Τετάρτη 28 Δεκεμβρίου 2011

Θεσσαλονίκη: Νησίδα πρασίνου χωρίς ΙΧ (;) ο Φραγκομαχαλάς

Θεσσαλονίκη: Νησίδα πρασίνου χωρίς ΙΧ (;) ο Φραγκομαχαλάς



ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΤΑΣΟΣ ΤΑΣΙΟΥΛΑΣ
Πράσινη νησίδα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης σχεδιάζει να δημιουργήσει ο δήμος. Ο Φραγκομαχαλάς, η περιοχή του Χρηματιστηρίου, μεταξύ των οδών Εγνατία - Ιωνος Δραγούμη - Πολυτεχνείου - Δωδεκανήσου, θα αποκτήσει βιοκλιματικά χαρακτηριστικά και μάλιστα εξετάζεται ακόμη και η απαγόρευση της κυκλοφορίας ΙΧ στους δρόμους που περιλαμβάνει.
Μεγάλοι υπαίθριοι ανεμιστήρες, σιντριβάνια, αναρριχόμενα φυτά στις όψεις των κτιρίων, φυτεμένα δώματα και μια σειρά άλλων παρεμβάσεων, που θα αλλάξουν τη σημερινή εικόνα της περιοχής, περιλαμβάνονται στη σχετική μελέτη η οποία έχει ήδη εγκριθεί από το τομεακό πρόγραμμα του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, ενώ την προηγούμενη εβδομάδα κατατέθηκε για χρηματοδότηση και η υλοποίηση του σχεδίου. Το συνολικό κόστος της πρότασης αναμένεται να φτάσει τα 6 εκατομμύρια ευρώ.
Οαση

 

Η ανάπλαση της συγκεκριμένης περιοχής γίνεται βάσει προϋπάρχουσας προμελέτης, η οποία «λίμναζε» στα συρτάρια του υπουργείου και περίμενε επί χρόνια την έγκριση από την Αθήνα. Ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, Ανδρέας Κουράκης, προσπάθησε να προωθήσει το συγκεκριμένο σχέδιο προσθέτοντας μια σειρά παραμέτρων (πολύ κρίσιμων), ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στα σύγχρονα κριτήρια των κοινοτικών χρηματοδοτήσεων. Ετσι, η ανάπλαση θα γίνει ώστε η περιοχή να αποκτήσει βιοκλιματικά χαρακτηριστικά και πολύ πράσινο.

«Πρόκειται για μια "πράσινη νησίδα" στο κέντρο της πόλης. Εξετάζουμε σίγουρα τον περιορισμό ή ακόμη και την απαγόρευση κυκλοφορίας ΙΧ αυτοκινήτων στη ζώνη αυτή του Φραγκομαχαλά. Θέλουμε -αν μπορέσουμε- να κυκλοφορούν μόνο ποδήλατα και οχήματα έκτακτης ανάγκης ή φορτοεκφορτώσεων. Πρωτίστως δε θέλουμε να έχει αυτή η περιοχή την τύχη των Λαδάδικων. Γι' αυτό σε σύντομο χρονικό διάστημα θα προχωρήσουμε και στην υιοθέτηση Κανονισμού Λειτουργίας. Κύριο μέλημά μας είναι να μην υπάρχει άναρχη δόμηση και να διασφαλίσουμε την ύπαρξη μικτών χρήσεων. Δηλαδή, να υπάρχει και κατοικία και γραφεία και αναψυχή κι όχι η αναψυχή να διώξει την κατοικία, όπως έγινε στα Λαδάδικα», επισήμανε ο κ. Κουράκης.
Επικαιροποίηση
Ο δήμος Θεσσαλονίκης επικαιροποίησε και βελτίωσε την προμελέτη, ενέταξε σ' αυτήν τα βιοκλιματικά χαρακτηριστικά και τα χαρακτηριστικά της ενεργειακής ανταπόδοσης και έπειτα από συντονισμένη προσπάθεια πέτυχε την έγκριση της μελέτης και έπειτα από λίγες μέρες και του έργου. Το προηγούμενο καλοκαίρι έγινε σειρά μετρήσεων στην περιοχή (θερμοκρασία κ.λπ.) και εντάχθηκαν στη μελέτη στόχοι οι οποίοι με τις προτεινόμενες παρεμβάσεις θα είναι αναστρέψιμοι (περισσότερο πράσινο, ενέργειες δροσισμού και εξοικονόμησης ενέργειας κ.λπ.). «Προβλέπονται μεγάλοι ανεμιστήρες, που θα ανανεώνουν τον αέρα και θα πετυχαίνουν την πτώση της θερμοκρασίας, όπως και σιντριβάνια για περισσότερο δροσισμό της περιοχής», τόνισε ο αντιδήμαρχος.
Ο κ. Κουράκης υπογράμμισε πως όλα αυτά δεν είναι σχέδια επί χάρτου, αλλά υλοποιήσιμες πρακτικές, η κατασκευή και τα έργα των οποίων θα ξεκινήσουν μέσα στο 2012, μετά το τέλος του ερχόμενου Ιανουαρίου. «Κάναμε και θα συνεχίσουμε αυτό το έτος να κάνουμε σημαντικές αναπλάσεις, με πεζοδρομήσεις, δημιουργία δρόμων ήπιας κυκλοφορίας (πλατύτερα πεζοδρόμια στα 2,5 - 3 μέτρα), δενδροφυτεύσεις και μάλιστα εκτεταμένες, με σιντριβάνια και πολιτικές περιορισμού της χρήσης του ΙΧ», δήλωσε ο κ. Κουράκης.
13 σχολεία
Στο ίδιο πλαίσιο προωθείται πλέον και η δυναμική είσοδος της πόλης στο χώρο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας μέσω του ΕΣΠΑ και του τομεακού προγράμματος του ΥΠΕΚΑ. Τα κοινοτικά προγράμματα για τις ΑΠΕ είναι σχεδόν «παγωμένα». Στη Θεσσαλονίκη δεν υπάρχει γεωθερμία, δεν υπάρχουν αιολικά πάρκα, δεν υπάρχουν φωτοβολταϊκά στις στέγες των δημόσιων κτιρίων, όπως τα σχολεία.
Το κενό αυτό προσπαθεί να καλύψει ο δήμος, που ήδη έχει σχεδιάσει την ένταξη 9 σχολείων σε ευρωπαϊκά προγράμματα ώστε να γίνουν βιοκλιματικά ή ενεργειακά αναβαθμισμένα, ενώ άλλα τέσσερα προωθούνται μέσω του ΟΣΚ. Οι πρώτες επτά μελέτες (πέντε του δήμου και δύο του ΟΣΚ) από τις συνολικά 13 έχουν ως στόχο την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων και την εξοικονόμηση ενέργειας στα συγκεκριμένα σχολεία. Ο δήμος έχει εντάξει σε αυτό το πρόγραμμα το συγκρότημα του Ευκλείδη, το 80ό Γυμνάσιο - Λύκειο και το 64ο, 87ο και 101ο Δημοτικό. Οι μελέτες γι' αυτά τα σχολεία είναι στο στάδιο της αξιολόγησης, ενώ ο δήμαρχος, Γιάννης Μπουτάρης, έκανε προσωπική παρέμβαση στο ΥΠΕΚΑ, ώστε να αυξηθεί η προβλεπόμενη χρηματοδότηση του μέτρου για να μπορέσουν να ενταχθούν όσο το δυνατόν περισσότερα σχολεία.
Στο ΕΣΠΑ και στο πρόγραμμα για νέες σχολικές μονάδες και προσθήκες σε υπάρχουσες μονάδες κτιρίων με βιοκλιματικά χαρακτηριστικά ο δήμος έχει ήδη υποβάλει την πρόταση για το πρώτο σχολείο, μέσα στην εβδομάδα θα υποβάλει και δεύτερη πρόταση, ενώ άλλες δύο θα ακολουθήσουν στο επόμενο διάστημα. Αντίστοιχα, δύο νέα βιοκλιματικά σχολεία προωθεί ο ΟΣΚ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου