Για τις κινητοποιήσεις των μαθητών στα Διαβατά
της Βούλας Ε. Φιριπή*
Τη Δευτέρα 8.2.2016 οι τραγικές ειδήσεις έρχονταν η μία μετά την άλλη απ' όλα τα μέτωπα. Τα σχολεία στα Διαβατά έκλεισαν, μέχρι και τα Δημοτικά, και οι μαθητές κατέβηκαν σε συλλαλητήριο διαμαρτυρόμενοι για την εγκατάσταση του κέντρου μετεγκατάστασης προσφύγων στο πρώην εγκαταλελειμμένο στρατόπεδο της περιοχής τους.
Από την άλλη, άλλη μία φορά, τουλάχιστον 27 πρόσφυγες, ανάμεσά τους και 11 παιδιά, έχασαν τη ζωή τους στο Αιγαίο, στα ανοικτά των δυτικών ακτών της Τουρκίας, όταν η βάρκα τους βυθίστηκε ενώ επιχειρούσαν να φθάσουν στα ελληνικά νησιά.
Ποια από τις δύο ειδήσεις είναι η τραγικότερη; Και οι δύο εξίσου τραγικές, με διαφορετικές προεκτάσεις, αλλά και οι δύο άγριες και ενδεικτικές για τον πολιτισμό μας.

Ποιος δάσκαλος και ποιος γονιός δεν μίλησε στα παιδιά του για τον ανθρωπισμό, για τον σεβασμό στη ζωή και στην αξιοπρέπεια του ανθρώπου, που αυτή η μεταπολεμική Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου της Ρώμης το 1948 αισθάνθηκε την ανάγκη και έχρισε ως υπέρτατο αγαθό, που πρέπει να προστατευθεί και να είναι σεβαστό από όλους, κράτη, εξουσίες, διεθνείς οργανισμούς;

Ποιο μάθημα έλειψε από τους γονείς και τους δασκάλους αυτών των παιδιών, ώστε να επιτρέπουν ή να μένουν τουλάχιστον θεατές της διαμαρτυρίας των παιδιών τους απέναντι στην υποχρέωση της πολιτείας, της κάθε οργανωμένης έννομης πολιτείας, να περιθάλψει έστω για λίγο, με τις λίγες έστω δυνάμεις της, ακόμη και χωρίς να είναι υποχρεωμένη από θεσμούς και συσχετισμούς, ανθρώπους ανήμπορους, αδύναμους μπροστά στην ασχήμια και την καταστροφή του πολέμου, που διάλεξαν άλλοι για αυτούς.


Ο εθνικός διάλογος για την Παιδεία καλώς κρατεί και εξελίσσεται, αλλά θα είναι κενός περιεχομένου αν τα συμπεράσματά του δεν καλυφθούν από τον μανδύα του ανθρωπισμού σε όλες τις πτυχές σχεδιασμού, διαδικασίας και ουσίας σε όλα τα στάδια της εκπαίδευσης μαθητών και δασκάλων.
*Η Βούλα Ε. Φιριπή είναι Εκπαιδευτικός/Δικηγόρος, Αιρετός ΑΠΥΣΔΕ Κεντρικής Μακεδονίας με τις Συνεργαζόμενες Εκπαιδευτικές Κινήσεις
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου