Κυριακή 12 Φεβρουαρίου 2012

Ο «μεγάλος ασθενής»του δήμου Θεσσαλονίκης

Ο «μεγάλος ασθενής»του δήμου Θεσσαλονίκης



ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΕΥΤΥΧΙΑ ΒΑΤΑΛΗ
Ενα νέο πρόβλημα, που αυτήν τη φορά ακούει στο όνομα της έλλειψης καυσίμων, κινδύνεψε να καθηλώσει και πάλι τα μόλις 20 (στην καλύτερη περίπτωση 25) εναπομείναα απορριμματοφόρα των υπηρεσιών Καθαριότητας του δήμου Θεσσαλονίκης.
Ο μεγάλος «ασθενής» της διοίκησης Μπουτάρη, η καθαριότητα, ήλθε έτσι και πάλι στο προσκήνιο, κάτι που επαναλαμβάνεται με αξιοπερίεργη συχνότητα όλον τον τελευταίο χρόνο, με διαφορετική αφορμή κάθε φορά: αρχικά ήταν ο πεπαλαιωμένος στόλος, μετά η έλλειψη ανταλλακτικών και η έλλειψη προσωπικού, τώρα ήρθε η έλλειψη καυσίμων και λιπαντικών, για να συμπληρωθεί το σκηνικό. Κι όλα αυτά, σε χρονικό διάστημα μόλις 12 μηνών...
Για άλλη μια φορά ο τομέας των υπηρεσιών Καθαριότητας αποδεικνύεται ο «αδύναμος κρίκος» της διοίκησης Μπουτάρη, αν και σε αυτήν την τελευταία «έλλειψη», όπως άλλωστε και στις περισσότερες, η ευθύνη βαραίνει καθαρά τις οικονομικές υπηρεσίες κι όχι τον αρμόδιο αντιδήμαρχο, Θανάση Παππά.

 

Οι αναθέσεις

Οι εργαζόμενοι μιλούν για προβλήματα τεχνητά, που δημιουργούνται προκειμένου η καθαριότητα να δοθεί σε ιδιώτη, ενώ άλλοι υπογραμμίζουν με νόημα πως, ό,τι έγινε μέχρι στιγμής στον τομέα αυτό, έγινε είτε με απευθείας αναθέσεις και χωρίς διαγωνισμούς, αφού αυτοί, κατά τραγική σύμπτωση, κατέληγαν πάντα άγονοι. Οπως λένε, κανονικός διαγωνισμός - με ανάδειξη αναδόχου- για προμήθεια ανταλλακτικών έχει να γίνει στο δήμο από το 2008. Ετσι, ανοίγει ο δρόμος για απευθείας αναθέσεις...

Η προμήθεια πετρελαίου
Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση της τελευταίας περιπέτειας για την προμήθεια πετρελαίου. Η προμήθεια αυτή διά της ορθόδοξης διαδικασίας, δηλαδή μέσω διεθνούς διαγωνισμού, «σκόνταψε» σε λάθος (για μια ακόμη φορά) των οικονομικών υπηρεσιών του δήμου Θεσσαλονίκης, λάθος μοιραίο για την καθημερινή λειτουργία του δήμου και βεβαίως για την καθαριότητα της πόλης. Κι αυτό γιατί, ξαφνικά και ενώ οι υπηρεσίες γνωρίζουν από διαγωνισμούς, αυτήν τη φορά «ξέχασαν» ότι η προκήρυξη για τον εν λόγω διαγωνισμό έπρεπε πρώτα να δημοσιευτεί στο διεθνή Τύπο και κατόπιν στον ελληνικό. Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες, ο δήμαρχος έχει διατάξει ΕΔΕ για το τι γίνεται στα θέματα των προμηθειών και γενικότερα για θέματα διαχείρισης θεμάτων που προκύπτουν από αποφάσεις της Οικονομικής Επιτροπής του δήμου Θεσσαλονίκης.

Είναι ακριβά...
Η δυσλειτουργία των υπηρεσιών Καθαριότητας όλα τα προηγούμενα χρόνια είχε ως αποτέλεσμα ο στόλος να απαξιωθεί και να «κανιβαλιστεί» (δηλαδή να χρησιμοποιούνται ανταλλακτικά άλλων εταιριών σε αυτοκίνητα άλλων εταιριών). «Οταν παίρνουμε από το Γραφείο Κίνησης αυτοκίνητο για να πάμε για αποκομιδή και ανάβουμε τη μηχανή, το καντράν μοιάζει με χριστουγεννιάτικο δέντρο: όλα τα λαμπάκια αναβοσβήνουν, κάτι που σημαίνει πως κάτι δεν πάει καλά με το αυτοκίνητο», λέει ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων στην Καθαριότητα, Δημήτρης Γεωργιάδης.
Με αυτά τα δεδομένα, η συντήρηση αυτών των «απορριμματοφόρων ΦρανκεΝστάιν», όπως λέγονται χαρακτηριστικά, είναι μάλλον ακριβή για την τσέπη των δημοτών. Εύλογα ερωτηματικά εγείρονται από την πρόσφατη ανακοίνωση του δήμου Θεσσαλονίκης για το θέμα αυτό. «Από τα 56 απορριμματοφόρα που διαθέτει ο δήμος κινούνται καθημερινά μόνο 20-25, διότι τα περισσότερα είτε οδηγούνται τακτικά στο συνεργείο για επισκευές, είτε δεν έχουν επισκευαστεί ποτέ. Το 2011 για την αντιμετώπιση της λειτουργίας του στόλου των απορριμματοφόρων δαπανήθηκαν 121.478 ευρώ για επισκευές, 326.822 ευρώ για προμήθεια ανταλλακτικών, 135.000 ευρώ για ελαστικά και 146.000 ευρώ για λιπαντικά», τονίζεται στην ανακοίνωση και προστίθεται: «Το 2009 για επισκευές διατέθηκαν 271.711 ευρώ, το 2010 διατέθηκαν μόνο 39.383 ευρώ. Αντίστοιχα το 2009 και 2010 δεν πιστώθηκαν χρήματα για ελαστικά και λιπαντικά, ενώ για προμήθεια ανταλλακτικών δόθηκαν 2.065.000 ευρώ το 2009 και 914.132 ευρώ το 2010».
«Πολλά δεν είναι;», αναρωτιέται ο επικεφαλής της παράταξης «Ενεργοί Πολίτες- Οικολογία στην πράξη», Χρήστος Μάτης, και υπολογίζει: «Το 2009 που διαθέταμε 77 απορριμματοφόρα διαθέσαμε για επισκευές και ανταλλακτικά 2.336.711 ευρώ δηλαδή 30.347 ευρώ για κάθε όχημα κατά μέσο όρο. Το 2010, που επίσης διαθέταμε 77 απορριμματοφόρα, διαθέσαμε 953.515 ευρώ, δηλαδή 12.383 ευρώ ανά όχημα. Το 2011 με 55 οχήματα διαθέσαμε για επισκευές και ανταλλακτικά 448.300 ευρώ, δηλαδή 8.150 ευρώ για καθένα. Αρα τη διετία 2009-10 διαθέσαμε κατά μέσο όρο 42.730 ευρώ για το καθένα από τα 22 οχήματα που την επόμενη χρονιά αποσύρθηκαν. Αρα την τριετία 2009-11, το καθένα από τα 55 απορριμματοφόρα που είναι διαθέσιμα σήμερα κόστισε μόνο για επισκευές και ανταλλακτικά στους δημότες της Θεσσαλονίκης 50.800 ευρώ. Το ποσό αυξάνεται δραματικά, αν λάβουμε υπόψη τη δήλωση της διοίκησης ότι από τα 55 απορριμματοφόρα, μόνο τα 20-25 κυκλοφορούν στους δρόμους».

Ιδιωτικοποίηση
Για «στημένο παιχνίδι» που έχει τελικό στόχο την ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών Καθαριότητας του δήμου Θεσσαλονίκης κάνει για μια ακόμη φορά λόγο ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων στο δήμο, Ηλίας Μανουσαρίδης.
«Είναι τυχαίο που, επί ένα χρόνο, η διοίκηση Μπουτάρη δεν έχει δώσει παρά ελάχιστα για προμήθεια ανταλλακτικών για τα απορριμματοφόρα, επικαλούμενη τις περισσότερες φορές γραφειοκρατικά προβλήματα, άγονους διαγωνισμούς κ.ά.; Είναι τυχαίο που, ενώ από την αρχή διακήρυττε ότι το πρόβλημα είναι ο πεπαλαιωμένος στόλος, σήμερα τα απορριμματοφόρα που βγαίνουν στους δρόμους είναι τόσα όσα έβγαιναν και όταν ανέλαβε; Ολο αυτό το διάστημα, η διοίκηση δημιουργεί προβλήματα ούτως ώστε να ανοίξει το δρόμο σε ιδιώτες, να δώσει δηλαδή τα δημοτικά τέλη (γιατί από εκεί πληρώνονται οι υπηρεσίες Καθαριότητας) σε εργολάβους», εξηγεί και προσθέτει ότι από τα απορριμματοφόρα που οδηγούνται προς καταστροφή τα δύο με τρία μπορούν να κρατηθούν με επισκευές.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου