Κέρδη, απώλειες και περίσκεψη
Ελληνικό: η αποτίμηση της εκχώρησης
elliniko.jpg
Συντάκτες: Χαρά Τζαναβάρα, Στέργιος Ζιαμπάκας
Οριστικοποιήθηκε με την υπογραφή του «Μνημονίου Κατανόησης» (MoU), ενώ οι συζητήσεις συνεχίζονται με προοπτική να καταλήξουν σε τελική συμφωνία έως τις 16 Νοεμβρίου.
Δεν είναι γνωστό αν θα προηγηθεί η εκπόνηση μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων και η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος ή η σύμβαση θα κατατεθεί στη Βουλή για επικύρωση.
«Συνεχίζουμε με στόχο να ελαχιστοποιήσουμε τα αρνητικά και να κατοχυρώσουμε τα θετικά», δήλωσε στην «Εφ.Συν.» ο καθηγητής του Πολυτεχνείου Νίκος Μπελαβίλας, ο οποίος μετέχει στην ομάδα έργου που συγκρότησε η κυβέρνηση.
Η πρώτη του αποτίμηση είναι ότι υπάρχουν πολλά «συν» και «πλην», αλλά στην άθροιση υπερτερούν τα θετικά.
«Εχουμε πολύ δρόμο ακόμη», τόνισε και αναφέρθηκε στο θέμα της υπερδόμησης.
Χθες, η ομάδα παραβρέθηκε σε σύσκεψη υπό τον αρμόδιο υπουργό Αλέκο Φλαμπουράρη, στην οποία μετείχαν όλες οι πλευρές.
Οι ειδικοί του Πολυτεχνείου ετοιμάζονται να δώσουν στη δημοσιότητα την επόμενη εβδομάδα έναν «οδικό χάρτη», που θα περιλαμβάνει δημοσιοποίηση της συμφωνίας και κυρίως διάλογο με τους πολίτες, με τη συμμετοχή των δήμων και της Περιφέρειας Αττικής.
Με βάση την ενημέρωση από την κυβέρνηση, έχει ήδη επιτευχθεί συμφωνία σε 14 σημεία που αφορούν τη διαχείριση του ακινήτου των 6.200 στρεμμάτων και την επιτάχυνση των έργων για τη δημιουργία του πάρκου.
Υπενθυμίζεται ότι με την αρχική συμφωνία του Νοεμβρίου του 2014 ανάμεσα στην τότε διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ και τους επενδυτές, έχει «κλειδώσει» το τίμημα των 915 εκατ. ευρώ, που θα πάει εξ ολοκλήρου στην εξυπηρέτηση του χρέους, όπως άλλωστε προβλέπει ο ιδρυτικός νόμος του Ταμείου (3986/2011).
Προκαταβολή και δόσεις
Με την υπογραφή της οριστικής σύμβασης, θα καταβληθούν τα 300 εκατ. ευρώ, ενώ θα επισπευστεί το χρονοδιάγραμμα για τις υπόλοιπες δόσεις.
Εχει συμφωνηθεί ότι το 51% του τιμήματος θα εξοφληθεί μέχρι το 2018, τέσσερα χρόνια νωρίτερα από το προβλεπόμενο.
Με τις έως τώρα συζητήσεις εξασφαλίστηκαν και ορισμένα οικονομικά οφέλη, κυρίως μέσω της αύξησης του κονδυλίου για τα έργα υποδομής, που θα φτάσει τα 1,5 δισ. ευρώ, ενώ οι επενδυτές δεσμεύτηκαν ότι το κατασκευαστικό πρόγραμμα θα διαμορφωθεί στα 7 δισ. ευρώ, από τα 5,4 δισ. που προέβλεπε η αρχική σύμβαση.
Με τη διαθέσιμη πληροφόρηση, η «Εφ.Συν.» επιχειρεί μια πρώτη αποτίμηση των αλλαγών:
◾ Μητροπολιτικό πάρκο. Κατοχυρώθηκε ότι θα είναι ανοιχτό στους πολίτες και το κόστος συντήρησης θα βαρύνει τους επενδυτές, απαλλάσσοντας το Δημόσιο από ένα κονδύλι που υπολογίζεται ότι θα ξεπερνά τα 10 εκατ. τον χρόνο.
Η αρχική διατύπωση επέτρεπε να μεταφερθούν τα βάρη και στους δημότες των γύρω δήμων!
Αλλαξε επίσης το χρονοδιάγραμμα κατασκευής, που θα προηγηθεί, με στόχο να παραδοθεί τα πρώτα 5-7 χρόνια.
Δεν επιτεύχθηκε ο στόχος για αύξησή του στα 3.000 στρέμματα, ώστε το πράσινο να φτάσει το 51% της έκτασης, παρόλο που διευκρινίζεται ότι στις δομημένες ζώνες θα εξασφαλιστούν επιπλέον 600 στρέμματα ελεύθερων χώρων. Η επιτροπή έργου είχε προτείνει «κουμπαρά γης» 500 στρεμμάτων, που τελικά συμφωνήθηκε στα 300 στρέμματα και θα διατεθεί για κάλυψη κοινωνικών αναγκών στους όμορους δήμους και σε όλο το λεκανοπέδιο.
◾ Δόμηση. Επιτεύχθηκε μείωση, αλλά μόνον κατά 10% και έχει συμφωνηθεί να μην υπερβεί τα 2,7 εκατ. τετραγωνικά μέτρα, όταν η αρχική συμφωνία προέβλεπε 3,6 εκατ. τ.μ.
Οι συζητήσεις συνεχίζονται για να μειωθεί η δόμηση στην παραλιακή ζώνη του Αγίου Κοσμά, καθώς και οι εμπορικές χρήσεις.
◾ Παράκτιο Μέτωπο. Αφορά την ακτογραμμή των 3,5 χλμ. στον Αγιο Κοσμά.
Εχει συμφωνηθεί να παραμείνει προσβάσιμο στο κοινό τουλάχιστον ένα χιλιόμετρο, που αυξάνει με την προσθήκη των εκβολών των δύο ρεμάτων, αλλά βεβαίως απέχει από το δικαίωμα ελεύθερης πρόσβασης και τα μέτρα του διατάγματος του 2004 για τις ακτές του Σαρωνικού.
◾ Ρέματα. Συνεχίζονται οι συζητήσεις για να μείνουν ανοιχτά και να διαμορφωθούν «διαδρομές» πράσινου στα ρέματα Τραχώνων και Ευρυάλης.
Το master plan πάντως προβλέπει την κατασκευή υποδομών για καζίνο 15.000 τ.μ. δίπλα στο ρέμα της Ευρυάλης.
Δεν υπάρχει συμφωνία για τον κεντρικό δρόμο που θα διασχίζει το ακίνητο με κατεύθυνση Bορράς-Νότος και θα συνδέει τη λεωφόρο Βουλιαγμένης με την παραλιακή.
Οι ειδικοί προτείνουν να μετατεθεί προς τα άκρα του παλιού αεροδρομίου. Οι επενδυτές επιμένουν στη «βύθιση» της Ποσειδώνος, που κοστίζει πολλά και επιπλέον δεν εξυπηρετεί την κυκλοφορία, αλλά τους εξασφαλίζει μεγαλύτερη έκταση κοντά στη θάλασσα.
◾ Κτίρια. Από τις υπάρχουσες υποδομές παραμένουν ορισμένα υπόστεγα της παλιάς «Ολυμπιακής» που έχουν χαρακτηριστεί διατηρητέα και κυρίως ο ανατολικός σταθμός επιβατών που είναι έργο του διάσημου Σκανδιναβού αρχιτέκτονα Ε. Σααρίνεν.
◾ Χρήσεις. Παραμένουν το αθλητικό κέντρο Αγίου Κοσμά ώς τη δημιουργία νέων εγκαταστάσεων, τα γραφεία της ΥΠΑ και του FIR Αθηνών, καθώς και οι κοινωνικές υποδομές, που θα μεταφερθούν σε νέα κτίρια.
Δεν αποκλείεται να παραμείνει για συγκεκριμένο διάστημα το αμαξοστάσιο των λεωφορείων. Η γραμμή του τραμ διατηρείται και θα επεκταθεί με δαπάνες των επενδυτών ώς τον σταθμό του μετρό στην Αργυρούπολη.
◾ Απορρίμματα. Θα διαμορφωθεί χώρος για τη συλλογή και διαχείριση των σκουπιδιών των κτιρίων της επένδυσης.
Προς το παρόν δεν «χωρούν» οι γύρω δήμοι, οι οποίοι έχουν εξασφαλίσει μόνον ότι οι επενδυτές θα καλύψουν το 50% του κόστους της μελέτης για τη δημιουργία υποδομών σε άλλους χώρους.
Οφέλη βλέπουν οι μελετητές της Lamda
Το μητροπολιτικό πάρκο των 2.000 στρεμμάτων περιλαμβάνεται στα περιβαλλοντικά οφέλη της παρέμβασης στο Ελληνικό, σύμφωνα με το ενημερωτικό σημείωμα της μελετητικής ομάδας, στην οποία επικεφαλής βρίσκεται ο βραβευμένος με Pritzker Νόρμαν Φόστερ.
Αναφέρει ότι θα είναι μεγαλύτερο από το Hyde Park του Λονδίνου (1.420 στρέμματα) και σημαντικά μεγαλύτερο από άλλα ελληνικά πάρκα όπως ο Εθνικός Κήπος (160 στρέμματα), το Πεδίον του Αρεως (270 στρέμματα), το Κτήμα Συγγρού (950 στρέμματα) και το Πάρκο Τρίτση (1.000 στρέμματα).
Η φύτευση θα γίνει με βάση τη χλωρίδα της Αττικής, ενώ η συντήρησή του θα καλυφθεί από τον επενδυτικό όμιλο, την Global Investment Group που αποτελείται από την κινεζική Fosun, την Eagle Hills με έδρα το Αμπου Ντάμπι και τον όμιλο Λάτση.
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στην ανάπτυξη του παραλιακού μετώπου και επιβεβαιώνεται ότι η ελεύθερη ζώνη θα ξεπερνά το ένα χλμ.
Στη μία άκρη της θα διαμορφωθεί μαρίνα και στην άλλη ένα ενυδρείο, που φιλοδοξεί να γίνει τοπόσημο διεθνούς εμβέλειας.
Ωστόσο, στην οικολογικά ευαίσθητη ζώνη το master plan προβλέπει εμπορικές χρήσεις, οικιστική ανάπτυξη, ξενοδοχεία, αθλητικές υποδομές, καθώς και έναν πύργο κατοικιών ειδικής σχεδίασης που θα αποτελέσει σημείο προορισμού (landmark destination).
Στην έκταση του παλιού αεροδρομίου προγραμματίζεται η κατασκευή εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και campus στέγασης φοιτητών, υποδομών υγείας και έρευνας, καθώς και ένα πρότυπο επιχειρηματικό πάρκο.
Χωροθετείται το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο της Αττικής, οικιστικά σύνολα και ξενοδοχειακά συγκροτήματα που θα διαθέτουν συνεδριακό κέντρο και νέο γήπεδο γκολφ, ενώ θα αξιοποιηθεί το ολυμπιακό κέντρο Κανόε-Καγιάκ.
Τα οικονομικά οφέλη της επένδυσης στηρίζονται σε παλιότερη μελέτη του ΙΟΒΕ, η οποία προβλέπει ότι θα συμβάλει στην αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,3%, καθώς και στη δημιουργία 10.000 θέσεων εργασίας στη φάση της κατασκευής, με προοπτική να συντηρούνται περίπου 70.000 μόνιμες θέσεις κατά τη φάση λειτουργίας.
Ανακοινώνεται για πρώτη φορά ότι το Δημόσιο θα εισπράττει το 30% των καθαρών κερδών, αλλά γίνεται λόγος για έσοδα από τον επικείμενο διαγωνισμό αδειοδότησης του καζίνο.
Διχογνωμίες δημάρχων
Με διαφορετικές γραμμές υποδέχονται τις εξελίξεις γύρω από την πώληση του Ελληνικού στη Lamda Development οι αιρετοί των εμπλεκόμενων δήμων.
Τη στιγμή που ο δήμαρχος Ελληνικού-Αργυρούπολης, Γ. Κωνσταντάτος, περιχαρής κάνει λόγο για μια «επένδυση-ορόσημο» με ιστορικό χαρακτήρα για την περιοχή, οι δήμαρχοι Αλίμου, Ανδρ. Κονδύλης, και Γλυφάδας, Γ. Παπανικολάου, στηλιτεύουν το γεγονός ότι μένουν αδιευκρίνιστες σημαντικές πτυχές της συμφωνίας και προειδοποιούν ότι σε περίπτωση που βρεθούν προ τετελεσμένων θα κινηθούν νομικά ώστε να ακυρώσουν τον σχεδιασμό ή τμήματά του.
Ταυτόχρονα, ο πρώην δήμαρχος Ελληνικού, Χρ. Κορτζίδης, αναμφίβολα μια διακριτή φυσιογνωμία της τοπικής πολιτικής σκηνής, τονίζει ότι, παρά την επαναδιαπραγμάτευση, η σύμβαση «παραμένει μια ιδιωτικοποίηση-χάρισμα στον Λάτση και τους συνεργάτες του».
Οι τρεις δήμαρχοι έχουν κληθεί την ερχόμενη Τρίτη στο Μαξίμου (αναβλήθηκε η χθεσινή συνάντηση) για να συζητήσουν το θέμα της επένδυσης.
«Ζητάμε συνεχώς να κουβεντιάσουμε με την κυβέρνηση οι Δήμοι Αλίμου και Γλυφάδας για μια σειρά ζητημάτων που έχουμε θέσει. Δεν γίνεται να πραγματοποιηθεί στην πόλη μας μια επένδυση και να μη γνωρίζουμε το περιεχόμενό της», δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο κ. Κονδύλης, προσθέτοντας μεταξύ άλλων χαρακτηριστικά:
«Το 1 από τα 3,5 χλμ. παραλίας προβλέπεται να είναι ελεύθερο στους πολίτες, αλλά δεν προκύπτει ποιο και πού θα είναι, ούτε σε ποιο βαθμό θα είναι ανοιχτό και πώς θα γίνεται η διαχείρισή του. Τι γίνεται με τη διαχείριση των απορριμμάτων, δεν ξέρουμε εάν θα υπάρξει χώρος για σταθμό μεταφόρτωσης. Το ΜοU λέει ότι ο σταθμός θα είναι εκτός του ακινήτου. Αμέσως, λοιπόν, ξεκινούν διχοτομήσεις. Ποιος θα μαζεύει τα σκουπίδια; Είναι αρμοδιότητά μας, αλλά φαίνεται να αφαιρείται και να πηγαίνει σε ιδιωτικό φορέα».
Οι δήμαρχοι Γλυφάδας και Αλίμου ζητούν συγκεκριμένα αντισταθμιστικά, όπως: ποσόστωση των θέσεων εργασίας υπέρ των ανέργων των όμορων δήμων, χωροθέτηση διαδημοτικού κοιμητηρίου, παραχώρηση έκτασης για κοινωφελείς σκοπούς κ.ά.
«Αλλη ανάπτυξη σηματοδοτεί ένα καζίνο, άλλη ανάπτυξη ένας αρχαιολογικός χώρος», είναι ένα σχόλιο του κ. Κονδύλη που αξίζει να καταγραφεί.
«Σίγουρα το ΜοU αποτελεί μια βελτίωση για κάποια σημεία, αλλά δεν πανηγυρίζουμε. Υπάρχουν σοβαρά σημεία που δεν έχουν ρυθμιστεί και ανησυχούμε», λέει ο κ. Κονδύλης, επισημαίνοντας:
«Δεν θα δεχτούμε τετελεσμένα. Θα κινηθούμε νομικά για να ακυρώσουμε όσα σημεία θεωρούμε ότι είναι επιβαρυντικά για το περιβάλλον ή την ποιότητας ζωής της πόλης. Ελπίζουμε να μη φτάσουμε ώς εκεί».
Ανάλογη στάση τηρεί και η δημοτική αρχή Γλυφάδας, ζητώντας τη διευθέτηση ζητημάτων όπως η ισόρροπη ανάπτυξη της έκτασης με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον και τη νομιμότητα, η αντιμετώπιση της αναμενόμενης κυκλοφοριακής επιβάρυνσης κ.ά.
Και ο κ. Κωνσταντάτος συμφωνεί ότι υπάρχουν σημεία που χρήζουν διευκρίνισης, όπως το ζήτημα των απορριμμάτων, για το οποίο προβλέπεται ο επενδυτής να αναλάβει έως το 50% της συμμετοχής στη μελέτη και κατασκευή υποδομών, χωρίς να διευκρινίζεται τι μέλλει γενέσθαι για το υπόλοιπο 50%.
Τονίζει ότι θα διεκδικήσει πρόσθετα κοινωφελή έργα για την πόλη, καθώς και προτεραιότητα για τους ανέργους της πόλης, ενόψει των θέσεων εργασίας που αναμένεται να ανοίξουν.
«Το “δάσος” είναι ότι έχουμε μια ιστορική εξέλιξη για το Ελληνικό, έναν δήμο που για 75 χρόνια, λόγω αεροδρομίου, ήταν ο “φτωχός συγγενής” της περιοχής. Τώρα έρχεται η ανάπτυξη. Δεν έχω δει το σχέδιο, αλλά βασίζομαι σε όσα είπε ο κ. Πιτσιόρλας ότι έχει βελτιωθεί. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι γίνεται για το καλό της πόλης και της πατρίδας», σημειώνει στην «Εφ.Συν.».
Αναφορικά με την άποψη που θέλει τα εμπορικά κέντρα (malls), που προβλέπονται στον σχεδιασμό, να προκαλούν οδυνηρές επιπτώσεις στην τοπική αγορά, απαντά:
«Οπου υπάρχει δράση υπάρχει και αντίδραση. Η αδράνεια είναι το μεγάλο αρνητικό. Η επένδυση, σύμφωνα με τους ίδιους τους επενδυτές, θα φέρει 1 εκατ. επισκέπτες και αυτό θα είναι καλό για όλη την περιοχή. Στο χέρι μας είναι να συνδέσουμε πάρκο και παραλία και να επωφεληθεί και η τοπική αγορά».
«Επί της ουσίας, δεν αλλάζει κάτι από αυτό που αντιπαλεύαμε», τόνισε χθες, μιλώντας στο Ρ/Σ «Στο Κόκκινο», ο κ. Κορτζίδης, επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης στον Δήμο Ελληνικού-Αργυρούπολης. «Παραμένει μια ιδιωτικοποίηση. Χαρίζεται η έκταση σε μονοπωλιακούς ομίλους για να γίνει μια νέα πόλη με υπερβολική δόμηση: με κατοικίες, ουρανοξύστες, ξενοδοχεία, καζίνο, malls».
Αναφερόμενος στο πάρκο και στο 1 χλμ. παραλίας, υπογράμμισε: «Λέγεται ότι θα είναι κοινόχρηστοι χώροι, αλλά δεν ξέρουμε πώς θα εξελιχθεί. Ποιος μπορεί να επιβάλει στον κεφαλαιούχο επενδυτή κάποιους όρους;»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου