
Ειδικότερα για τον υπουργό Υγείας σημειώνει ότι «αναφέρθηκε στο σκάνδαλο Novartis, στη διάρκεια ομιλίας του το 2017 σε διεθνές κοινό και κατέστησε το θέμα επίσημο», ενώ για τον αν. υπουργό ότι «με διαρροές που ξεκίνησαν πιθανότατα από το γραφείο του είχαν ως αποτέλεσμα την εμπλοκή κι άλλων κεντρικών προσώπων».
Σύμφωνα με τη Novartis, «ο Ξανθός φαίνεται να ενεργεί ως η φωνή της λογικής του υπουργείου Υγείας, με τον αναπληρωτή υπουργό Υγείας να παίζει τον επιθετικό ρόλο». Ωστόσο πουθενά δεν διαφοροποιούνται με κανέναν τρόπο οι δύο υπουργοί Υγείας σε ό,τι αφορά τη στάση τους απέναντι στην εταιρεία και τις αθέμιτες πρακτικές ως ο «διαλλακτικός» και ο μη διαλλακτικός, όπως γράφτηκε σε δημοσίευμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου