ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ
Η ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΤΑΣΟΥ ΚΟΥΡΑΚΗ
Κύριοι
Υπουργοί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα αρχίσω την τοποθέτησή μου με
μία εγκύκλιο η οποία κυκλοφόρησε πριν ακόμα ψηφιστεί από τη Βουλή αυτό
που θα σας πω.
Αναφερόμαστε στην εγκύκλιο που αφορά τα νηπιαγωγεία, την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, κυρίως όμως τα δημοτικά σχολεία, κατά την οποία η αναλογία μαθητών ανά δάσκαλο και νηπίων ανά νηπιαγωγό μπορεί να υπερβαίνει το 10%. Αυτό θεωρούμε ότι είναι μία διάταξη η οποία δεν έχει κανένα παιδαγωγικό έρεισμα και η οποία έχει ως σκοπό αυξάνοντας τον αριθμό των μαθητών ανά τάξη να δημιουργήσει υπεράριθμους νηπιαγωγούς και δασκάλους.
Καταλαβαίνετε ότι το «τσουνάμι» των απολύσεων, της υπεραριθμίας και της διαθεσιμότητας που έχει αρχίσει από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, θα επεκταθεί και στην πρωτοβάθμια. Πλέον κανείς δεν μπορεί να κοιμάται ήσυχος και να αισθάνεται ασφαλής. Θα πρέπει να αντιληφθούν και οι δάσκαλοι και οι νηπιαγωγοί ότι αυτό που εισήχθη με μία εγκύκλιο δημιουργεί τεράστια προβλήματα και αργά ή γρήγορα θα προκύψουν υπεραριθμίες, δηλαδή απολύσεις.
Το δεύτερο είναι ότι με τη συγκεκριμένη εγκύκλιο ουσιαστικά θίγεται ο χαρακτήρας του ολοήμερου σχολείου, καθώς οι δάσκαλοι και οι νηπιαγωγοί των ολοήμερων θα τοποθετούνται πρώτα στο λεγόμενο κανονικό πρόγραμμα για να καλύψουν τα κενά και όσοι περισσέψουν θα πηγαίνουν στα ολοήμερα τμήματα. Καταλαβαίνετε ότι αυτό βέβαια δημιουργεί τρομακτικά προβλήματα. Όπως είχαμε πει, τελικά το ολοήμερο σχολείο, έτσι όπως έχει καταντήσει, είναι ένα σχολείο φύλαξης και σε λίγο θα καταργηθεί τελείως.
Επιπλέον, με την εγκύκλιο αυτή θίγεται και η ενισχυτική διδασκαλία και βεβαίως καταλαβαίνετε ότι αυτοί που θίγονται περισσότερο είναι τα παιδιά τα οποία είναι αδύναμα στη σχολική επίδοση γιατί ο δάσκαλος, όσο αυξάνεται ο αριθμός των νηπίων και των μαθητών στην τάξη, τόσο λιγότερο ασχολείται με τα παιδιά τα οποία για κάποιο λόγο καθυστερούν να παρακολουθήσουν.
Όσο για τα υπόλοιπα ζητήματα, θα ήθελα να αναφέρω αυτό που αναφέρθηκε από πάρα πολλούς συναδέλφους για ορισμένα μαθήματα τα οποία υποβαθμίζονται, όπως η πληροφορική. Αυτό αναφέρθηκε σε αυτήν εδώ την Αίθουσα πολλές φορές και από δικούς σας Βουλευτές, κύριε Υπουργέ. Είναι άλλο πράγμα η τεχνική εφαρμογής υπολογιστών ή προγραμμάτων και άλλο πράγμα η αλγοριθμική αντίληψη η οποία δημιουργεί στη σημερινή εποχή πρόσθετα εφόδια και καλλιεργεί την αλγοριθμική σκέψη των μαθητών που μπορούν να επεξεργάζονται με τον τρόπο αυτό καλύτερα προβλήματα που έχουν έναν τεχνολογικό χαρακτήρα. Μπορούμε να κάνουμε προτάσεις για να αντιμετωπιστεί αυτή η υποβάθμιση που έχει προκύψει.
Βεβαίως η προσθήκη των ωρών που κάνατε δεν ικανοποιεί το αίτημα από πάρα πολλούς φορείς. Θα μπορούσαμε να κάνουμε κάτι και σήμερα, κύριε Υπουργέ. Θα μπορούσε να προστεθεί ως πέμπτο μάθημα η πληροφορική σε εκείνους τους μαθητές οι οποίοι επιθυμούν να εισαχθούν σε σχολές που οι ίδιες το θεωρούν ως προαπαιτούμενη γνώση για το αντικείμενο τους. Θα μπορούσαμε δηλαδή να ρωτήσουμε τις σχολές ποιες απ’ αυτές εκτιμούν ότι χρειάζεται εξέταση για την πληροφορική. Θεωρώ ότι αυτή είναι μία λύση η οποία μπορεί να αντιμετωπίσει το πρόβλημα.
Μία δεύτερη λύση, αν δεν γίνει αυτό, είναι να υποσχεθείτε ότι σε ένα εύλογο διάστημα θα μπορούμε να συζητήσουμε το περιεχόμενο πολλών μαθημάτων που ο βιαστικός τους χαρακτήρας δεν αντιμετωπίστηκε όπως θα έπρεπε, όπως είναι τα παιδαγωγικά τμήματα, όπως είναι η πληροφορική, όπως είναι τα εικαστικά και άλλα στα οποία θα αναφερθώ στη συνέχεια.
Ένα άλλο αντικείμενο το οποίο έχει υποβαθμιστεί πάρα πολύ και με το σημερινό νομοσχέδιο είναι η χημεία. Είναι μία επιστήμη η οποία έχει εφαρμογή σε πάρα πολλούς κλάδους, από το περιβάλλον και τα τρόφιμα μέχρι τις εφαρμογές αιχμής σε πάρα πολλές περιπτώσεις. Εδώ πρέπει να πω -το γνωρίζετε βεβαίως- ότι η χημεία εξαφανίζεται τελείως από τη Β΄ τάξη του Γενικού Λυκείου στα μαθήματα προσανατολισμού των θετικών σπουδών. Δεν μπορούμε να καταλάβουμε τι σας ώθησε να την εξαιρέσετε και να παρουσιάζονται εκεί μηδέν ώρες. Νομίζουμε ότι είναι ένα μάθημα το οποίο θα έπρεπε να ενισχυθεί, καθώς η χώρα μας φιλοδοξεί να πρωταγωνιστήσει και στον τομέα όλων αυτών των επιστημών που η βάση και η «καρδιά» τους είναι η χημεία και η βιοχημεία.
Τυχαίνει να προέρχομαι από μία επιστήμη όπου η Βιοχημεία είναι συστατικός κλάδος και επιστήμη.
Επίσης, δεν μπορώ να καταλάβω την υποβάθμιση της Φυσικής. Αναγνωρίζω ότι κάνατε μία θετική προσέγγιση στη Γ’ τάξη των ΕΠΑΛ όπου προσθέσατε μία ώρα. Πρέπει να πω, βέβαια, ότι σήμερα η Φυσική είχε τρείς ώρες. Κάνετε δύο ώρες τη Φυσική και δίνεται μία ώρα στη Χημεία. Εντάξει μέχρι εδώ, αλλά στη Β’ τάξη των ΕΠΑΛ, κύριε Υπουργέ, οι δύο ώρες της Φυσικής που είναι σήμερα και οι δύο ώρες του σχεδίου διαβούλευσης, στο σημερινό νομοσχέδιο έχουν γίνει μία. Επίσης, πρέπει να σας πω ότι η Χημεία -στο σχέδιο διαβούλευσης ορθώς τις κάνατε δύο τις ώρες- τώρα είναι μία ώρα. Νομίζω ότι είναι ζητήματα που βοηθάνε θετικά, εάν τα διορθώσετε.
Επίσης, θα ήθελα να αναφερθώ στη Βιολογία. Δεν μπορώ να καταλάβω πως ενώ μέχρι σήμερα η Βιολογία διδάσκονταν στην τελευταία τάξη των ΕΠΑΛ ως μάθημα επιλογής για όλες τις ειδικότητες, στο νέο σχέδιο νόμου για το Τεχνολογικό Λύκειο δεν προβλέπεται η διδασκαλία της Βιολογίας για ούτε μία διδακτική ώρα σε καμμία τάξη του Λυκείου.
Εκτιμώ –και όχι μόνο εγώ αλλά και το κόμμα μου- ότι για τη διδασκαλία της Βιολογίας θα μπορούσε να προστεθεί μία ώρα στις τρεις ή έστω στις δύο τάξεις του Τεχνολογικού Λυκείου. Δεν καταλαβαίνω γιατί τα παιδιά του Τεχνολογικού Λυκείου πρέπει να υστερούν στη γνώση μιας πολύ βασικής επιστήμης.
Όπως έχουν πει και άλλοι στην Επιτροπή, όσον αφορά τα παιδαγωγικά τμήματα και όσον αφορά αυτό που απαντήθηκε από τον Υφυπουργό κ. Κεδίκογλου, δηλαδή το να βγάζουμε περίπου τόσους όσοι μπορούν να απορροφηθούν στην εκπαίδευση, είναι λάθος. Η κ. Ρεπούση είχε αναφερθεί πάνω σε αυτό το θέμα.
Υπάρχουν πάρα πολύ κλάδοι όπου οι παιδαγωγοί μπορούν να εργαστούν: είτε στα σχολεία με παιδιά με ειδικές ανάγκες είτε ως στελέχη σε παιδικές κατασκηνώσεις είτε ως παιδαγωγοί για εκπόνηση και υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε μουσεία, κέντρα περιβαλλοντολογικής εκπαίδευσης είτε ως στελέχη σε διεθνείς μη κυβερνητικές οργανώσεις είτε στα μέσα μαζικής ενημέρωσης για εκπόνηση εκπομπών. Εν πάση περιπτώσει, υπάρχουν πάρα-πάρα πολλά.
Θεωρώ ότι εάν παραμείνει έτσι -το έχουμε πει και άλλη φορά, και άλλοι συνάδελφοι ευτυχώς- θα αντιμετωπίσουν οι παιδαγωγικές σχολές ένα σοβαρότατο πρόβλημα και μπορεί να αναγκαστούν να κλείσουν από έλλειψη μαθητών.
Επίσης, δεν είδα κάτι -εκτός αν μου διαφεύγει και συγχωρέστε με γι’ αυτό- για τη Φυσική Αγωγή. Ως τώρα στο πρόγραμμα του Γενικού Λυκείου ήταν στην Α’, Β’ και Γ’ τάξη από δύο ώρες και γίνεται δύο, μία και μία. Καταλαβαίνετε ότι αυτό δεν μπορεί παρά να έχει μόνο αρνητικές επιπτώσεις.
Εμείς θα λέγαμε όχι μόνο να επαναφέρετε την προηγούμενη κατάσταση αλλά να ενισχύσετε ακόμα περισσότερο τη Φυσική Αγωγή. Αυτό δεν το κάνουμε για να κάνουμε το χατίρι των καθηγητών της Φυσικής Αγωγής, των γυμναστών, αλλά γιατί είναι ζωτική ανάγκη η Φυσική Αγωγή σε αυτήν την ηλικία.
Τέλος, θα ήθελα να πω ότι δεν καταλαβαίνω γιατί ορισμένες ειδικότητες των ΙΕΚ τις έχετε μεταφέρει στα ΣΕΚ. Αναφέρομαι πολύ συγκεκριμένα: Ο τεχνικός κοσμήματος παραγωγής -γενικά γύρω από το κόσμημα- χειροποίητου κοσμήματος, σχεδιασμού κοσμήματος αλλά και ειδικότητες συντήρησης έργων τέχνης έχουν φύγει από τα ΙΕΚ και έχουν πάει στα ΣΕΚ.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΚΙΟΥΛΕΚΑΣ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Κύριε συνάδελφε, το έχουμε διορθώσει.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ: Χαίρομαι αν είναι έτσι. Απλώς να πω το επιχείρημα το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό και απευθύνομαι σε όλους τους συναδέλφους.
Στις ειδικότητες αυτές σε ένα ποσοστό 40% έως 50% -δεν το ήξερα και εγώ- εγγράφονται απόφοιτοι Λυκείου και πτυχιούχοι ΤΕΙ, δικηγόροι, αρχιτέκτονες, αρχαιολόγοι, φιλόλογοι, γενικώς πτυχιούχοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που θέλουν να κάνουν σοβαρές σπουδές και μετά ενδεχομένως και να προχωρήσουν στα ΙΕΚ, όχι στα ΣΕΚ. Δεν μπορούν να πάνε αυτοί οι άνθρωποι. Θα εγκαταλείψουν, δεν θα τους δοθεί καμμία ευκαιρία. Και επιπλέον, από έλλειψη μαθητικού πληθυσμού θα κλείσουν αυτές οι σχολές. Εάν το έχετε διορθώσει χαίρομαι πάρα πολύ γι’ αυτό.
Στο σημείο αυτό θέλω να αναφερθώ πάρα πολύ σύντομα –και νομίζω ότι μπορώ να κλείσω με αυτό- στο εξής θέμα: Γνωρίζετε, κύριε Υπουργέ, ότι υπάρχουν διώξεις στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Διώκονται πέντε μέλη του προηγούμενου Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Διδασκόντων κι ένα μέλος του Συλλόγου Διοικητικών Υπαλλήλων, τα οποία παρέλαβαν εν μέσω του θέρους κλητήριο θέσπισμα για να εμφανιστούν στο δικαστήριο για διατάραξη οικιακής ειρήνης, όταν εφάρμοσαν αποφάσεις του Συλλόγου.
Νομίζω ότι αυτές οι διώξεις δεν έχουν καμμία θέση. Μπορείτε να τοποθετηθείτε κι εσείς. Βεβαίως η δικαιοσύνη είναι αυτή η οποία παίρνει την ευθύνη, αλλά παρ’ όλα αυτά νομίζω ότι και στην προσωπική σας αντίληψη τέτοιου είδους διώξεις σε καθηγητές που απλώς υλοποιούσαν αποφάσεις –που δεν άσκησαν καθόλου βία και κανέναν προπηλακισμό, απλώς ήθελαν να εφαρμόσουν ορισμένες αποφάσεις μέσα στα πλαίσια της νομιμότητας και τώρα διώκονται- δεν περιποιεί τιμή για το Υπουργείο μας και πολύ περισσότερο για τα πανεπιστήμια που έχουμε.
Τελευταία λέξη είναι ότι σήμερα πρέπει να ξέρουμε ότι έχουν αρχίσει οι αποφάσεις για πολύ μεγάλες κινητοποιήσεις. Πάρα πολλά ΤΕΙ αυτήν τη στιγμή έχουν κλείσει και διαμαρτύρονται, όπως και πάρα πολλά πανεπιστήμια, για τις απολύσεις των διοικητικών υπαλλήλων που από δω και πέρα δεν θα μπορούν να λειτουργούν με άλλο τρόπο, αν εφαρμοστεί η διαθεσιμότητα των διοικητικών υπαλλήλων. Ήδη έχουμε τις αποφάσεις των καθηγητών της μέσης εκπαίδευσης που με ποσοστά τεράστια –εβδομήντα τρεις από ογδόντα πέντε ΕΛΜΕ- πήραν απόφαση για πενθήμερες απεργίες και το ποσοστό συμμετοχής των εκπαιδευτικών που συμμετείχαν, αν δεν με απατά η μνήμη μου, ήταν 90,2%. Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, ότι μπαίνουμε σε μία διαδικασία.
Νομίζω ότι πολλές από τις προτάσεις τις οποίες έχουμε κάνει, ανάμεσα στις οποίες η κυριότερη είναι η ανάκληση της διαθεσιμότητας των δυόμισι χιλιάδων εκπαιδευτικών του Τεχνικού Λυκείου, μπορούν να βοηθήσουν σε μία εκτόνωση της κατάστασης. Θεωρούμε ότι αυτό το νομοσχέδιο δεν δίνει απάντηση. Χθες ανέπτυξα την αντίληψη μας για το Λύκειο που εμείς οραματιζόμαστε.
Στις τοποθετήσεις των συναδέλφων μας της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης θα τεθούν κι άλλα ζητήματα.
Όσον αφορά τις τροπολογίες, θα έχω την ευκαιρία στη δευτερολογία, κύριε Πρόεδρε, να υπερασπίσω τις τροπολογίες που προτείνουμε, ώστε να ελαχιστοποιηθεί το κακό που γίνεται με αυτό το νομοσχέδιο στη δημόσια εκπαίδευση.
Ευχαριστώ πολύ.
ΣΧΕΤΙΚΗ ΧΘΕΣΙΝΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ
Με μια εγκύκλιο που θεσμοθετεί την αύξηση της αναλογίας των μαθητών και μαθητριών ανά εκπαιδευτικό κατά 10% σε νηπιαγωγεία και δημοτικά, η κυβέρνηση προετοιμάζει και στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση την ΄΄κινητικότητα΄΄ που έχει επιβάλλει στη δευτεροβάθμια.
Μάλιστα η εγκύκλιος αυτή κυκλοφόρησε στις διευθύνσεις εκπαίδευσης όλης της χώρας μία ημέρα πριν η συγκεκριμένη ρύθμιση έρθει στη Βουλή για ψήφιση, αλλά δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο.
Χιλιάδες θέσεις εργασίας θα καταργηθούν με ταυτόχρονη υποβάθμιση της διδακτικής πράξης.
Παράλληλα καταργείται η αντιστοιχία νηπιαγωγού η δασκάλου ανά ολοήμερο σχολικό τμήμα, όπως πολύ καθαρά δήλωσε ο υφυπουργός κύριος Κεδίκογλου στη χθεσινή συνάντηση του με τη Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας. Για την κυβέρνηση στα ολοήμερα δεν χρειάζεται δάσκαλος, γι' αυτό στη θέση του θα τοποθετηθούν εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων κυρίως από ΕΣΠΑ (ωρομίσθιοι με λίγες ώρες).
Πώς όμως μπορεί να λειτουργήσει ένα ολοήμερο, χωρίς μελέτη και χωρίς υπεύθυνο ολοημέρου, αφού οι ειδικότητες πολλές φορές καλύπτουν κάποιες ώρες στο σχολείο για να συμπληρώσουν ωράριο; Αν μέχρι τώρα λέγαμε ότι οι μνημονιακές κυβερνήσεις έχουν κάνει το ολοήμερο σχολείο ένα σχολείο φύλαξης, τώρα ακόμα κι αυτή δεν είναι δεδομένη.
Οι δάσκαλοι- νηπιαγωγοί των ολοημέρων θα τοποθετηθούν στο “κανονικό” πρόγραμμα για να καλύψουν τα τεράστια κενά. Τα ολοήμερα τμήματα αν και όπου λειτουργήσουν, στην καλύτερη περίπτωση θα λειτουργούν με συμπλήρωση ωραρίου των εκπαιδευτικών του πρωινού κύκλου του σχολείου/νηπιαγωγείου και με ορισμό κάποιου εκπαιδευτικού ΄΄υπεύθυνου΄΄ ημέρας. Οι αριθμοί δείχνουν πως σε πάρα πολλές περιπτώσεις δεν θα λειτουργήσουν καθόλου ολοήμερα τμήματα, προετοιμάζοντας το κλίμα για μελλοντική κατάργηση οργανικών θέσεων ολοήμερων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Με την ίδια εγκύκλιο καταργείται και επίσημα η ενισχυτική διδασκαλία που θα πραγματοποιείται μόνο αν και όταν υπάρχουν κονδύλια σχετικά του ΕΣΠΑ.
Ο ΣΥΡΙΖΑ καταθέτει σήμερα και στη Βουλή τις μεγάλες του αντιρρήσεις για τις συγκεκριμένες μεθοδεύσεις, στα πλαίσια της συζήτησης και ψηφοφορίας του καταστροφικού σχεδίου νόμου για τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Θα προκαλέσει δε, ονομαστική ψηφοφορία, για να αναλάβει ο κάθε βουλευτής τις ευθύνες του απέναντι στη διάλυση της δημόσιας εκπαίδευσης και να πληροφορηθεί η ελληνική κοινωνία το ποιοι εκπρόσωποι της διώχνουν τα παιδιά της από τη μόρφωση οδηγώντας τα στη ΄΄μαθητεία΄΄ και ποιοι συρρικνώνουν το δημόσιο σχολείο.
Την τελική όμως λέξη απέναντι τους θα την πει σύντομα η ελληνική κοινωνία και το εκπαιδευτικό κίνημα.
Αναφερόμαστε στην εγκύκλιο που αφορά τα νηπιαγωγεία, την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, κυρίως όμως τα δημοτικά σχολεία, κατά την οποία η αναλογία μαθητών ανά δάσκαλο και νηπίων ανά νηπιαγωγό μπορεί να υπερβαίνει το 10%. Αυτό θεωρούμε ότι είναι μία διάταξη η οποία δεν έχει κανένα παιδαγωγικό έρεισμα και η οποία έχει ως σκοπό αυξάνοντας τον αριθμό των μαθητών ανά τάξη να δημιουργήσει υπεράριθμους νηπιαγωγούς και δασκάλους.
Καταλαβαίνετε ότι το «τσουνάμι» των απολύσεων, της υπεραριθμίας και της διαθεσιμότητας που έχει αρχίσει από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, θα επεκταθεί και στην πρωτοβάθμια. Πλέον κανείς δεν μπορεί να κοιμάται ήσυχος και να αισθάνεται ασφαλής. Θα πρέπει να αντιληφθούν και οι δάσκαλοι και οι νηπιαγωγοί ότι αυτό που εισήχθη με μία εγκύκλιο δημιουργεί τεράστια προβλήματα και αργά ή γρήγορα θα προκύψουν υπεραριθμίες, δηλαδή απολύσεις.
Το δεύτερο είναι ότι με τη συγκεκριμένη εγκύκλιο ουσιαστικά θίγεται ο χαρακτήρας του ολοήμερου σχολείου, καθώς οι δάσκαλοι και οι νηπιαγωγοί των ολοήμερων θα τοποθετούνται πρώτα στο λεγόμενο κανονικό πρόγραμμα για να καλύψουν τα κενά και όσοι περισσέψουν θα πηγαίνουν στα ολοήμερα τμήματα. Καταλαβαίνετε ότι αυτό βέβαια δημιουργεί τρομακτικά προβλήματα. Όπως είχαμε πει, τελικά το ολοήμερο σχολείο, έτσι όπως έχει καταντήσει, είναι ένα σχολείο φύλαξης και σε λίγο θα καταργηθεί τελείως.
Επιπλέον, με την εγκύκλιο αυτή θίγεται και η ενισχυτική διδασκαλία και βεβαίως καταλαβαίνετε ότι αυτοί που θίγονται περισσότερο είναι τα παιδιά τα οποία είναι αδύναμα στη σχολική επίδοση γιατί ο δάσκαλος, όσο αυξάνεται ο αριθμός των νηπίων και των μαθητών στην τάξη, τόσο λιγότερο ασχολείται με τα παιδιά τα οποία για κάποιο λόγο καθυστερούν να παρακολουθήσουν.
Όσο για τα υπόλοιπα ζητήματα, θα ήθελα να αναφέρω αυτό που αναφέρθηκε από πάρα πολλούς συναδέλφους για ορισμένα μαθήματα τα οποία υποβαθμίζονται, όπως η πληροφορική. Αυτό αναφέρθηκε σε αυτήν εδώ την Αίθουσα πολλές φορές και από δικούς σας Βουλευτές, κύριε Υπουργέ. Είναι άλλο πράγμα η τεχνική εφαρμογής υπολογιστών ή προγραμμάτων και άλλο πράγμα η αλγοριθμική αντίληψη η οποία δημιουργεί στη σημερινή εποχή πρόσθετα εφόδια και καλλιεργεί την αλγοριθμική σκέψη των μαθητών που μπορούν να επεξεργάζονται με τον τρόπο αυτό καλύτερα προβλήματα που έχουν έναν τεχνολογικό χαρακτήρα. Μπορούμε να κάνουμε προτάσεις για να αντιμετωπιστεί αυτή η υποβάθμιση που έχει προκύψει.
Βεβαίως η προσθήκη των ωρών που κάνατε δεν ικανοποιεί το αίτημα από πάρα πολλούς φορείς. Θα μπορούσαμε να κάνουμε κάτι και σήμερα, κύριε Υπουργέ. Θα μπορούσε να προστεθεί ως πέμπτο μάθημα η πληροφορική σε εκείνους τους μαθητές οι οποίοι επιθυμούν να εισαχθούν σε σχολές που οι ίδιες το θεωρούν ως προαπαιτούμενη γνώση για το αντικείμενο τους. Θα μπορούσαμε δηλαδή να ρωτήσουμε τις σχολές ποιες απ’ αυτές εκτιμούν ότι χρειάζεται εξέταση για την πληροφορική. Θεωρώ ότι αυτή είναι μία λύση η οποία μπορεί να αντιμετωπίσει το πρόβλημα.
Μία δεύτερη λύση, αν δεν γίνει αυτό, είναι να υποσχεθείτε ότι σε ένα εύλογο διάστημα θα μπορούμε να συζητήσουμε το περιεχόμενο πολλών μαθημάτων που ο βιαστικός τους χαρακτήρας δεν αντιμετωπίστηκε όπως θα έπρεπε, όπως είναι τα παιδαγωγικά τμήματα, όπως είναι η πληροφορική, όπως είναι τα εικαστικά και άλλα στα οποία θα αναφερθώ στη συνέχεια.
Ένα άλλο αντικείμενο το οποίο έχει υποβαθμιστεί πάρα πολύ και με το σημερινό νομοσχέδιο είναι η χημεία. Είναι μία επιστήμη η οποία έχει εφαρμογή σε πάρα πολλούς κλάδους, από το περιβάλλον και τα τρόφιμα μέχρι τις εφαρμογές αιχμής σε πάρα πολλές περιπτώσεις. Εδώ πρέπει να πω -το γνωρίζετε βεβαίως- ότι η χημεία εξαφανίζεται τελείως από τη Β΄ τάξη του Γενικού Λυκείου στα μαθήματα προσανατολισμού των θετικών σπουδών. Δεν μπορούμε να καταλάβουμε τι σας ώθησε να την εξαιρέσετε και να παρουσιάζονται εκεί μηδέν ώρες. Νομίζουμε ότι είναι ένα μάθημα το οποίο θα έπρεπε να ενισχυθεί, καθώς η χώρα μας φιλοδοξεί να πρωταγωνιστήσει και στον τομέα όλων αυτών των επιστημών που η βάση και η «καρδιά» τους είναι η χημεία και η βιοχημεία.
Τυχαίνει να προέρχομαι από μία επιστήμη όπου η Βιοχημεία είναι συστατικός κλάδος και επιστήμη.
Επίσης, δεν μπορώ να καταλάβω την υποβάθμιση της Φυσικής. Αναγνωρίζω ότι κάνατε μία θετική προσέγγιση στη Γ’ τάξη των ΕΠΑΛ όπου προσθέσατε μία ώρα. Πρέπει να πω, βέβαια, ότι σήμερα η Φυσική είχε τρείς ώρες. Κάνετε δύο ώρες τη Φυσική και δίνεται μία ώρα στη Χημεία. Εντάξει μέχρι εδώ, αλλά στη Β’ τάξη των ΕΠΑΛ, κύριε Υπουργέ, οι δύο ώρες της Φυσικής που είναι σήμερα και οι δύο ώρες του σχεδίου διαβούλευσης, στο σημερινό νομοσχέδιο έχουν γίνει μία. Επίσης, πρέπει να σας πω ότι η Χημεία -στο σχέδιο διαβούλευσης ορθώς τις κάνατε δύο τις ώρες- τώρα είναι μία ώρα. Νομίζω ότι είναι ζητήματα που βοηθάνε θετικά, εάν τα διορθώσετε.
Επίσης, θα ήθελα να αναφερθώ στη Βιολογία. Δεν μπορώ να καταλάβω πως ενώ μέχρι σήμερα η Βιολογία διδάσκονταν στην τελευταία τάξη των ΕΠΑΛ ως μάθημα επιλογής για όλες τις ειδικότητες, στο νέο σχέδιο νόμου για το Τεχνολογικό Λύκειο δεν προβλέπεται η διδασκαλία της Βιολογίας για ούτε μία διδακτική ώρα σε καμμία τάξη του Λυκείου.
Εκτιμώ –και όχι μόνο εγώ αλλά και το κόμμα μου- ότι για τη διδασκαλία της Βιολογίας θα μπορούσε να προστεθεί μία ώρα στις τρεις ή έστω στις δύο τάξεις του Τεχνολογικού Λυκείου. Δεν καταλαβαίνω γιατί τα παιδιά του Τεχνολογικού Λυκείου πρέπει να υστερούν στη γνώση μιας πολύ βασικής επιστήμης.
Όπως έχουν πει και άλλοι στην Επιτροπή, όσον αφορά τα παιδαγωγικά τμήματα και όσον αφορά αυτό που απαντήθηκε από τον Υφυπουργό κ. Κεδίκογλου, δηλαδή το να βγάζουμε περίπου τόσους όσοι μπορούν να απορροφηθούν στην εκπαίδευση, είναι λάθος. Η κ. Ρεπούση είχε αναφερθεί πάνω σε αυτό το θέμα.
Υπάρχουν πάρα πολύ κλάδοι όπου οι παιδαγωγοί μπορούν να εργαστούν: είτε στα σχολεία με παιδιά με ειδικές ανάγκες είτε ως στελέχη σε παιδικές κατασκηνώσεις είτε ως παιδαγωγοί για εκπόνηση και υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε μουσεία, κέντρα περιβαλλοντολογικής εκπαίδευσης είτε ως στελέχη σε διεθνείς μη κυβερνητικές οργανώσεις είτε στα μέσα μαζικής ενημέρωσης για εκπόνηση εκπομπών. Εν πάση περιπτώσει, υπάρχουν πάρα-πάρα πολλά.
Θεωρώ ότι εάν παραμείνει έτσι -το έχουμε πει και άλλη φορά, και άλλοι συνάδελφοι ευτυχώς- θα αντιμετωπίσουν οι παιδαγωγικές σχολές ένα σοβαρότατο πρόβλημα και μπορεί να αναγκαστούν να κλείσουν από έλλειψη μαθητών.
Επίσης, δεν είδα κάτι -εκτός αν μου διαφεύγει και συγχωρέστε με γι’ αυτό- για τη Φυσική Αγωγή. Ως τώρα στο πρόγραμμα του Γενικού Λυκείου ήταν στην Α’, Β’ και Γ’ τάξη από δύο ώρες και γίνεται δύο, μία και μία. Καταλαβαίνετε ότι αυτό δεν μπορεί παρά να έχει μόνο αρνητικές επιπτώσεις.
Εμείς θα λέγαμε όχι μόνο να επαναφέρετε την προηγούμενη κατάσταση αλλά να ενισχύσετε ακόμα περισσότερο τη Φυσική Αγωγή. Αυτό δεν το κάνουμε για να κάνουμε το χατίρι των καθηγητών της Φυσικής Αγωγής, των γυμναστών, αλλά γιατί είναι ζωτική ανάγκη η Φυσική Αγωγή σε αυτήν την ηλικία.
Τέλος, θα ήθελα να πω ότι δεν καταλαβαίνω γιατί ορισμένες ειδικότητες των ΙΕΚ τις έχετε μεταφέρει στα ΣΕΚ. Αναφέρομαι πολύ συγκεκριμένα: Ο τεχνικός κοσμήματος παραγωγής -γενικά γύρω από το κόσμημα- χειροποίητου κοσμήματος, σχεδιασμού κοσμήματος αλλά και ειδικότητες συντήρησης έργων τέχνης έχουν φύγει από τα ΙΕΚ και έχουν πάει στα ΣΕΚ.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΚΙΟΥΛΕΚΑΣ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Κύριε συνάδελφε, το έχουμε διορθώσει.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ: Χαίρομαι αν είναι έτσι. Απλώς να πω το επιχείρημα το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό και απευθύνομαι σε όλους τους συναδέλφους.
Στις ειδικότητες αυτές σε ένα ποσοστό 40% έως 50% -δεν το ήξερα και εγώ- εγγράφονται απόφοιτοι Λυκείου και πτυχιούχοι ΤΕΙ, δικηγόροι, αρχιτέκτονες, αρχαιολόγοι, φιλόλογοι, γενικώς πτυχιούχοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που θέλουν να κάνουν σοβαρές σπουδές και μετά ενδεχομένως και να προχωρήσουν στα ΙΕΚ, όχι στα ΣΕΚ. Δεν μπορούν να πάνε αυτοί οι άνθρωποι. Θα εγκαταλείψουν, δεν θα τους δοθεί καμμία ευκαιρία. Και επιπλέον, από έλλειψη μαθητικού πληθυσμού θα κλείσουν αυτές οι σχολές. Εάν το έχετε διορθώσει χαίρομαι πάρα πολύ γι’ αυτό.
Στο σημείο αυτό θέλω να αναφερθώ πάρα πολύ σύντομα –και νομίζω ότι μπορώ να κλείσω με αυτό- στο εξής θέμα: Γνωρίζετε, κύριε Υπουργέ, ότι υπάρχουν διώξεις στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Διώκονται πέντε μέλη του προηγούμενου Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Διδασκόντων κι ένα μέλος του Συλλόγου Διοικητικών Υπαλλήλων, τα οποία παρέλαβαν εν μέσω του θέρους κλητήριο θέσπισμα για να εμφανιστούν στο δικαστήριο για διατάραξη οικιακής ειρήνης, όταν εφάρμοσαν αποφάσεις του Συλλόγου.
Νομίζω ότι αυτές οι διώξεις δεν έχουν καμμία θέση. Μπορείτε να τοποθετηθείτε κι εσείς. Βεβαίως η δικαιοσύνη είναι αυτή η οποία παίρνει την ευθύνη, αλλά παρ’ όλα αυτά νομίζω ότι και στην προσωπική σας αντίληψη τέτοιου είδους διώξεις σε καθηγητές που απλώς υλοποιούσαν αποφάσεις –που δεν άσκησαν καθόλου βία και κανέναν προπηλακισμό, απλώς ήθελαν να εφαρμόσουν ορισμένες αποφάσεις μέσα στα πλαίσια της νομιμότητας και τώρα διώκονται- δεν περιποιεί τιμή για το Υπουργείο μας και πολύ περισσότερο για τα πανεπιστήμια που έχουμε.
Τελευταία λέξη είναι ότι σήμερα πρέπει να ξέρουμε ότι έχουν αρχίσει οι αποφάσεις για πολύ μεγάλες κινητοποιήσεις. Πάρα πολλά ΤΕΙ αυτήν τη στιγμή έχουν κλείσει και διαμαρτύρονται, όπως και πάρα πολλά πανεπιστήμια, για τις απολύσεις των διοικητικών υπαλλήλων που από δω και πέρα δεν θα μπορούν να λειτουργούν με άλλο τρόπο, αν εφαρμοστεί η διαθεσιμότητα των διοικητικών υπαλλήλων. Ήδη έχουμε τις αποφάσεις των καθηγητών της μέσης εκπαίδευσης που με ποσοστά τεράστια –εβδομήντα τρεις από ογδόντα πέντε ΕΛΜΕ- πήραν απόφαση για πενθήμερες απεργίες και το ποσοστό συμμετοχής των εκπαιδευτικών που συμμετείχαν, αν δεν με απατά η μνήμη μου, ήταν 90,2%. Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, ότι μπαίνουμε σε μία διαδικασία.
Νομίζω ότι πολλές από τις προτάσεις τις οποίες έχουμε κάνει, ανάμεσα στις οποίες η κυριότερη είναι η ανάκληση της διαθεσιμότητας των δυόμισι χιλιάδων εκπαιδευτικών του Τεχνικού Λυκείου, μπορούν να βοηθήσουν σε μία εκτόνωση της κατάστασης. Θεωρούμε ότι αυτό το νομοσχέδιο δεν δίνει απάντηση. Χθες ανέπτυξα την αντίληψη μας για το Λύκειο που εμείς οραματιζόμαστε.
Στις τοποθετήσεις των συναδέλφων μας της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης θα τεθούν κι άλλα ζητήματα.
Όσον αφορά τις τροπολογίες, θα έχω την ευκαιρία στη δευτερολογία, κύριε Πρόεδρε, να υπερασπίσω τις τροπολογίες που προτείνουμε, ώστε να ελαχιστοποιηθεί το κακό που γίνεται με αυτό το νομοσχέδιο στη δημόσια εκπαίδευση.
Ευχαριστώ πολύ.
ΣΧΕΤΙΚΗ ΧΘΕΣΙΝΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ
Με μια εγκύκλιο που θεσμοθετεί την αύξηση της αναλογίας των μαθητών και μαθητριών ανά εκπαιδευτικό κατά 10% σε νηπιαγωγεία και δημοτικά, η κυβέρνηση προετοιμάζει και στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση την ΄΄κινητικότητα΄΄ που έχει επιβάλλει στη δευτεροβάθμια.
Μάλιστα η εγκύκλιος αυτή κυκλοφόρησε στις διευθύνσεις εκπαίδευσης όλης της χώρας μία ημέρα πριν η συγκεκριμένη ρύθμιση έρθει στη Βουλή για ψήφιση, αλλά δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο.
Χιλιάδες θέσεις εργασίας θα καταργηθούν με ταυτόχρονη υποβάθμιση της διδακτικής πράξης.
Παράλληλα καταργείται η αντιστοιχία νηπιαγωγού η δασκάλου ανά ολοήμερο σχολικό τμήμα, όπως πολύ καθαρά δήλωσε ο υφυπουργός κύριος Κεδίκογλου στη χθεσινή συνάντηση του με τη Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας. Για την κυβέρνηση στα ολοήμερα δεν χρειάζεται δάσκαλος, γι' αυτό στη θέση του θα τοποθετηθούν εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων κυρίως από ΕΣΠΑ (ωρομίσθιοι με λίγες ώρες).
Πώς όμως μπορεί να λειτουργήσει ένα ολοήμερο, χωρίς μελέτη και χωρίς υπεύθυνο ολοημέρου, αφού οι ειδικότητες πολλές φορές καλύπτουν κάποιες ώρες στο σχολείο για να συμπληρώσουν ωράριο; Αν μέχρι τώρα λέγαμε ότι οι μνημονιακές κυβερνήσεις έχουν κάνει το ολοήμερο σχολείο ένα σχολείο φύλαξης, τώρα ακόμα κι αυτή δεν είναι δεδομένη.
Οι δάσκαλοι- νηπιαγωγοί των ολοημέρων θα τοποθετηθούν στο “κανονικό” πρόγραμμα για να καλύψουν τα τεράστια κενά. Τα ολοήμερα τμήματα αν και όπου λειτουργήσουν, στην καλύτερη περίπτωση θα λειτουργούν με συμπλήρωση ωραρίου των εκπαιδευτικών του πρωινού κύκλου του σχολείου/νηπιαγωγείου και με ορισμό κάποιου εκπαιδευτικού ΄΄υπεύθυνου΄΄ ημέρας. Οι αριθμοί δείχνουν πως σε πάρα πολλές περιπτώσεις δεν θα λειτουργήσουν καθόλου ολοήμερα τμήματα, προετοιμάζοντας το κλίμα για μελλοντική κατάργηση οργανικών θέσεων ολοήμερων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Με την ίδια εγκύκλιο καταργείται και επίσημα η ενισχυτική διδασκαλία που θα πραγματοποιείται μόνο αν και όταν υπάρχουν κονδύλια σχετικά του ΕΣΠΑ.
Ο ΣΥΡΙΖΑ καταθέτει σήμερα και στη Βουλή τις μεγάλες του αντιρρήσεις για τις συγκεκριμένες μεθοδεύσεις, στα πλαίσια της συζήτησης και ψηφοφορίας του καταστροφικού σχεδίου νόμου για τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Θα προκαλέσει δε, ονομαστική ψηφοφορία, για να αναλάβει ο κάθε βουλευτής τις ευθύνες του απέναντι στη διάλυση της δημόσιας εκπαίδευσης και να πληροφορηθεί η ελληνική κοινωνία το ποιοι εκπρόσωποι της διώχνουν τα παιδιά της από τη μόρφωση οδηγώντας τα στη ΄΄μαθητεία΄΄ και ποιοι συρρικνώνουν το δημόσιο σχολείο.
Την τελική όμως λέξη απέναντι τους θα την πει σύντομα η ελληνική κοινωνία και το εκπαιδευτικό κίνημα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου