Δεδομένο: τα σούπερ μάρκετ ακολουθούν
άσχημες πρακτικές. Πρώτα απ’ όλα υπάρχει εναρμόνιση στις τιμές. Επιπλέον
όσα έχουν ξένη φίρμα συναλλάσσονται επιτήδεια με τις μητρικές εταιρείες
της αλλοδαπής. Κι επειδή μιλάμε για λιανεμπόριο πρέπει να το κάνουμε
λιανά:
τα σούπερ μάρκετ έχουν κατακλέψει τον έλληνα καταναλωτή. Με
έμφαση στο
«έλληνα». Αλλού δεν τα κάνουν αυτά. Εδώ τα κάνουν. Τις
πταίει; Η εύκολη απάντηση είναι να φτιάξουμε έναν κατάλογο με ονόματα
υπουργών Ανάπτυξης που είδαν τα καρτέλ και
σφύριξαν αδιάφορα. Η απάντηση
που πονάει είναι να παραδεχτούμε ότι είμεθα όλοι γίδια στην
καταναλωτική συμπεριφορά. Έχουμε επιτρέψει την αισχροκέρδεια ψωνίζοντας
ασυνείδητα.
Οι τιμές όλων των προϊόντων αναρτώνται στο διαδίκτυο. Πρόκειται για μια
ψηφιακή προσφορά της προηγούμενης κυβέρνησης στους καταναλωτές. Τα πάντα
αναλυτικά. Θέλεις δηλαδή να βρεις την πιο φτηνή φέτα Δωδώνης; Μπαίνεις
στην ιστοσελίδα και με αναζήτηση στα γαλακτοκομικά/ τυριά/ φέτα/Δωδώνη
βρίσκεις σε ποιο κατάστημα είναι η καλύτερη τιμή. Δεν χρειάζεται να
είναι κανείς πολύ προσεκτικός κι ευφυής για να προσέξει ότι είναι όλα
μιλημένα, δηλαδή δεν υπάρχει ανταγωνισμός, δηλαδή παραβιάζεται η
νομοθεσία. Είναι άσκοπο να καταγγείλει κανείς την αδράνεια της Επιτροπής
Ανταγωνισμού. Το Κίνημα του Γεώμηλου απέδειξε ότι η λύση είναι στα
χέρια του αγοραστή. Εκείνος κάνει το κουμάντο, και ας μην το έχει προς
ώρας συνειδητοποιήσει.
Πέρα από το καρτέλ υπάρχει κι άλλη υποχθόνια πρακτική, η οποία
ακολουθείται από τις ξένες αλυσίδες λιανεμπορίου. Αυτές όχι μόνο θεωρούν
κοροϊδάρες τους έλληνες καταναλωτές, βάζοντας διπλάσιες και
υπερδιπλάσιες τιμές συγκριτικά με άλλες ευρωπαϊκές χώρες αλλά
κατακλέβουν και το κράτος. Αποκαλύφθηκε ότι υπάρχουν πέντε μέθοδοι για
να μην πληρώνουν όσα οφείλουν στο Δημόσιο. Αγοράζουν τα προϊόντα της
δικής τους ετικέτας σε πλασματικά φουσκωμένες τιμές, δηλώνουν ψευδώς
ακριβά δικαιώματα χρήσης σημάτων, εμφανίζουν ανύπαρκτα δάνεια από τις
μητρικές εταιρίες για να έχουν αρνητικά αποτελέσματα, μεταφέρουν το
ρευστό τους σε χώρες με χαμηλή φορολόγηση. Ως κερασάκι σε όλα αυτά,
παρουσιάζουν εαυτούς ως «εκπτωτικά μαγαζιά». Έχουν δηλαδή τη βεβαιότητα
ότι απευθύνονται σε γίδια καταναλωτές, γίδια ελεγκτές, γίδια πολιτικούς.
Δεν θέλει καμιά τρελή οργάνωση, ας είναι καλά τα social media που
επιβιώνουν χωρίς να έχουν ανάγκη από διαφήμιση. Μια ομάδα ενθουσιωδών,
αποφασισμένων πολιτών μπορεί να οργανώσει ένα κίνημα για το καλάθι του
νοικοκυριού. Τρεις είναι οι ξένες αλυσίδες που κάνουν τα κόλπα, έξι
είναι οι αλυσίδες που εναρμονίζουν τις τιμές τους. Η επιλογή θα γίνει
τυχαία, όπως τυχαία επελέγη η πατάτα. Δεν χρειάζεται να ξεκινήσει
ταυτόχρονα σε όλη την Ελλάδα η καταναλωτική επανάσταση. Αρκεί σε έναν
νομό να γίνει ολοκληρωτικός αποκλεισμός ενός σούπερ μάρκετ. Στο τέλος
του μήνα θα αναγκαστεί ή να ρίξει τις τιμές ή να κλείσει, με επακόλουθα
στα άλλα καταστήματα της αλυσίδας. Είθε όλα τα’ αγαθά, πατάτες να
γενούν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου