Συγχωνεύσεις, αύξηση ωρών εργασίας, καταργήσεις ΑΕΙ και ΤΕΙ
Τι περιλαμβάνει η έκθεση του ΟΟΣΑ για την παιδεία.
(στη φωτ. ο γενικός γραμματέας του ΟΟΣΑ Angel Gurria παραδίδει στην
υπουργό Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου τη μελέτη με τίτλο "Καλύτερες
επιδόσεις και επιτυχείς μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση: Προτάσεις για
την εκπαιδευτική πολιτική στην Ελλάδα")
Της Στελίνας Μαργαριτίδου
Το 2010 περίπου 11.500 εκπαιδευτικοί έφυγαν από το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, ενώ υπολογίζεται ότι το διάστημα 2011-2013 περίπου άλλοι 45.000 εκπαιδευτικοί θα συνταξιοδοτηθούν ή θα παραιτηθούν.
Αυτή δεν είναι η μόνη παρατήρηση της πολυσέλιδης έκθεσης της επιτροπής του ΟΟΣΑ για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα όλων των βαθμίδων.
Οι... σοφοί του ΟΟΣΑ στην έκθεσή τους συστήνουν ακόμη περισσότερες συγχωνεύσεις σχολείων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αύξηση των ωρών διδασκαλίας στο σχολείο κατά τέσσερις ή πέντε την εβδομάδα, περισσότερους μαθητές ανά τάξη και πολύ αυστηρά κριτήρια για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, του έργου όλης της σχολικής μονάδας, αλλά και του κάθε μαθητή ξεχωριστά.
Η εντατικοποίηση και το σφιχτό πρόγραμμα που συστήνουν οι ειδικοί
περιλαμβάνει φυσικά και την ανώτατη εκπαίδευση της χώρας, στην οποία
διαγνώσκουν συγκεκριμένες παθογένειες. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται
στην έκθεση, που χθες παρουσιάστηκε επίσημα στο υπουργείο Παιδείας: "Το
σύστημα της ανώτατης εκπαίδευσης της Ελλάδας πάσχει από κρίση αξιών και
δομών. Η τραγωδία είναι ότι ηγέτες, πανεπιστημιακοί, φοιτητές και
κόμματα έχουν παγιδευτεί σε ένα σύστημα που υπονομεύει τους στόχους που
επιδιώκουν, διαφθείρει τις ιδέες και εξυπηρετεί ατομικά συμφέροντα".
Η εκπαίδευση στοιχίζει ακριβά, οι εκπαιδευτικοί όχι
Η πρώτη διαπίστωση των ειδικών αφορά το ίδιο το κόστος της εκπαίδευσης
για κάθε μαθητή, το οποίο είναι μεγαλύτερο από τον μέσο όρο των χωρών
του ΟΟΣΑ, ωστόσο οι μισθοί των εκπαιδευτικών είναι χαμηλότεροι από ό,τι
στις υπόλοιπες χώρες. Πώς ακριβώς συμβαίνει αυτό το εξηγεί η πολυσέλιδη
έκθεση και σε αυτήν την κατεύθυνση προτείνει συγκεκριμένα μέτρα.
Το σχολικό δίκτυο της χώρας είναι μεγάλο και πολυποίκιλο, καθώς ακόμη
και στα δύσβατα ορεινά χωριά ή στα ακριτικά νησιά υπάρχουν σχολεία με
μικρό δυναμικό. Τα πολλά διάσπαρτα σχολεία θα πρέπει να γίνουν λιγότερα
σε ένα μεγαλύτερο αλλά πιο ευέλικτο και πιο αποδοτικό εκπαιδευτικό
σύστημα.
Σύμφωνα με όσα διαπίστωσαν οι ειδικοί, μπορεί ο αριθμός των μαθητών ανά
τάξη να είναι το μέγιστο 25 στην πρωτοβάθμια και 30 στη δευτεροβάθμια
εκπαίδευση, ωστόσο αυτός ο αριθμός είναι μικρότερος στη χώρα μας από
ό,τι σε άλλες χώρες του ΟΟΣΑ. Μάλιστα οι ειδικοί διαπιστώνουν ότι σε
πολλά σχολεία τα τμήματα έχουν λιγότερους από 25 μαθητές στο δημοτικό
και 30 σε γυμνάσιο και λύκειο.
Μπορεί οι εκπαιδευτικοί στη χώρα μας να αμείβονται χαμηλότερα από τους
συναδέλφους τους στις άλλες χώρες, αλλά, όπως διαπιστώνεται στην έκθεση,
εργάζονται λιγότερες ώρες. Οι ειδικοί διαπίστωσαν ότι όσα περισσότερα
χρόνια έχει στην εκπαίδευση ένας δάσκαλος ή καθηγητής τόσο λιγότερες
ώρες βρίσκεται στην τάξη. Προτείνουν λοιπόν αύξηση των ωρών εργασίας των
εκπαιδευτικών, αλλά και αύξηση του χρόνου που θα περνά ο μαθητής στην
τάξη, δεδομένου ότι, σύμφωνα πάντα με τα συγκριτικά στοιχεία των
υπολοίπων χωρών, για τα Ελληνόπουλα το σχολικό έτος διαρκεί λιγότερο.
Τέλος, προτείνεται η συνεχής αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των
μαθητών και μάλιστα κάτω από τη στενή καθοδήγηση και παρακολούθηση
εκπαιδευτικών που θα έχουν επιφορτιστεί με αυτό το έργο.
Θολό το τοπίο στα ΤΕΙ, συγχωνεύσεις σε ΑΕΙ
Οι διαπιστώσεις των ειδικών συγκλίνουν με όσα προτείνει στο σχέδιο νόμου
το υπουργείο Παιδείας. Η ανώτατη εκπαίδευση στη χώρα μας, σύμφωνα με
την έκθεση, είναι κατακερματισμένη σε πολλά μικρά ιδρύματα, πολλά από τα
οποία έχουν ελάχιστους ή καθόλου σπουδαστές, τη στιγμή που οι φοιτητές
προτιμούν να σπουδάσουν στα δύο μεγαλύτερα πανεπιστήμια της χώρας σε
Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
"Πολλά πανεπιστημιακά ιδρύματα δημιούργησαν παραρτήματα σε μικρές πόλεις
της ίδιας γεωγραφικής περιοχής, με επικάλυψη μάλιστα γνωστικών
αντικειμένων", επισημαίνεται, ενώ για τα τεχνολογικά ιδρύματα
αναφέρονται τα εξής: "Υπάρχει σύγχυση μεταξύ της αποστολής των ΑΕΙ και
των ΤΕΙ και δεν υπάρχει σύνδεσή τους με την αγορά εργασίας".
Η πολυδιάσπαση της ανώτατης εκπαίδευσης, η έλλειψη ουσιαστικού
αντικειμένου γνωστικών σπουδών σε τμήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ που σαφώς πρέπει
να καταργηθούν, η αδυναμία διαχείρισης του συστήματος της ανώτατης
εκπαίδευσης από την πολιτεία, το σύστημα εκλογής πρυτανικών αρχών που
έδινε μεγάλο ρόλο σε φοιτητικές παρατάξεις καθοδηγούμενες από κομματικές
σκοπιμότητες θεωρούνται από τις βασικές στρεβλώσεις του ανώτατου
εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας, που πρέπει άμεσα να αλλάξει. Αναφορά
γίνεται και στην πολύ μικρή συμμετοχή των φοιτητών στις δαπάνες
σπουδών, όπως και στο μικρό ποσοστό όσων απευθύνονται σε ιδιωτικά
εκπαιδευτικά ιδρύματα.
“Το μέλλον της Ελλάδας βρίσκεται στην εκπαίδευση”
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου