Με νομοθετική ρύθμιση επανέρχεται η εποπτεία τους στο υπ. Παιδείας και τίθενται σε λειτουργία μηχανισμοί ελέγχου των εργασιακών σχέσεων
«Φρένο» στην ασυδοσία
Αννα Ανδριτσάκη
Τέλος στις ελεύθερες απολύσεις και κυρίως στην εργασιακή ανασφάλεια που επικρατούσε τα τελευταία χρόνια στην ιδιωτική εκπαίδευση. Με νομοθετική ρύθμιση που κατατέθηκε χθες, επανέρχεται στο υπουργείο Παιδείας η εποπτεία των ιδιωτικών σχολείων και αυτομάτως τίθενται σε λειτουργία μηχανισμοί ελέγχου στο χάος των εργασιακών σχέσεων στον χώρο μετά την πλήρη απελευθέρωσή τους, εδώ και δύο χρόνια, από την περιβόητη ρύθμιση Αρβανιτόπουλου.
Με τη νέα ρύθμιση που εντάχθηκε στο σχέδιο νόμου για την ελληνόγλωσση και τη διαπολιτισμική εκπαίδευση, το υπουργείο Παιδείας:
● Καταργεί τη ρύθμιση Αρβανιτόπουλου που διέρρηξε το πλέγμα προστασίας των ιδιωτικών εκπαιδευτικών δίνοντας στους ιδιοκτήτες των σχολείων τη δυνατότητα αναιτιολόγητων απολύσεων. Πλέον, οι καταγγελίες σύμβασης θα πρέπει να αιτιολογούνται επαρκώς.
● Προσδιορίζει το καθεστώς των συμβάσεων που είχε αφεθεί στη διακριτική ευχέρεια των ιδιοκτητών οι οποίοι δημιούργησαν το φαινόμενο των 7μηνων και 8μηνων συμβάσεων με την απόλυση των εκπαιδευτικών το καλοκαίρι και την επαναπρόσληψη (συνήθως με χειρότερους όρους) τον Σεπτέμβριο. Σύμφωνα με τη ρύθμιση, η αρχική σύμβαση θα είναι διετής και αν δεν καταγγελθεί θα μετατρέπεται αυτοδικαίως σε αορίστου χρόνου
● Απελευθερώνει τις δράσεις πέραν του υποχρεωτικού ωραρίου (ενισχυτική, γλωσσομάθεια κ.ά.) αρκεί αυτές να δηλώνονται και οι εκπαιδευτικοί να έχουν τα ανάλογα τυπικά προσόντα. Με τον περιορισμό αυτόν επιδιώκεται η εξάλειψη της μαύρης εργασίας και η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
Η επανασύνδεση του πλαισίου λειτουργίας των ιδιωτικών σχολείων με τις επιταγές της πάγιας νομολογίας που αναφέρεται στο δημόσιο αγαθό της παιδείας, αλλά και η πρόθεση για τον έλεγχο νομιμότητας και ακόμη περισσότερο καταχρηστικότητας των όρων εργασίας, αποτέλεσε μία από τις πρώτες εξαγγελίες του υπουργείου Παιδείας μαζί με τη ρύθμιση του τοπίου σε φροντιστήρια και κέντρα ξένων γλωσσών η οποία έχει μετατεθεί γι’ αργότερα.
Η κατάθεση της ρύθμισης, στη Βουλή, επαναπυροδότησε τις αντιδράσεις των ιδιοκτητών των εκπαιδευτηρίων, που υποστηρίζουν ότι το υπουργείο θέλει να διαλύσει την ιδιωτική εκπαίδευση («αντί να μας βοηθήσει να σταθούμε όρθιοι, μας πολεμάει» δηλώνουν τα μέλη του Συνδέσμου τους).
Σημαντικά σημεία της ρύθμισης για την ιδιωτική εκπαίδευση (άρθρο 28):
1. Η σύμβαση αορίστου χρόνου είναι δυνατόν να καταγγελθεί για τους εξής λόγους:
α. Εάν ο εργοδότης επικαλείται και αποδεικνύει επαρκώς αιτιολογημένη διαταραχή του εκπαιδευτικού κλίματος στο σχολείο λόγω αδυναμίας συνεργασίας εργοδότη-εκπαιδευτικού.
β. Κατάργηση σχολείων.
γ. Κατάργηση τάξεων και τμημάτων τάξεων. Στην περίπτωση αυτήν είναι επιτρεπτή η απόλυση αυτών που έχουν τη μικρότερη προϋπηρεσία στην εκπαίδευση και μηδενίζεται το ωράριό τους. Από τις απολύσεις αυτές εξαιρούνται οι διδάσκοντες που είναι και ιδιοκτήτες των σχολείων.
δ. Συμπλήρωση του 70ού έτους της ηλικίας των εκπαιδευτικών.
α. Εάν ο εργοδότης επικαλείται και αποδεικνύει επαρκώς αιτιολογημένη διαταραχή του εκπαιδευτικού κλίματος στο σχολείο λόγω αδυναμίας συνεργασίας εργοδότη-εκπαιδευτικού.
β. Κατάργηση σχολείων.
γ. Κατάργηση τάξεων και τμημάτων τάξεων. Στην περίπτωση αυτήν είναι επιτρεπτή η απόλυση αυτών που έχουν τη μικρότερη προϋπηρεσία στην εκπαίδευση και μηδενίζεται το ωράριό τους. Από τις απολύσεις αυτές εξαιρούνται οι διδάσκοντες που είναι και ιδιοκτήτες των σχολείων.
δ. Συμπλήρωση του 70ού έτους της ηλικίας των εκπαιδευτικών.
2. Παρέκκλιση ως προς το ωρολόγιο πρόγραμμα διδασκαλίας και πρόσθετες εκπαιδευτικές δραστηριότητες πέραν του ωρολογίου προγράμματος, ιδίως ενισχυτική διδασκαλία, πρόσθετη διδακτική στήριξη, ενίσχυση της γλωσσομάθειας κ.λπ. επιτρέπονται, κατόπιν ελέγχου νομιμότητας ως προς το πρόγραμμα σπουδών και το παιδαγωγικό περιεχόμενο της διδασκαλίας από την κατά περίπτωση αρμόδια Δ/νση Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
■ Το ανώτατο όριο του εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος δε μπορεί να υπερβαίνει τις σαράντα (40) ώρες για όλες τις τάξεις,
■ Στην οικεία Διεύθυνση Εκπαίδευσης δηλώνεται κάθε είδους προαιρετική σχολική δράση (παρέκκλιση) μη προβλεπόμενη από το ισχύον ωρολόγιο πρόγραμμα (ΦΕΚ 1324 Β΄/2016 μαζί με τον αριθμό των τμημάτων, των μαθητών και των διδασκόντων.
Χειροκροτούν οι δάσκαλοι, καταδικάζουν οι ιδιοκτήτες
Χαρακτηριστικές οι αντιδράσεις στην κατάθεση της ρύθμισης για την ιδιωτική εκπαίδευση:
■ «Αποκαθιστά τη συνταγματική νομιμότητα», αναφέρει η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας (ΟΙΕΛΕ) σε ανακοίνωσή της, όπου εκθέτει αναλυτικά τις επιδράσεις της επαναφοράς της εποπτείας της ιδιωτικής εκπαίδευσης στον «φυσικό της χώρο», αναφερόμενη στις συμβάσεις, τις απολύσεις, την ποιότητα των υπηρεσιών των σχολείων, την ισοτιμία των ιδιωτικών με τα δημόσια σχολεία κ.ά.
■ «Η νομιμότητα επανέρχεται στα ιδιωτικά σχολεία. Ακυρώνεται το έκτρωμα Αρβανιτόπουλου που διέλυσε τα ιδιωτικά σχολεία και απαξίωσε τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς!» αναφέρει ο Σύλλογος της Βόρειας Ελλάδας.
«Συντεχνιακά προνόμια»
Στον αντίποδα ο Σύνδεσμος Ιδιωτικών Σχολείων:
■ «Ο υπουργός εκτελεί “εργολαβία”, αναβιώνοντας παράλογα συντεχνιακά προνόμια του παρελθόντος»
■ «Το υπουργείο Παιδείας, κυριευμένο από τις ιδεοληψίες του ενάντια στον ιδιωτικό τομέα και θορυβημένο από το ρεύμα εγγραφών προς τα ιδιωτικά σχολεία [...] αποφάσισε να κάνει το μόνο που γνωρίζει καλά: να ισοπεδώσει κάθε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Προσπαθεί να αναιρέσει δύο βασικά πλεονεκτήματα: το ένα είναι η δυνατότητα επιλογής και αξιοκρατικής αντιμετώπισης του εκπαιδευτικού προσωπικού και το δεύτερο είναι οι δυνατότητες διαφοροποίησης στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα».
■ «Η νέα ρύθμιση μονιμοποιεί ουσιαστικά τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς στα σχολεία. Η διοίκηση του κάθε σχολείου στο εξής δεν θα μπορεί να διαφυλάξει την ποιότητα της εκπαιδευτικής υπηρεσίας που παρέχει στους μαθητές, καθώς δεν θα μπορεί να αντικαταστήσει έναν εκπαιδευτικό, ανεξάρτητα αν αυτός αποδίδει ή όχι, αν προσεγγίζει τους μαθητές ή όχι, αν έχει διάθεση προσφοράς ή όχι».
■ «Δημιουργεί μια τάξη προνομιούχων, οι οποίοι στο όνομα της κρατικής διαφύλαξης του αγαθού της εκπαίδευσης (πόσο οξύμωρο ακούγεται αυτό στην εποχή μας…), θα είναι μόνιμοι στον ιδιωτικό τομέα».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου