Πληροφορίες για έξοδο της Ελλάδας στις αγορές τον Μάρτιο του 2016
Του Πέτρου Παπαβασιλείου
Στο φάσμα του πιθανού ενδεχόμενου μπορούν να περιέλθουν οι (υπεραισιόδοξες) εκτιμήσεις του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα για έξοδο της Ελλάδας στις αγορές ακόμα και εντός του 2016. Σε μία τέτοια περίπτωση το βασικό πρόταγμα που θέτει επανειλημμένως η κυβέρνηση (διαφυγή από το καθεστώς επιτροπείας μια ώρα αρχύτερα), δεν αποκλείεται να αρχίσει να εκλαμβάνει χαρακτηριστικά ρεαλιστικής επιδίωξης.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες τουaltsantiri.gr, ήδη διακινείται στα διεθνή κέντρα το σενάριο της δοκιμαστικής και προστατευμένης επιστροφής της χώρας μας στον ιδιωτικό δανεισμό λίγο μετά το πρώτο τρίμηνο του νέου έτους. Πολύ δύσκολο ναι, ακατόρθωτο όχι.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες τουaltsantiri.gr, ήδη διακινείται στα διεθνή κέντρα το σενάριο της δοκιμαστικής και προστατευμένης επιστροφής της χώρας μας στον ιδιωτικό δανεισμό λίγο μετά το πρώτο τρίμηνο του νέου έτους. Πολύ δύσκολο ναι, ακατόρθωτο όχι.
Η πιθανολογούμενη επαναφορά της ελληνικής οικονομίας στην κανονικότητα των αγορών θα επέλθει, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, μέσω της έκδοσης ειδικών τριετών ομολόγων, χωρίς ωστόσο ακόμα να έχουν αποσαφηνιστεί δύο καίρια σημεία: το επιτόκιο και το δικαιοδοτικό πλαίσιο. Η τελευταία φορά που η Ελλάδα δοκίμασε τις δυνάμεις της στο στίβο του ιδιωτικού δανεισμού ήταν τον Απρίλιο του 2014, όταν εκδόθηκαν και πουλήθηκαν ομόλογα ονομαστικής αξίας 3 δισ. ευρώ με ετήσιο κουπόνι 4,75%. Ωστόσο, η συγκεκριμένη έκδοση συνοδευόταν από τις δυσμενείς και αυστηρές προβλέψεις του αγγλικού δικαίου.
Μπορεί το σενάριο της εξόδου της χώρας μας στις αγορές να διακινείται με επιμονή το τελευταίο διάστημα στο πλαίσιο των επαφών που πραγματοποιούν ελληνικές αντιπροσωπείες στα διεθνή κέντρα, όμως για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο πρέπει να μεσολαβήσουν διάφορα στάδια και μάλιστα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Από την πλευρά των δανειστών -απ΄ όπου και εκπορεύεται η υπόθεση εργασίας για επιστροφή της χώρας μας στις αγορές- οι βασικές προϋποθέσεις που τίθενται είναι τρεις:
-Θετικές οι δύο πρώτες τρίμηνες αξιολογήσεις της ελληνικής οικονομίας από το κουαρτέτο
-Ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού συστήματος έως το τέλος του 2015
-Υλοποίηση μεταρρυθμίσεων δομικού χαρακτήρα στο κράτος*.
Εκτός, όμως από τις προϋποθέσεις που θέτουν οι δανειστές, θα πρέπει να «τρέξει» και μία άλλη σειρά εξελίξεων που συνδέεται με το γενικότερο οικονομικό κλίμα. Έγκυροι αναλυτές αναφέρουν στο altsantiri.gr, ότι η έξοδος της Ελλάδας στις αγορές θα πρέπει να συνοδευτεί από την επιτυχή αναδιάρθρωση του χρέους, (προκειμένου το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο να κάνει αποδεκτή τη βιωσιμότητά του) και την ένταξη των ελληνικών ομολόγων του Δημοσίου σε επιλέξιμες κατηγορίες για επένδυση από τους διεθνείς οίκους πιστοληπτικής ικανότητας.
Αυτή τη στιγμή τα ελληνικά ομόλογα πελαγοδρομούν ανάμεσα στις κατηγορίες «CCC+» και «CCC» (έντονος κερδοσκοπικός χαρακτήρας, με κίνδυνο απώλειας τόκων και αρχικού κεφαλαίου), ενώ πριν από τη συμφωνία της Αθήνας με τους δανειστές στις 12 Ιουλίου βρίσκονταν ακόμη και στην κατηγορία «CC» από τον οίκο Fitch, δηλαδή «τα πιο κερδοσκοπικά ομόλογα με υψηλό κίνδυνο».
Η απόλυτη αναγκαιότητα της ελληνικής οικονομίας να ανέβει δυο-δυο τα σκαλοπάτια στη σκάλα της πιστοληπτικής ικανότητας μπορεί να μην αποδειχθεί ανυπέρβλητη, δεδομένου ότι η Πορτογαλία βγήκε στις αγορές τον Απρίλιο του 2014, ενώ υπολειπόταν κατά μία βαθμίδα από την επιτρεπτή κατάσταση δανεισμού. Παρά το γεγονός ότι οι κάνουλες των hedge funds ανοίγουν μόνο με αξιολόγηση «ΒΒ», η Λισσαβόνα άντλησε 750 εκατ. ευρώ, με δεκαετή ομόλογα, την ώρα που βρισκόταν μία κατηγορία κάτω, στο «ΒΒ+».
*Τι σημαίνει αλλαγές δομικού χαρακτήρα στο κράτος
Όσο δύσκολο είναι το comeback σε φυσιολογικούς ρυθμούς, άλλο τόσο δύσκολη είναι η επίτευξη δομικών αλλαγών στο κράτος. Συνοπτικά, οι πιο διαδεδομένες παρεμβάσεις στον κρατικό μηχανισμό -που θα ανοίξουν θεωρητικά το δρόμο για την επιστροφή στις αγορές και την ανάπτυξη- είναι οι ακόλουθες: Κατάργηση μεγάλου μέρους των φοροαπαλλαγών, Μέτρα ενίσχυσης εισπραξιμότητας ΦΠΑ, Καταπολέμηση φοροδιαφυγής και ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης, Ενίσχυση διαφάνειας και ανεξαρτησία της φορολογικής διοίκησης μέσω ανάπτυξης ΙΤ συστημάτων ελέγχου και ρίσκου, Αύξηση των προστίμων απάτης ή φοροδιαφυγής.
Σε επίπεδο δημόσιας διοίκησης: Αύξηση της αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών σε ΟΤΑ και Γενική Κυβέρνηση, Εξορθολογισμός των κόστους αμοιβών, αξιολόγηση και σύνδεση απόδοσης με αμοιβές. Ορθολογικό μάνατζμεντ και ενίσχυση της αποτελεσματικότητας των ΔΕΚΟ, Χρήση ολοκληρωμένων εφαρμογών για όλο το δημόσιο, πχ κοινά πληροφοριακά συστήματα, κοινή μισθολογική δαπάνη κτλ. Στον τομέα της Υγείας, ενίσχυση και βελτιωμένη παρακολούθηση των συνταγογραφήσεων, Έλεγχος και μείωση του κόστους Προμηθειών, Επίσημη λογιστικοί προϋπολογισμοί στα νοσοκομείων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου