Όταν το Υπουργείο επιφυλάσσε ι αυταρχισμό για όλους και εκπαίδευση για λίγους, ο ΣΥΡΙΖΑ επαναλαμβά νει τη δέσμευση του για επαναπρόσλ ηψη όλων των εργαζόμενω ν στη δημόσια εκπαίδευση
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΟΥ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
Η κατάσταση στη δημόσια παιδεία είναι χειρότερη από κάθε άλλη φορά.
Υπάρχει μείωση των δημοσίων δαπανών για την παιδεία κατά 35,5% (2009 – 2014) και κατά 47% μέχρι το 2016. Ο δημόσιες δαπάνες για την παιδεία είναι στο 2,51% του ΑΕΠ το 2013 και θα φτάσουν στο 2,15% το 2016.
· Έχουν κλείσει πολλά σχολεία και έχουν καταργηθεί εκπαιδευτικές υποστηρικτικές δομές (σχολικές βιβλιοθήκες, ενισχυτική διδασκαλία, κατάργηση συμβουλευτικών σταθμών, δομών ΣΕΠ κ.λπ). Έκλεισαν πάνω από 1.200 σχολεία στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση από το 2011 και προσφάτως 102 ΕΠΑΣ. Ο προϋπολογισμός του 2014 προβλέπει 1676 νέες συγχωνεύσεις σχολείων
· Έχουμε 30.000 λιγότερους εκπαιδευτικούς στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, που σημαίνει μείωση κατά 30% του συνόλου των εκπαιδευτικών της δημόσιας δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από τον Ιούνη του 2010. (15.000 από αυτούς μέσα στο καλοκαίρι του 2013). Από 102.360 εκπαιδευτικούς το 2010, φτάσαμε στους 72.428 το 2013.
· Απολύθηκαν 10.000 αναπληρωτών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στη θέση αυτών μόλις 2050 αναπληρωτές (οι περισσότεροι μέσω ΕΣΠ) προσλήφθηκαν εφέτος στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση έναντι 3757 το προηγούμενο σχολικό έτος 2012-13 και 5527 το 2011-12 .
· Τέθηκαν σε 8μηνη διαθεσιμότητα και με τον κίνδυνο της απόλυσης 1992 εκπαιδευτικοί της επαγγελματικής εκπαίδευσης και 395 σε υποχρεωτική μετάταξη σε διοικητικές θέσεις, με αποτέλεσμα την κατάργηση τριών σημαντικών τομέων στα δημόσια επαγγελματικά λύκεια και στις επαγγελματικές σχολές (υγείας-πρόνοιας, εφαρμοσμένων τεχνών, αισθητικής-κομμωτικής). Αυτό είχε ως αποτέλεσμα 10.000 μαθητές να μη βρίσκουν την ειδικότητά που είχαν επιλέξει στα σχολεία (καλύτερα: να διακόψουν τις σπουδές τους στην ειδικότητα που είχαν επιλέξει). Ταυτόχρονα, οι περίπου 10.000 μαθητές αυτών των ειδικοτήτων, που συνεχίζουν στην τελευταία τάξη για να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους στην ειδικότητά τους, στην πλειοψηφία τους δεν κάνουν μαθήματα μέχρι σήμερα γιατί οι καθηγητές τους έχουν τεθεί σε διαθεσιμότητα.
· Οι σημερινοί αριθμοί για τη διαθεσιμότητα είναι 1845 καθηγητές, ενώ έχουν γίνει μέχρι σήμερα προκηρύξεις για 1260 θέσεις (925 εκπαιδευτικές θέσεις σε ΙΕΚ-ΣΕΚ, 150 σε δήμους για βρεφονηπιοκόμους, 185 σε δεύτερα πτυχία). Πριν λίγες ημέρες (26-2-14) προκηρύχθηκαν επίσης 181 επίσης για δεύτερα πτυχία και ΙΕΚ και 200 θέσεις σε νοσοκομεία (οι 182 από αυτές είναι για θέσεις ΔΕ βοηθών νοσηλευτών, πολύ κατώτερες δηλ. των προσόντων τους). Ακόμα όμως και έτσι μένουν πάνω από 200 εκπαιδευτικοί για απόλυση.
· Υπάρχει υποχρεωτική μετάταξη 5.000 εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και σε διοικητικές θέσεις
· Υπάρχει μείωση των ετήσιων αποδοχών των όλων των εκπαιδευτικών από 22% έως και 45% για τους νεοδιοριζόμενους εκπαιδευτικούς. Ο εισαγωγικός μισθός είναι 640 ευρώ (από 1070 που ήταν) και ο καταληκτικός 1400 ευρώ (από 1600) καθαρά. Υπάρχει μεγάλη μείωση των συντάξεων και του εφάπαξ.
· Υπάρχει αύξηση του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών κατά 2 ώρες με αποτέλεσμα χιλιάδες εκπαιδευτικοί να χαρακτηρίζονται υπεράριθμοι στην περιοχή στην οποία εργάζονται.
· Υπάρχει αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα από 25 στους 30. Επίσης υποχρεωτικές μετακινήσεις μαθητών σε άλλα σχολεία για να μη δημιουργούνται μικρότερα τμήματα.
· Καθιερώθηκε ένα νέο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών που θα βασίζεται μεταξύ άλλων και στις επιδόσεις των μαθητών σε εθνικής κλίμακας εξετάσεις και θα επηρεάζει τη μισθολογική και τη βαθμολογική εξέλιξη, θα οδηγεί στη χειραγώγηση αλλά ακόμα και σε απολύσεις εκπαιδευτικών.
· Ψηφίστηκε ενός νέο, πιο αυταρχικό πλέγμα νόμων (νέο πειθαρχικό, ηλεκτρονικό παρουσιολόγιο, αξιολόγηση κ.λπ.) που μαζί με τις διαθεσιμότητες, απολύσεις, υποχρεωτικές μετακινήσεις δημιουργούν ένα κλίμα φόβου και ανασφάλειας διαλύοντας συγχρόνως και κάθε συλλογικότητα στο σχολείο.
- Δημοσιοποιήθηκε το ΠΔ για τις υποχρεωτικές μεταθέσεις, το οποίο μεταξύ άλλων κατηγοριοποιεί τους εκπαιδευτικούς σε νέους και παλιούς, σε έχοντες και μη έχοντες οργανική θέση και διαλύει τους οικογενειακούς προγραμματισμούς.
- Ψηφίστηκε νέος νόμος για την εκπαίδευση (λύκειο-ΤΕΕ). Η κυβέρνηση ψήφισε το νέο νόμο 4186/13 χωρίς κανένα διάλογο, εγκαθιστώντας ένα σκληρό, εξεταστικό σύστημα σε όλες τις τάξεις τόσο στο γενικό όσο και το επαγγελματικό λύκειο, που, σύμφωνα με όλες τις εκτιμήσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας, θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της μαθητικής διαρροής και των φροντιστηρίων και θα οδηγήσει ένα μεγάλο τμήμα μαθητών στην πρόωρη, στενή και φτηνή κατάρτιση μετά των Γυμνάσιο. Παραχωρείται ένα τμήμα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στους ιδιώτες και εισάγεται η μαθητεία ακόμα και σε ανήλικους μαθητές.
Εκπαιδευτικά κενά και υπηρεσιακές μεταβολές των εκπαιδευτικών
- Εκκρεμούν 375 αιτήσεις εκπαιδευτικών για μετάταξη σε διοικητικές θέσεις. Οι αιτήσεις αυτές έγιναν μετά τις 19/7/13 και κατανέμονται ως εξής: 200 αιτήσεις για περιφερειακές υπηρεσίες, 100 για την Κ.Υ. του ΥΠΑΙΠΘ, 35 για άλλους φορείς του Υπουργείου και 40 για άλλα υπουργεία.
- Δεν έχει εκδοθεί μέχρι σήμερα η εγκύκλιος των μεταθέσεων. Σύμφωνα με το ΠΔ 50 (άρθρο 6 παρ.2) οι αιτήσεις μετάθεσης των εκπαιδευτικών υποβάλλονται μέσα στο μήνα Νοέμβριο. Απαιτείται πλέον ειδική νομοθετική ρύθμιση για τις νέες προθεσμίες υποβολής αιτήσεων! Το θέμα είναι αν το Υπουργείο προτίθεται τελικά να εκδώσει εγκύκλιο, αφού εδώ και 4 μήνες βρίσκεται στο γραφείο του Υπουργού αναμένοντας υπογραφή! Το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο, που εξασφάλιζε σε μεγάλο βαθμό, αντικειμενικές διαδικασίες θα διατηρηθεί; Η διενέργεια των μεταθέσεων μέσα από το my school – παρακάμπτοντας τα υπηρεσιακά Συμβούλια- είναι μέσα στα σχέδια του Υπουργείου;
- Σχετικά με το ΠΔ 28 για τις υποχρεωτικές μεταθέσεις προκύπτει το εύλογο ερώτημα: Οι υποχρεωτικές μετατάξεις θα προηγηθούν των κανονικών; Οι «ολικά πλεονάζοντες» κατά το Υπουργείο, θα οδηγηθούν σε υποχρεωτική μετάταξη χωρίς να τους δοθεί η δυνατότητα για κανονική; Είναι προφανές πλέον ότι μετά τις απολύσεις των εκπαιδευτικών στις 22 Μάρτη, το επόμενο βήμα θα είναι η κατασκευή χιλιάδων «πλεοναζόντων» εκπαιδευτικών μέσα από όλα τα μέτρα και τις ρυθμίσεις που επιβλήθηκαν το προηγούμενο διάστημα:
- Κατάργηση ή υποβάθμιση μαθημάτων και υποστηρικτικών εκπαιδευτικών δομών.
- Τέλος είναι πολύ πιθανό να κατατεθεί και η τροπολογία που αλλάζει το καθεστώς οργανικότητας στην Πρωτοβάθμια και στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Στις 3/2/14 ανακοινώθηκαν 177 υποχρεωτικές μετατάξεις στην Π.Ε. 98 τροποποιήσεις μετατάξεων και 38 ανακλήσεις μετατάξεων. Επί των αποφάσεων αυτών υπάρχουν σοβαρές καταγγελίες για αδιαφανείς διαδικασίες (μη δημοσιοποίηση των μορίων, κατάργηση ίσων ευκαιριών, ικανοποίηση κάποιων ενστάσεων). Η οσμή « συλλογικού ρουσφετιού» είναι πολύ έντονη!
Μετά τις τελευταίες προσλήψεις (94 μόνιμοι διορισμοί, 71 αναπληρωτές), τα εναπομείναντα κενά σύμφωνα με το Υπουργείο είναι 93 πλήρους ωραρίου και 59 μειωμένου). Πολλά κενά υφίστανται από την αρχή της χρονιάς!
Απαιτείται διερεύνηση για τη συγκρότηση άτυπων επιτροπών για τη συγγραφή αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών στα Λύκεια και τη συγγραφή σχολικών βιβλίων!
Βρισκόμαστε στις αρχές Μάρτη και η Ενισχυτική διδασκαλία δεν έχει ουσιαστικά ξεκινήσει! Στο πρόγραμμα πρόκειται να απασχοληθούν μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ, 1408 εκπαιδευτικοί μειωμένου ωραρίου, οι οποίοι θα εργαστούν μέχρι τη λήξη των μαθημάτων στα τέλη Μαΐου! Η ενίσχυση των θεσμών αντισταθμιστικής εκπαίδευσης δυστυχώς για άλλη μια χρονιά υποσκάπτεται.
- Στη Γενική Παιδεία εργάζονται αυτή τη στιγμή 2050 αναπληρωτές, εκ των οποίων οι 1595 μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ και οι 455 με πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού. Τα στοιχεία αυτά επιβεβαιώνουν, την αναγκαιότητα για μαζικές προσλήψεις μόνιμου προσωπικού για την ομαλή λειτουργία όλων των σχολικών μονάδων. Μόνιμη και σταθερή δουλειά για όλους τους εκπαιδευτικούς!
- Στις δομές της Ειδικής Αγωγής πέραν του μόνιμου προσωπικού εργάζονται αυτή τη στιγμή μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ:
1157 αναπληρωτές πλήρους ωραρίου στις μονάδες ΕΑ και στα τμήματα ένταξης. Συνολικά έχουμε 2748 αναπληρωτές σε Α/θμια & Β/θμια εκπαίδευση.
359 αναπληρωτές μειωμένου ωραρίου στην Παράλληλη στήριξη. Συνολικά έχουμε 2106 αναπληρωτές και στις δύο Βαθμίδες.
384 αναπληρωτές ως Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό & Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό.
150 προσλήψεις αναπληρωτών ως Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό για τα ΚΕΔΔΥ.
Τέλος αναμένονται άλλες 398 προσλήψεις ΕΕΠ για τη συγκρότηση των ΕΔΕΑΥ.
Από τον κρατικό προϋπολογισμό δεν διατέθηκε στην Ειδική Αγωγή καμία απολύτως πίστωση για πρόσληψη αναπληρωτών. Οι ανάγκες σε εκπαιδευτικό και ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό υπερβαίνουν κατά πολύ τις μέχρι τώρα προσλήψεις. Ιδιαίτερα στα ΚΕΔΔΥ, τα οποία με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση υποχρεώνονται να εκδίδουν γνωματεύσεις εντός 45 ημερών, η κατάσταση είναι περισσότερο από απελπιστική.
Τα περισσότερα είναι υποστελεχωμένα και μερικά δεν λειτουργούν καν. Είναι σημαντικό το γεγονός ότι δεν υπάρχει πρόβλεψη στα προγράμματα ΕΣΠΑ για πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών στα ΚΕΔΔΥ.
Με άλλη, πρόσφατη, νομοθετική ρύθμιση προβλέφτηκε ότι για την παράλληλη στήριξη στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση προσλαμβάνεται ένας αναπληρωτής εκπαιδευτικός για δύο μαθητές.
Επίσης, οι αναπληρωτές ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού που προσλαμβάνονται για τη στελέχωση των ΕΔΕΑΥ είναι υποχρεωμένοι να διανύουν πολλά χιλιόμετρα για να μετακινούνται από σχολείο σε σχολείο, πληρώνοντας από την τσέπη τους αυτές τις μετακινήσεις.
Τρομοκράτηση της εκπαιδευτικής κοινότητας και ποινικοποίηση των εκπαιδευτικών κινητοποιήσεων.
Την ίδια στιγμή που εντείνονται τα μέτρα διάλυσης του δημόσιου σχολείου, η κυβέρνηση κλιμακώνει την αυταρχική συμπεριφορά της απέναντι στην εκπαιδευτική κοινότητα. Δεκάδες εκπαιδευτικοί παραπέμπονται στα πειθαρχικά συμβούλια και τίθενται σε αυτοδίκαιη αργία ενώ την ίδια στιγμή αυξάνεται και η καταστολή απέναντι στις μαθητικές κινητοποιήσεις, με προσαγωγές στα αστυνομικά τμήματα, με επεμβάσεις της αστυνομίας σε σχολεία και με τρομοκράτηση μαθητών και των οικογενειών τους. Τελευταίο κραυγαλέο κρούσμα η υπόθεση των διώξεων των μαθητών από σχολείο στο Κερατσίνι, οι οποίοι μάλιστα απειλήθηκαν ότι λόγω της συμμετοχής τους σε μαθητική κινητοποίηση θα κατηγορηθούν για κακούργημα (!) και δεν θα τους επιτραπεί η συμμετοχή τους στις πανελλαδικές εξετάσεις. Τέτοιες συμπεριφορές δυστυχώς δεν είναι μεμονωμένες. Αντίστοιχες απειλές και προσαγωγές μαθητών έχουν καταγγελθεί σε ολόκληρη την Ελλάδα.
Όμως και οι εκπαιδευτικοί λειτουργοί απειλούνται καθημερινά από πρακτικές τρομοκράτησης. Με όπλο τις νέες μνημονιακές ρυθμίσεις για την αυτοδίκαιη αργία, ακόμα και με αυθαίρετες κατηγορίες για «ανάρμοστη συμπεριφορά εκτός υπηρεσίας», εκπαιδευτικοί κυριολεκτικά σέρνονται στα πειθαρχικά συμβούλια και απειλούνται με απόλυση. Υπάρχουν δεκάδες αντίστοιχα παραδείγματα σε ολόκληρη την Ελλάδα. Την ίδια στιγμή ποινικοποιείται και καταστέλλεται και ο ειρηνικός αγώνας των εκπαιδευτικών ενάντια στην διαθεσιμότητα. Επιστρατεύσεις, ΜΑΤ, προσαγωγές, αναίτια επίδειξη δύναμης της αστυνομίας, αλλά και απαγόρευση διαδηλώσεων, όπως η σημερινή για παράδειγμα, βρίσκονται συνεχώς στην ημερήσια διάταξη της κυβέρνησης.
Εκτός όμως από την άμεση τρομοκράτηση μέσω της συμπεριφοράς των δυνάμεων της τάξης, οι εκπαιδευτικοί υποβάλλονται καθημερινά και στην σιωπηλή βία των απολύσεων μέσω των συστημάτων αξιολόγησης που θέτει σε εφαρμογή το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων. Με τις διάφορες μνημονιακές νομοθετικές ρυθμίσεις το Υπουργείο έχει δημιουργήσει ένα τερατώδη μηχανισμό απολύσεων μέσω της αξιολόγησης και των διαφόρων άλλων συστημάτων ηλεκτρονικής παρακολούθησης του εκπαιδευτικού έργου. Την ίδια στιγμή, όποιος αρνείται να καταχωρήσει ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα στις πλατφόρμες αυτές ή να συμμετάσχει στις διαδικασίες αξιολόγησης απειλείται με κυρώσεις.
Ο αυταρχισμός εφαρμόζεται ευρέως και στο φοιτητικό και μαθητικό πληθυσμό, τα κομμάτια δηλαδή της κοινωνίας που δείχνουν τη μικρότερη ανοχή σε ο,τιδήποτε προσπαθεί να φιμώσει την ελεύθερη έκφραση.
Ενδεικτικά αναφέρονται περιπτώσεις που απασχόλησαν τη δημοσιότητα και καταγράφουν την πολιτική που μεθοδεύεται από την κυβέρνηση και το μνημονιακό μπλοκ:
Ιούνιος 2013: Μηνύονται δημόσιοι υπάλληλοι και λειτουργοί για «διατάραξη οικιακής ειρήνης» κατά τη συμμετοχή τους στους κοινωνικούς αγώνες του Ρεθύμνου τον Φεβρουάριο 2012. Διώκεται ο πρόεδρος της Ένωσης Γιατρών ΕΣΥ Ρεθύμνου, ο πρώην πρόεδρος της ΕΛΜΕΡ, και ένας καθηγητής του ΤΕΙ Κρήτης.
Ιούλιος 2013: Την 16η Ιουλίου 2013 ο καθηγητής Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ Σπύρος Μαρκέτος και ο Χαράλαμπος Κουρουνδής, μέλος του ΔΣ του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, συνελήφθησαν με την κατηγορία της “παράνομης διευκόλυνσης μετανάστη” επειδή συνόδευσαν μια ανήλικη Σομαλή στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης.
Ιούλιος 2013: Πέντε μέλη του προηγούμενου Δ.Σ. του συλλόγου Διδασκόντων του ΑΠΘ (ΕΣΔΕΠ), καθώς και ένα μέλος του Συλλόγου των Διοικητικών Υπαλλήλων του ίδιου Πανεπιστήμιου παρέλαβαν, εν μέσω θέρους, κλητήριο θέσπισμα, με το οποίο καλούνται να εμφανιστούν στο δικαστήριο, κατηγορούμενοι για «διατάραξη οικιακής ειρήνης» κατά τη διάρκεια των κινητοποιήσεων της 8-2-2012, αναφορικά με τη διαδικασία εκλογής Συμβουλίου Ιδρύματος.
Δεκέμβριος 2013: πειθαρχική δίωξη του Πρύτανη του ΕΚΠΑ κ. Θεοδόση Πελεγρίνη «για παράβαση καθήκοντος». Η απόφαση του ΥΠΑΙΘ συνιστά ενέργεια ξένη προς τα ακαδημαϊκά ήθη, πυροδοτεί την ένταση και παρεμποδίζει την εξομάλυνση της κατάστασης στα ΑΕΙ.
Ιανουάριος 2014: Πέντε εκπρόσωποι των φοιτητικών συλλόγων του Τμήματος Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας, του Τμήματος Τεχνών, Ήχου και Εικόνας και του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιόνιου Πανεπιστημίου, για τις κινητοποιήσεις που πραγματοποιήθηκαν κατά του σχεδίου «Αθηνά», το 2011, ύστερα από αποφάσεις των Γενικών Συνελεύσεων των φοιτητικών συλλόγων του εν λόγω Ιδρύματος.
Φεβρουάριος 2014: H ΕΛ.ΑΣ. κάλεσε όσους φοιτητές έλαβαν μέρος στις κινητοποιήσεις που πραγματοποιήθηκαν σε Πάτρα, Αγρίνιο και Μεσολόγγι ενάντια στην εφαρμογή του σχεδίου «Αθηνά».
Φεβρουάριος 2014: Κλήτευση μαθητών στο 2ο ΓΕΛ Κερατσινίου για τη συμμετοχή τους στην κατάληψη του σχολείου τον Οκτώβριο 2013.
Φεβρουάριος 2014: Συλλαμβάνεται ο Πρόεδρος της ΟΛΜΕ Θέμης Κοτσιφάκης και ο αντιπρόεδρος της ΑΔΕΔΥ Γρηγόρης Καλομοίρης σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης.
Ο ΣΥΡΙΖΑ συμπαραστέκεται με όλα τα μέσα στην βαλλόμενη εκπαιδευτική κοινότητα, ενώ στο πρόγραμμα της αριστερής διακυβέρνησης προβλέπονται μια σειρά από άμεσα θεσμικά μέτρα εκδημοκρατισμού του δημόσιου σχολείου και στήριξης του εκπαιδευτικού έργου και των λειτουργών του. Στο δημόσιο σχολείο που σχεδιάζει ο ΣΥΡΙΖΑ μέσω του προγράμματός του, κανένας εκπαιδευτικός δεν περισσεύει και κανένας μαθητής δεν σπρώχνεται στην σχολική αποτυχία και στον αποκλεισμό.
Για την τράπεζα θεμάτων – πανελλήνιες εξετάσεις.
Περίπου 2,5 μήνες πριν από την έναρξη των προαγωγικών εξετάσεων της α’ λυκείου, οι βαθμοί των οποίων για πρώτη φορά θα προσμετρούνται για την εισαγωγή στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, οι μαθητές και οι οικογένειές τους βρίσκονται κυριολεκτικά στον αέρα καθώς δεν γνωρίζουν απολύτως τίποτα, σε σχέση με πολλές και σοβαρές πτυχές του νέου συστήματος εξετάσεων.
Ο περιβόητος νέος νόμος του Σεπτεμβρίου για το λύκειο προβλέπει την δημιουργία ηλεκτρονικής τράπεζας θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας για την άντληση του 50% των θεμάτων των προαγωγικών, απολυτηρίων και εισαγωγικών εξετάσεων του γενικού και του επαγγελματικού λυκείου. Στο πλαίσιο αυτό, το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων αποτύπωσε στον νέο νόμο και την δημιουργία μιας ανεξάρτητης διοικητικής αρχής, τον Εθνικό Οργανισμό Εξετάσεων, ο οποίος υποτίθεται ότι θα υλοποιούσε την τράπεζα θεμάτων, ενώ η Κυβέρνηση ενέγραψε στο σχετικό κονδύλι του προϋπολογισμού και αρκετά χρήματα για την τροφοδότηση του νέου αυτού εξετασιοκεντρικού συστήματος εισαγωγής.
Εντούτοις, η προχειρότητα με την οποία σχεδιάστηκαν αυτές οι αλλαγές οδήγησε στην αδυναμία του Υπουργείου να στελεχώσει έγκαιρα τον Εθνικό Οργανισμό Εξετάσεων. Η πολύμηνη αυτή καθυστέρηση είχε ως αποτέλεσμα η τράπεζα θεμάτων να μην έχει ακόμα σχεδιαστεί ούτε καν στο ελάχιστο, ενώ το Υπουργείο σε μία απέλπιδα προσπάθεια να εφαρμόσει άρον των άρον το νέο σύστημα, ανέθεσε – παρερμηνεύοντας το νόμο που το ίδιο συνέταξε – την δημιουργία της Τράπεζας σε έναν άλλο φορέα, στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Την ίδια στιγμή, το ΙΕΠ αναζητά περίπου 1,5 εκ ευρώ από κοινοτικούς πόρους για την χρηματοδότηση της τράπεζας θεμάτων, δημιουργώντας ερωτηματικά και για το συνολικό κόστος εφαρμογής του νέου συστήματος.
Το αποτέλεσμα αυτού του δαιδαλώδους και πρόχειρου σχεδιασμού είναι να αναγκάζεται το Υπουργείο να επεξεργάζεται μεταβατικές λύσεις, όπως είναι για παράδειγμα η χθεσινή απόφασή του να μην αντληθούν τελικά τα φετινά θέματα των μαθημάτων επιλογής από την τράπεζα, ενώ την ίδια στιγμή επιχειρεί να περιορίσει σιωπηλά και το εύρος των θεμάτων που θα καταχωρηθούν ηλεκτρονικά. Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον επίσης ότι αρκετοί φορείς και επιστημονικές ενώσεις υπογραμμίζουν ότι για την πλήρη λειτουργία μιας τράπεζας θεμάτων απαιτείται τουλάχιστον ένα έτος προετοιμασίας και αρκετές δοκιμές, ώστε να μπορεί να λειτουργεί χωρίς σφάλματα.
Επί της ουσίας του θέματος όμως, οι μαθητές οι οποίοι μία ημέρα πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς πληροφορήθηκαν ότι θα υποβληθούν σε έναν τριετή εξεταστικό μαραθώνιο, σήμερα δεν γνωρίζουν με ποιο σύστημα θα δώσουν τις εξετάσεις τους. Το πρόβλημα επιτείνουν και τα τεράστια εκπαιδευτικά κενά σε όλες τις περιοχές της χώρας. Χιλιάδες ώρες διδασκαλίας έχουν χαθεί, η ύλη των εξετάσεων σε πολλές περιπτώσεις δεν έχει καλυφθεί, ενώ σε αρκετά σχολεία της χώρας οι μαθητές δεν έχουν διδαχτεί καθόλου βασικά πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου