Κυριακή 16 Μαρτίου 2014

Το δημόσιο σχολείο, θεμέλιο για κοινωνική ανασυγκρότηση

Το δημόσιο σχολείο, θεμέλιο για κοινωνική ανασυγκρότηση


της Π. Δριτσέλη
Φωτογραφία: Σωτήρης Μπαρμπαρούσης
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ένα από τα μεγαλύτερα «πολιτικά φετίχ» αυτής της κυβέρνησης είναι η διάλυση του δημοσίου σχολείου. Συνεπαρμένοι από τις πιο άγριες νεοφιλελεύθερες δοξασίες, οι μνημονιακοί συνεταίροι δεν έχουν σταματήσει να επιτίθενται στην εκπαιδευτική κοινότητα, με όλα τα διαθέσιμα μέσα. Μετά από τα «δημοσιονομικά» μέτρα σκληρών περικοπών δαπανών από όλο το φάσμα της εκπαιδευτικής πολιτικής, οι κυβερνητικοί ταγοί προχωρούν υπερήφανοι και στις περιβόητες πλέον «διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις». Οι τελευταίες από αυτές αφορούν, μεταξύ άλλων, στην «ολοκλήρωση της διαθεσιμότητας», στην «αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων» και στην εφαρμογή της «τράπεζας θεμάτων εξετάσεων διαβαθμισμένης δυσκολίας» για τους μαθητές του λυκείου.

Φυσικά, οι μνημονιακοί αυτοί «νεολογισμοί» δεν μπορούν να κρύψουν την αλήθεια των πραγμάτων. Σε ένα ιδιότυπο πολιτικό «πινγκ πονγκ», το Υπουργείο Παιδείας και το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης ετοιμάζονται να απολύσουν τους εκπαιδευτικούς που έθεσαν σε διαθεσιμότητα τον Ιούλιο. Την ίδια στιγμή, με διάφορα υπουργικά «φιρμάνια», οι εκπαιδευτικοί που δεν θα απολυθούν, θα διδάσκουν σε πολυπληθέστερες τάξεις, θα εργάζονται περισσότερες ώρες, ενώ θα μετακινούνται ανά την επικράτεια είτε με την θέλησή τους, είτε χωρίς αυτήν. Τις «διαρθρωτικές» αυτές αλλαγές ολοκληρώνει και η περίφημη «αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας», με την οποία το σχολείο μετατρέπεται σε αδηφάγο γραφειοκρατικό μηχανισμό και η εκπαιδευτική κοινότητα σε άγρια ανταγωνιστική αρένα.
Tο «κυνήγι των εκπαιδευτικών» αποτελεί την μία μόνο όψη του νεοφιλελεύθερου ψυχαναγκασμού της κυβέρνησης. Η άλλη είναι η αυστηρή κατηγοριοποίηση των ίδιων των μαθητών, μέσω των συνεχών εξετάσεων. Ο πρόσφατος νόμος για το λύκειο θέτει το πλαίσιο. Τυποποιημένες εξετάσεις σε 40 και πλέον μαθήματα για όλους, με ταυτόχρονη απόρριψη από την «τυπική εκπαίδευση» των μαθητών με χαμηλές επιδόσεις και απορρόφησή τους από τις δομές «επαγγελματικής κατάρτισης». Το βασικό εργαλείο διαχωρισμού του μαθητικού πληθυσμού δεν είναι άλλο από την «τράπεζα θεμάτων», μία ηλεκτρονική πλατφόρμα, από την οποία θα κληρώνονται τα θέματα των προαγωγικών, απολυτηρίων και εισαγωγικών εξετάσεων του λυκείου.
Όμως, η πλατφόρμα αυτή δεν θα είναι η μόνη που θα ρυθμίζει την εκπαιδευτική ζωή. Ταυτόχρονα, ετοιμάζονται πυρετωδώς και άλλες ηλεκτρονικές βάσεις καταχώρησης δεδομένων. Μέσω εφαρμογών «τεχνολογιών πληροφοριών» στην εκπαίδευση θα καταχωρείται σε πραγματικό χρόνο κάθε λεπτομέρεια της εκπαιδευτικής καθημερινότητας, ενώ το Υπουργείο Παιδείας αναλαμβάνει πλέον και επισήμως τον ρόλο του «μεγάλου αδελφού» μαθητών και εκπαιδευτικών.  
Στον αντίποδα αυτών των σχεδιασμών, η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για το δημόσιο σχολείο έχει εντελώς διαφορετικά σημεία αναφοράς. Η ποιοτική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου και η εκμηδένιση της σχολικής αποτυχίας αποτελούν τους βασικούς στόχους. Ειδικότερα για το λύκειο, βασικό άξονα δράσης του ΣΥΡΙΖΑ αποτελεί ο περιορισμός της εξετασιοκεντρικής λογικής που έχει εισαχθεί από τον πρόσφατο νόμο. Στρατηγικό σημείο εστίασης παραμένει η μετάβαση σε ένα σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, απεξαρτημένο από τις εξετάσεις του λυκείου. Ταυτόχρονα, παράλληλη και απαραίτητη προτεραιότητα αποτελεί η ανασυγκρότηση της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης που διέλυσε η διαθεσιμότητα. Η συνολική αναδόμηση του εκπαιδευτικού συστήματος εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Πέρα όμως από τις μεγάλες συστημικές αλλαγές, ο Συνασπισμός της Ριζοσπαστικής Αριστεράς περιλαμβάνει στο πρόγραμμα άμεσων παρεμβάσεών του για την εκπαίδευση και μια σειρά θεσμικών μέτρων ενίσχυσης της δημοκρατικής ζωής στο δημόσιο σχολείο. Βασικό ζήτημα αποτελεί ο τερματισμός της τρομοκράτησης της εκπαιδευτικής κοινότητας μέσα από τις απαράδεκτες διατάξεις για την αυτοδίκαιη αργία και η θωράκιση του σχολείου από παρεμβάσεις ποινικοποίησης των εκπαιδευτικών και μαθητικών κινητοποιήσεων.
Η βελτίωση της ποιότητας της εκπαιδευτικής καθημερινότητας περνά απαραίτητα μέσα από την στήριξη των εκπαιδευτικών και των μαθητών, των βασικών δηλαδή συντελεστών της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Ο ΣΥΡΙΖΑ τονίζει σε όλους τους τόνους ότι το δημόσιο σχολείο αποτελεί το θεμέλιο για την κοινωνική ανασυγκρότηση της χώρας και στο πλαίσιο αυτό η ενίσχυση του είναι αδιαπραγμάτευτη. 
* Παναγιώτα Δριτσέλη Βουλευτής Τρικάλων ΣΥΡΙΖΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου