Παρασκευή 2 Οκτωβρίου 2015

Η πολιτική λιτότητας κλείνει δημόσια σχολεία

Η πολιτική λιτότητας κλείνει δημόσια σχολεία

ΤΟΥ ΘΕΜΗ ΚΟΤΣΙΦΑΚΗ
Οι νεοφιλελεύθερες πολιτικές λιτότητας και περικοπών που εφαρμόζονται σε πάρα πολλές χώρες στην Ευρώπη, αλλά και σε όλο τον κόσμο, επικεντρώνονται στη «μείωση του κράτους».
Στη χώρα μας η Ν.Δ., το ΠΑΣΟΚ, αλλά και το Ποτάμι, με το αφήγημά τους για «λιγότερο κράτος» προσπαθούν να πείσουν τους πολίτες να αποδεχτούν κλείσιμο υπηρεσιών και απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων. Για να το επιτύχουν αυτό, αξιοποιούν και τις πραγματικές αδυναμίες των δημοσίων υπηρεσιών, οι οποίες δημιουργήθηκαν βεβαίως από τις πελατειακές πολιτικές που ακολούθησαν όλες οι κυβερνήσεις Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ εδώ και 40 χρόνια.

Αλλά τι σημαίνει τελικά «λιγότερο κράτος»; Σημαίνει απλώς λιγότερα σχολεία, λιγότερα νοσοκομεία και κέντρα υγείας, λιγότερες υπηρεσίες κοινωνικής πρόνοιας κ.λπ.; Ας δούμε, λοιπόν, τι συνέβη αυτά τα χρόνια της σκληρής λιτότητας, που μέσα από τα Μνημόνια επιβλήθηκε και στη χώρα μας, στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στη χώρα μας, που διέθετε ήδη αναιμικό κοινωνικό κράτος και προβληματικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Όπως βλέπουμε από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, από τον Σεπτέμβριο του 2009 ώς τον Σεπτέμβριο του 2014 τα δημόσια σχολεία μειώθηκαν κατά 1.896 (ποσοστό μείωσης 13%). Τη μεγαλύτερη μείωση είχαν τα δημοτικά (-17%), τα εσπερινά γυμνάσια (-18%) και βέβαια οι ΕΠΑΣ, που καταργήθηκαν εντελώς.

Επίσης, να σημειώσουμε ότι σε επίπεδο ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τα μεν Γενικά Λύκεια (ημερήσια και εσπερινά) μειώθηκαν αθροιστικά κατά 7%, τα δε σχολεία της επαγγελματικής εκπαίδευσης, ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ (ημερήσια και εσπερινά), μειώθηκαν αθροιστικά κατά 21%. Οι διακηρύξεις για στήριξη της ΤΕΕ έπεσαν στο κενό. Η επαγγελματική εκπαίδευση υπέστη αυτά τα χρόνια μιαν απίστευτη απαξίωση, ιδιαίτερα αν συνυπολογίσουμε τις διαθεσιμότητες των εκπαιδευτικών και το κλείσιμο πολλών σημαντικών τομέων και ειδικοτήτων της.

Παράλληλα όμως, την ίδια χρονική περίοδο παρατηρούμε αντίστοιχη αύξηση των ιδιωτικών σχολικών μονάδων κατά 12%. Η αύξηση αυτή οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αύξηση των σχολικών μονάδων της προσχολικής αγωγής κατά 49%! Αντίθετα, μικρή μείωση παρατηρούμε στα δημοτικά (-11%), στα γυμνάσια (-12%) και στα γενικά λύκεια (-5%), ενώ μεγάλη μείωση παρατηρούμε στα έτσι και αλλιώς ελάχιστα ιδιωτικά εσπερινά σχολεία, καθώς και στα σχολεία της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Είναι γεγονός πως οι ιδιώτες, όσον αφορά την επαγγελματική εκπαίδευση, έχουν στραφεί τα τελευταία χρόνια στα ΙΕΚ και τα κολέγια.

Με αυτό τον τρόπο, την πενταετία 2009-2014, αυξήθηκε η αναλογία των ιδιωτικών σχολικών μονάδων στο σύνολο των σχολείων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα (δημόσιων και ιδιωτικών) από το 6,4% το 2009 στο 8,1% το 2014 (αύξηση κατά 1,7%).

Τέλος, μικρή μείωση παρατηρούμε αυτή την πενταετία στις ΕΠΑΣ μαθητείας των παραγωγικών υπουργείων (-4%) καθώς και σημαντική στα εκκλησιαστικά γυμνάσια και λύκεια (-37%).

* Ο Θέμης Κοτσιφάκης είναι μέλος της Ε.Ε. του Ευρωπαϊκού Τμήματος της Education International

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου