Τετάρτη 29 Μαΐου 2013

«Shanghai Baby!» έρχομαι κοντά σου...

«Shanghai Baby!» έρχομαι κοντά σου...

Της Ζέζας Ζήκου
Οι Κινέζοι είναι κάτι παραπάνω από φίλοι μας. Είναι κάπως σαν συγγενείς μας. Ετσι αισθάνομαι αφού θα επενδύσουν στην Εθνική μας Τράπεζα, στα εξοχικά μας, στους σιδηροδρόμους, στα αεροδρόμια και στα λιμάνια μας. Αρχίζουν να με πλημμυρίζουν περίεργα συναισθήματα... και κατέφυγα στο υπέροχο βιβλίο με τον τίτλο «Shanghai Baby!» της διάσημης Kινέζας Zου Γουεϊχούι. Βεβαίως, το βιβλίο αυτό έχει απαγορευθεί στην Kίνα επειδή ο ωμός κοινωνικός ρεαλισμός του αντιβαίνει στις αντιλήψεις των πουριτανών κρατούντων στο Πεκίνο. Φαίνεται πως στο Πεκίνο φοβούνται περισσότερο τη δύναμη της λογοτεχνικής έκφρασης από τον δυτικό καπιταλισμό στον οποίο έχουν ανοίξει διάπλατα τις πόρτες της Σαγκάης.


H παράκτια αυτή μητρόπολη, την οποία λατρεύω, βρίσκεται στην αιχμή των ραγδαίων γεωπολιτικών και οικονομικών εξελίξεων. Πόλη ιστορικά συνδεδεμένη με την πρωτοπορία –αφετηρία του κινεζικού κομμουνιστικού κόμματος τα χρόνια της δεκαετίας του ’30–, η Σαγκάη ήταν και παραμένει το σημείο εισόδου των πλημμυρίδας των ξένων επενδυτών στην Kίνα. Eίναι στην Pudong, την οικονομική ζώνη απέναντι από την ιστορική προκυμαία, τo Bund, με τα διαστημικής αρχιτεκτονικής γυάλινα κτίρια όπου εγκαθίστανται οι δυτικές πολυεθνικές. Οι Κινέζοι είναι δικοί μας γιατί αναπτύσσονται ελληνοπρεπώς: λαίμαργα, άνισα, κρατικιστικά. Η διαφορά μας με την Κίνα είναι κυρίως διαφορά κλίμακας: Εκεί μπορεί πεντακόσια εκατομμύρια εργατικά χέρια να θυσιαστούν στον Λεβιάθαν της ανάπτυξης. Εδώ η χώρα γκρέμισε γιατί «φάγανε» περισσότερα απ’ όσα είχαμε και τα «φάγανε» όλοι αυτοί που τους ξέρουμε και ακόμη τους ψηφίζουμε…

Οι φήμες χθες πως ο υφυπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (οι τίτλοι είναι κάτι σαν τον κινεζικό δράκο) Νότης Μηταράκης κάλεσε τους Κινέζους να μπουν στην αύξηση κεφαλαίου της Εθνικής Τράπεζας, έκαναν περίεργους κύκλους. Το θέμα της συμμετοχής κινεζικών κρατικών funds (sovereign wealth funds - SWF) στο μετοχικό κεφάλαιο της Εθνικής Τράπεζας συζήτησε ο υφυπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Νότης Μηταράκης, στη συνάντηση που είχε με τον υφυπουργό Οικονομικών της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, Li Yong. Δηλαδή, ο κ. Μηταράκης, εκτός από το θέμα των υποδομών, έθεσε στον Κινέζο υφυπουργό Οικονομικών και το θέμα της Εθνικής, εξηγώντας του ότι «αποτελεί μείζον θέμα για τη χώρα η επιτυχία της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΤΕ». Συμφωνούμε πως πρέπει να διασωθεί η Εθνική Τράπεζα... Για το πώς, ας έχουμε επιφυλάξεις. Υπενθυμίζεται ότι η ιδιωτική συμμετοχή για την αύξηση κεφαλαίου της Εθνικής διαμορφώνεται στα 975 εκατ. ευρώ, ενώ η διοίκηση της τράπεζας έχει ανακοινώσει ότι στοχεύει στο 12%, ήτοι στα 1,17 δισ. ευρώ.

Παράλληλα, οι πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι η πρώτη ομάδα Κινέζων που επενδύουν σε ακίνητα έρχεται (!) στην Ελλάδα. Στόχος της; Να αξιοποιήσει τη ρύθμιση σχετικά με την πενταετή βίζα, που θα εξασφαλίσει άδεια παραμονής στην Ελλάδα και συνεπώς ελεύθερη κυκλοφορία σε οποιαδήποτε άλλη χώρα στο πλαίσιο της συνθήκης του Σένγκεν. Ηδη η πρώτη συμφωνία μεγάλης ελληνικής εταιρείας real estate με κινεζικό γραφείο πρακτόρευσης έχει κλειστεί. Οι ενδιαφερόμενοι θα έρθουν, θα επιλέξουν και αφού αγοράσουν, θα εξασφαλίσουν τη βίζα και τα συνακόλουθα. Περιοχές με ζήτηση; Χαλκιδική, Πελοπόννησος και νησιά του Αιγαίου, για εξοχικές κατοικίες. Αισιοδοξείτε...

Σε «πεδίο μάχης» για τους ξένους επενδυτές η Ελλάδα, τιτλοφορεί το θέμα της η βρετανική εφημερίδα Guardian τονίζοντας το κινεζικό ενδιαφέρον για αεροδρόμια-λιμάνια-σιδηροδρόμους, το ρωσικό για ενέργεια και το καταρινό για ακίνητα. «Τρία χρόνια μετά την ελληνική διάσωση, Ρώσοι, Κινέζοι και Καταρινοί επενδυτές διαγκωνίζονται για πρόσβαση στη νέα πύλη της Ευρώπης», αναφέρεται χαρακτηριστικά στο ρεπορτάζ. «Οι Κινέζοι ενδιαφέρονται για αεροδρόμια, λιμάνια και σιδηροδρόμους. Οι Ρώσοι είναι αποφασισμένοι να διεισδύσουν στην αγορά ενέργειας και οι Καταρινοί έχουν ξεκαθαρίσει ότι θέλουν να επενδύσουν σε ακίνητα», αναφέρει χαρακτηριστικά η δημοσιογράφος, επικαλούμενη και τις δηλώσεις του υπουργού Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη ότι «πρέπει να περάσουμε το μήνυμα ότι πρόκειται για μία διαφορετική Ελλάδα». Στο ρεπορτάζ επισημαίνεται επίσης ότι το λιμάνι του Πειραιά, ως το μεγαλύτερο επιβατικό λιμάνι της Ευρώπης και ως ένας από τους κορυφαίους 10 τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων, έχει καταστεί η επιχειρησιακή βάση της κινεζικής Cosco, που κατέβαλε 500 εκατ. ευρώ για την εκμίσθωση των μισών από τους προβλήτες το 2010. Ο Guardian αναφέρεται επίσης στις διμερείς συμφωνίες που υπογράφηκαν μεταξύ Ελλάδας και Κίνας, αλλά και στην πρόσφατη επίσκεψη του Αλεξέι Μίλερ της Gazprom στην Αθήνα με αντικείμενο την απόκτηση της ΔΕΠΑ. Αισιοδοξείτε...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου