ΕΠΙΣΤΡΑΤΕΥΣΗ ΤΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΠΡΙΝ ΚΑΝ ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΕΙ Η ΑΠΕΡΓΙΑ
Επικίνδυνος «προληπτικός» αυταρχισμός
Της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΛΙΑΤΣΟΥ
Με απόλυτη προσήλωση στη γραμμή
«νόμος και τάξη», η τρικομματική κυβέρνηση Σαμαρά επέλεξε να
αντιμετωπίσει την προαναγγελθείσα απεργία των καθηγητών με μια πιο
προχωρημένη μέθοδο.
Αυτήν της προληπτικής καταστολής. Είναι η πρώτη φορά που η
κυβέρνηση, ξεπερνώντας κάθε όριο, σχεδίασε και προχώρησε σε προληπτική
επιστράτευση, προτού να εκδοθεί η απόφαση του κλάδου για απεργία.
Με το πρόσχημα ότι από τη μη διεξαγωγή των εξετάσεων
«απειλούνται σοβαροί κίνδυνοι για τη δημόσια τάξη και την υγεία των
υποψηφίων», η κυβέρνηση έσπευσε το περασμένο Σάββατο να επιστρατεύσει
τους καθηγητές, επιφέροντας ακόμη ένα πλήγμα σε συνταγματικά
κατοχυρωμένα δικαιώματα των εργαζομένων, όπως είναι αυτό της απεργίας.
Με την ενέργειά της ανοίγονται ακόμη πιο επικίνδυνοι δρόμοι αυθαιρεσίας
και αυταρχισμού, αφού μετατρέπει ουσιαστικά μια μελλοντική κινητοποίηση
σε «ιδιώνυμο αδίκημα».
Ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς διέγραψε φαίνεται από τη μνήμη
του όσα ο ίδιος υποστήριζε λίγα χρόνια πριν. Οταν ήταν στην
αντιπολίτευση, είχε χαρακτηρίσει από τα έδρανα της Βουλής «χουντικές
μεθόδους» τις επιστρατεύσεις εργαζομένων που έκανε η προηγούμενη
κυβέρνηση. Στο νέο του ρόλο πλέον σήμερα, κατέφυγε στις ίδιες «χουντικές
μεθόδους». Σε διάστημα λίγων μηνών, υπέγραψε τρεις φορές την πολιτική
επιστράτευση: για τους εργαζόμενους στο Μετρό, για τους λιμενεργάτες και
τώρα για τους καθηγητές.
Από την Τετάρτη
Το σχετικό ΦΕΚ με την απόφαση της επιστράτευσης εκδόθηκε με
ταχύτατες διαδικασίες, λίγες ώρες μετά την απόφαση της ΟΛΜΕ προς τα μέλη
της να απεργήσουν, ενώ ετοιμάστηκαν και τα Δελτία Ατομικής Πρόσκλησης
τα οποία θα επιδοθούν στους καθηγητές από το μεσημέρι της Τετάρτης.
Την προσπάθεια της κυβέρνησης να καλλιεργήσει κλίμα κοινωνικού
αυτοματισμού, προκειμένου να εφαρμόσει την πολιτική της σκληρής
λιτότητας, κατήγγειλε το σύνολο του εκπαιδευτικού κόσμου κατηγορώντας
και τα άλλα δυο κόμματα που τη στηρίζουν, ΠΑΣΟΚ και ΔΗΜΑΡ, για τη
συνδρομή τους σε φασίζουσες αντισυνταγματικές ενέργειες. Ζητούν μάλιστα
από τον υπουργό Δικαιοσύνης, Αντώνη Ρουπακιώτη, να θυμηθεί το παρελθόν
του και να καταγγείλει τη συγκεκριμένη ενέργεια.
Η απόφαση για την πολιτική επιστράτευση των καθηγητών
οριστικοποιήθηκε το μεσημέρι της Παρασκευής στη συνάντηση που είχε ο
πρωθυπουργός Α. Σαμαράς με τον υπουργό Παιδείας Κ. Αρβανιτόπουλο. «Η
απόφαση της ΟΛΜΕ», δήλωσε εξερχόμενος από το Μαξίμου ο υπουργός
Παιδείας, «δημιουργεί έντονη αναταραχή στην κοινωνική και την οικονομική
ζωή του τόπου και αναστάτωση σε χιλιάδες οικογένειες».
Η είδηση ότι ετοιμάζονται ήδη τα Δελτία Ατομικής Πρόσκλησης των
καθηγητών αιφνιδίασε την ΟΛΜΕ, που συγκάλεσε έκτακτο συμβούλιο το βράδυ
του Σαββάτου προκειμένου να εκτιμήσει την κατάσταση. Με προσφυγή της στο
ΣτΕ, η ΟΛΜΕ θα ζητήσει να κριθεί αντισυνταγματική η απόφαση της
κυβέρνησης να επιστρατεύσει τους καθηγητές πριν καταλήξουν σε απόφαση
για κήρυξη της απεργίας.
«Η κυβέρνηση μας επιστρατεύει προληπτικά, προφανώς για να μας
απαγορεύσει ακόμη και να συζητήσουμε. Σε λίγο θα μας απαγορεύσουν και να
σκεφτόμαστε», δήλωσε στην «Ε» ο γενικός γραμματέας της ΟΛΜΕ Θεμιστοκλής
Κοτσυφάκης. «Η προληπτική επιστράτευση είναι ακραία αντιδημοκρατική
πράξη και δεν στηρίζεται σε καμία διεθνή νομοθεσία. Αποδεικνύεται πως
στόχος της κυβέρνησης δεν είναι η ομαλή διεξαγωγή των εξετάσεων, αλλά η
στέρηση του δημοκρατικού δικαιώματος να αγωνιζόμαστε και να
διεκδικούμε».
Με προειλημμένη κι επομένως δεδομένη την απόφαση της
επιστράτευσης, που αφορά το σύνολο των καθηγητών (μόνιμους και
αναπληρωτές), περίπου 90.000, καλούνται τώρα οι ίδιοι να αποφασίσουν.
Αύριο Τρίτη, θα συνεδριάζουν από το μεσημέρι οι 86 Τοπικές Ενώσεις
(ΕΛΜΕ) σε όλη τη χώρα, ενώ θα ακολουθήσει ψηφοφορία. Η τελική απόφαση
εάν θα απεργήσουν ή όχι θα γίνει γνωστή το μεσημέρι της Τετάρτης από
τους προέδρους των Τοπικών Ενώσεων των καθηγητών (ΕΛΜΕ), που θα
συνεδριάσουν σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας.
Μετά την εξέλιξη αυτή, η ΟΛΜΕ καλεί τη ΓΣΕΕ και την ΑΔΕΔΥ να
κηρύξουν 24ωρη πανελλαδική απεργία στις 17 Μαΐου, ημέρα έναρξης των
πανελλαδικών εξετάσεων, για να καταδικάσουν τον κυβερνητικό αυταρχισμό
και να στηρίξουν τα κοινωνικά αγαθά που απειλούνται με εξαφάνιση.
Συγκέντρωση σήμερα
Καλεί επίσης όλες τις συνδικαλιστικές οργανώσεις σε συγκέντρωση
διαμαρτυρίας σήμερα το απόγευμα στις 7 μ.μ. στα γραφεία της, προκειμένου
να διαδηλώσουν κατά της κυβέρνησης, που ποινικοποιεί την απεργία. Στο
πλευρό της ΟΛΜΕ, καταδικάζοντας την προληπτική επιστράτευση των
καθηγητών, τάχθηκαν ήδη με ανακοινώσεις τους η ΔΟΕ και η Ανώτατη
Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας.
Να θυμίσουμε ότι η πρόταση - εισήγηση του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ, που
ανακοινώθηκε το μεσημέρι της Παρασκευής, ελήφθη με αυξημένη πλειοψηφία 9
έναντι 2 μελών. Καταψήφισαν τα δύο μέλη του ΠΑΜΕ, που πρόσκειται στο
ΚΚΕ. Υπέρ της πρότασης για απεργία ψήφισαν τα 3 μέλη της ΔΑΚΕ, τα 3 μέλη
της ΠΑΣΚ, τα 2 του ΣΥΡΙΖΑ και ένα μέλος από τις Αγωνιστικές
Παρεμβάσεις.
Θα το 'χουν ξεχάσει...
Του ΝΙΚΟΥ ΡΟΥΣΣΗ sisour@orange.fr
Εχουν περάσει τρία
χρόνια από τις 11 Μαΐου του 2010, όταν η Ελλάδα, μαζί με τις υπόλοιπες
46 χώρες-μέλη του Συμβουλίου της Ευρώπης, συνυπέγραψε τη δεσμευτική
«Χάρτα του ΣτΕ για την Παιδεία της Δημοκρατίας και την Εκπαίδευση στα
Ανθρώπινα Δικαιώματα».
Βάζοντας τότε την υπογραφή της, η Ελλάδα αναγνώρισε ότι «η
εκπαίδευση διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην προώθηση των βασικών αξιών
του Συμβουλίου της Ευρώπης -της δημοκρατίας, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων
και του κράτους δικαίου-, καθώς και στην πρόληψη των παραβιάσεων των
ανθρωπίνων δικαιωμάτων». Αναγνώρισε, παράλληλα, και κάτι ιδιαίτερα
σημαντικό στις μέρες μας: ότι «η εκπαίδευση θεωρείται όλο και
περισσότερο ως άμυνα κατά της αύξησης της βίας, του ρατσισμού, του
εξτρεμισμού, της ξενοφοβίας, των διακρίσεων και της μισαλλοδοξίας».
Αυτά στα χαρτιά... Διότι στις είκοσι δύο σελίδες της «Χάρτας»
δεν αναφέρεται πουθενά ότι οι όποιες εμπλοκές στο χώρο της εκπαίδευσης
θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με «επιστρατεύσεις» και «φύλλα πορείας».
Αντίθετα, τονίζεται ότι «η παιδεία της δημοκρατίας θα πρέπει να
επικεντρώνεται κυρίως στα δημοκρατικά δικαιώματα, στις ευθύνες και στην
ενεργό συμμετοχή όλων στο πολιτικό, κοινωνικό, οικονομικό, νομικό και
πολιτιστικό επίπεδο της κοινωνίας». Οπως δε αναφέρει ρητά η «Χάρτα», οι
πολιτικές των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων που κινούνται προς την κατεύθυνση
της δημιουργίας μιας δημοκρατικής παιδείας θα πρέπει να «διέπονται από
τον δέοντα σεβασμό για τις συνταγματικές δομές, με τη χρήση των
κατάλληλων μέσων για την εφαρμογή τους».
Το κατά πόσον, τώρα, συνάδουν οι πρακτικές της «επιστράτευσης»,
και ενδεχομένως η παρουσία στρατιωτικών δυνάμεων στα εξεταστικά κέντρα,
με το σεβασμό στις συνταγματικές δομές, είναι κάτι που ασφαλώς θ'
απασχολήσει τους ιστορικούς του μέλλοντος και όσους από το Συμβούλιο της
Ευρώπης ασχοληθούν με το αν η Ελλάδα τηρεί τις δεσμεύσεις της έναντι
της «Χάρτας» που -φαρδιά πλατιά- υπέγραψε. Κι αφήστε τη «Χάρτα» να
κραυγάζει ότι «ένα σημαντικό στοιχείο του συνόλου της εκπαίδευσης για
την παιδεία της δημοκρατίας και τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι η προώθηση
της κοινωνικής συνοχής και του διαπολιτισμικού διαλόγου». Ποιος τη
λαμβάνει υπ' όψιν του; Εχει γίνει κουρελόχαρτο στα χέρια της ημετέρας
δημοκρατικής κυβέρνησης.
Μετέωρη νομικά η απόφαση
Της ΒΑΝΑΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ
Κινδυνεύουμε με εθισμό
στην αντισυνταγματική εκτροπή, τονίζει στην «Ε» ο καθηγητής
Συνταγματικού Δικαίου Κ. Χρυσόγονος για το μέτρο της προληπτικής
επιστράτευσης που εγκαινίασε η κυβέρνηση κατά των εκπαιδευτικών. Μιλά
για κυβερνητικό αυταρχισμό και αφήνει αιχμές για το τάιμινγκ της
εξαγγελίας των δυσμενών μέτρων για τους καθηγητές, παραμονές των
πανελλαδικών εξετάσεων. Η κατάσταση μεγάλου άγχους και στρες των
υποψηφίων δεν έχουν καμία σχέση με την αυστηρή προϋπόθεση που θέτει ο
νόμος, επισημαίνει και ο καθηγητής Εργατικού Δικαίου Α. Καζάκος. Το
κράτος θα έπρεπε να ενεργεί με βάση την αρχή της αναλογικότητας και να
επιδιώκει τη συνεννόηση.
** ΚΩΣΤΑΣ Χ. ΧΡΥΣΟΓΟΝΟΣ
«Προσχεδιασμένη παραβίαση Συντάγματος»
Η απόφαση του πρωθυπουργού για επίταξη των προσωπικών υπηρεσιών
(πολιτική επιστράτευση) των εκπαιδευτικών της Μέσης Εσκπαίδευσης κατά τη
διάρκεια των επικείμενων πανελλαδικών εξετάσεων παραβιάζει καταφανώς το
άρθρο 22 παρ. 4 του Συντάγματος (απαγόρευση κάθε μορφής αναγκαστικής
εργασίας).
Η παραπάνω διάταξη επιτρέπει την επίταξη προσωπικών υπηρεσιών
κατ' εξαίρεση σε περιπτώσεις οι οποίες δεν συντρέχουν σήμερα (πόλεμος,
στρατιωτική επιστράτευση, κ.λπ.). Η πρωθυπουργική απόφαση μνημονεύει
αόριστα κινδύνους για την «υγεία των υποψηφίων» των πανελλαδικών
εξετάσεων από την ενδεχόμενη αναβολή των τελευταίων (!), αλλά τούτο δεν
συνιστά «ανάγκη που μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία» κατά
την έννοια του άρθρου 22 παρ. 4, διότι είναι εμφανές ότι αφορά εντελώς
εξαιρετικές και υποθετικές περιπτώσεις μεμονωμένων υποψηφίων.
Το γεγονός άλλωστε ότι η κυβερνητική πρόθεση για αλλαγή επί το
δυσμενέστερον των εργασιακών σχέσεων στη Μέση Εκπαίδευση εξαγγέλθηκε
παραμονές των πανελλαδικών εξετάσεων αφήνει να εννοηθεί ότι η παραβίαση
του Συντάγματος είναι προσχεδιασμένη.
Ενδέχεται δηλαδή σκοπός των κυβερνώντων να ήταν εξαρχής να
προκαλέσουν μια εξαιρετικά δυσάρεστη για μεγάλο αριθμό οικογενειών
απεργιακή κινητοποίηση, ώστε να ακολουθήσει η πολιτική επιστράτευση και
να περιβληθεί έτσι με κοινωνική αποδοχή ο κυβερνητικός αυταρχισμός.
Δεδομένου μάλιστα ότι πρόκειται για την πολλοστή φορά που
κηρύσσεται πολιτική επιστράτευση από την παρούσα κυβέρνηση, χωρίς τη
συνδρομή των απαραίτητων συνταγματικών προϋποθέσεων, κινδυνεύουμε με
εθισμό στην αντισυνταγματική εκτροπή.
** ΑΡΗΣ ΚΑΖΑΚΟΣ
«Δεν υπάρχει έκτακτη ανάγκη»
Το καινούργιο σε αυτή την πολιτική επιστράτευση είναι ότι τώρα
έχουμε και προληπτική πολιτική επιστράτευση. Και μάλιστα προληπτική με
δυο έννοιες. Με την έννοια ότι δεν έχει ακόμη εκδηλωθεί, ούτε καν
αποφασιστεί, απεργία και με την έννοια επίσης ότι δεν έχει προλάβει καν
να δημιουργηθεί η έκτακτη ανάγκη που, υπό προϋποθέσεις, θα μπορούσε να
δικαιολογήσει την πολιτική επιστράτευση.
Το Σύνταγμα, στο άρθρο 22 παρ. 4, απαγορεύει οποιαδήποτε μορφή
αναγκαστικής εργασίας και μόνο κατ' εξαίρεση επιτρέπει την επίταξη
προσωπικών υπηρεσιών. Για την περίπτωση που μας ενδιαφέρει, μόνο για
επείγουσα κοινωνική ανάγκη που μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τη δημόσια
υγεία. Η κατάσταση μεγάλου, ανυπόφορου στρες και άγχους και οι συναφείς
επιβαρύνσεις στην ψυχολογική και σωματική κατάσταση των υποψηφίων και
των οικογενειών τους δεν έχουν καμία σχέση με την αυστηρή προϋπόθεση του
νόμου. Αν θα ήθελε κανείς να ξεχειλώσει τις έννοιες, τότε για να είναι
συνεπής θα έπρεπε να ανατρέξει στο αρχικό αίτιο: την κυβερνητική απόφαση
και τη ρύθμιση για τους εκπαιδευτικούς της Μέσης Εκπαίδευσης που ψήφισε
η Βουλή.
Ωστόσο ακόμη και με αυτή τη συνθήκη το κράτος θα έπρεπε να
ενεργήσει και πάλι με βάση την αρχή της αναλογικότητας και να επιδιώξει
μεταξύ άλλων μια διαλλακτικότερη προσέγγιση του ζητήματος. Να έρθει σε
συνεννόηση και να επιδιώξει μια καταλλαγή στη σχέση με τους καθηγητές
της Μέσης Εκπαίδευσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου