Συζητήστε, κ. υπουργέ
Είναι κοινή η πεποίθηση ότι η
Παιδεία ταλανίζεται διαχρονικά από σοβαρά προβλήματα. Ειδικά η
Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, που προετοιμάζει τους μαθητές για το
πανεπιστημιακό άλμα και τη μελλοντική επαγγελματική αποκατάσταση,
αντιμετωπίζεται από την πολιτική εξουσία με πρωτοφανή προχειρότητα και
αδιαφορία. Τα άλυτα δομικά ζητήματα της Παιδείας αντικατοπτρίζουν τον
ημιτελή και αποσπασματικό τρόπο με τον οποίο το πολιτικό σύστημα της
μεταπολίτευσης διαχειρίστηκε αυτό το μείζον εθνικό κεφάλαιο του τόπου.
Στον καιρό του Μνημονίου, οι δυσλειτουργίες και οι ελλείψεις
διογκώθηκαν. Οι συνεχείς περικοπές στις κρατικές δαπάνες περιόρισαν
δραστικά το λειτουργικό προσωπικό της δημόσιας εκπαίδευσης. Οδήγησαν σε
μια άνευ προηγουμένου συρρίκνωση των υποδομών, των σχολείων και της
υλικοτεχνικής υποδομής. Οι φωτοτυπίες αντί βιβλίων είναι το πιο
τρανταχτό παράδειγμα.
Από τις εξαγγελίες για το ψηφιακό σχολείο του μέλλοντος,
προσγειωθήκαμε απότομα στη σχολική μονάδα περασμένων δεκαετιών. Οι
ανάγκες μείωσης του κράτους έφεραν για πρώτη φορά μετά τον εμφύλιο
πόλεμο κλείσιμο 2.500 σχολείων και τάξεις των 30 και πλέον μαθητών, με
ό,τι αρνητικό συνεπάγεται αυτό στη διαδικασία της μάθησης και τη
διδασκαλία.
Η επιλογή της υποβάθμισης της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης
συμπληρώνεται από τη γενικευμένη ανασφάλεια των εκπαιδευτικών, τους
περιφερόμενους από σχολείο σε σχολείο καθηγητές και μια άνευ
προηγουμένου αναστάτωση στην τεχνική εκπαίδευση με τη
διαθεσιμότητα-έξοδο 2.100 καθηγητών τεχνικών ειδικοτήτων.
Σημείο τριβής και το νέο Λύκειο. Ενα σχέδιο που ενώ αποσυνδέει
το απολυτήριο από τις εισαγωγικές, μετατρέπει στην πράξη το Λύκειο σε
συνεχές εξεταστικό κέντρο, όπως καταγγέλλει η ΟΛΜΕ, ενισχύοντας τα
φροντιστήρια και την οικονομική αιμορραγία των ελληνικών νοικοκυριών.
Ολα αυτά γίνονται χωρίς σοβαρή διαβούλευση και υποψία ύπαρξης ενός
στοιχειώδους προγράμματος εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης.
Μπροστά στη μαύρη αυτή εικόνα της Παιδείας, οι καθηγητές
απαντούν με απεργία από τη Δευτέρα. Γονείς και μαθητές βρίσκονται και
πάλι στη μέση. Εγκλωβισμένοι κι αυτοί, σ' ένα φαύλο κύκλο που οδηγεί
συνεχώς τα πράγματα από το κακό στο χειρότερο.
Οι εκπαιδευτικοί καλούν, ωστόσο, τον υπουργό Παιδείας σε
διάλογο, τον οποίο προς το παρόν ο κ. Αρβανιτόπουλος αρνείται,
επιμένοντας σε αόριστες υποσχέσεις.
Ο υπουργός Παιδείας δεν επιτρέπεται να αγνοεί τους καθηγητές.
Δεν νοείται να αποφεύγει μια ανοιχτή συζήτηση για την Παιδεία. Αυτό
έπρεπε να είναι το πρωταρχικό του μέλημα και καθήκον. Πριν τα πράγματα
οδηγηθούν σε πλήρες αδιέξοδο. Ας το κάνει πριν να είναι αργά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου