Πολύ μεγάλα τα ποσοστά εκείνων που δεν τελείωσαν το Λύκειο στις ηλικίες 20-49 ετών
Δρεττάκης Μανόλης
Σ' ένα άρθρο μας στην «Αυγή» της 19.10.14 -με βάση τα στοιχεία της απογραφής του 2011 για το επίπεδο εκπαίδευσης του πληθυσμού που δόθηκαν στη δημοσιότητα από την ΕΛΣΤΑΤ στα τέλη Ιουλίου- εξετάσαμε τα ποσοστά ανδρών και γυναικών στην ομάδα ηλικιών 20-49 που δεν τέλειωσαν το γυμνάσιο στις 13 περιφέρειες και στο σύνολο χώρας. Το άρθρο εκείνο κατέληγε ως εξής, στην περίπτωση που καταστεί δυνατόν όλα τα παιδιά να τελειώνουν το γυμνάσιο:
«Ακόμα, όμως, και αν αυτό συμβεί, και πάλι οι ανάγκες της εποχής μας απαιτούν η υποχρεωτική εκπαίδευση να είναι δωδεκαετής, και αυτό πρέπει να ενσωματωθεί με τροποποίηση της σχετικής διάταξης της παραγράφου 3 του άρθρου 16 του Συντάγματος στην επικείμενη αναθεώρησή του».
Δυστυχώς, όπως θα δούμε στο άρθρο αυτό, τα ποσοστά των μαθητών που δεν τέλειωσαν το λύκειο (γενικό και ΕΠΑΛ) στην παραγωγική ομάδα ηλικιών 20-49 ετών, με βάση τα στοιχεία της απογραφής του 2011, είναι πολύ μεγάλα και -όπως απέδειξαν τα μεγάλα ποσοστά αποτυχίας των μαθητών της Α' Λυκείου στις εξετάσεις που έγιναν τον Ιούνιο με βάση τον νέο νόμο για το λύκειο- υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να αυξηθούν.
Στις τρεις πρώτες στήλες του Πίνακα δίνεται ο πληθυσμός 20-49 ετών κατά φύλο στις 13 Περιφέρειες και στο σύνολο χώρας, στις τρεις επόμενες αυτοί που δεν τέλειωσαν το λύκειο και στις τρεις τελευταίες το ποσοστό που αντιπροσωπεύουν αυτοί που δεν τέλειωσαν το λύκειο στον πληθυσμό.
Από τις τρεις τελευταίες στήλες του Πίνακα φαίνεται ότι υπάρχουν πολύ μεγάλες διαφορές ανάμεσα στις 13 Περιφέρειες της χώρας σε ό,τι αφορά τα πολύ μεγάλα ποσοστά των ανδρών, των γυναικών μαζί και χωριστά που δεν τέλειωσαν το λύκειο καθώς και στη σχέση των ποσοστών ανδρών - γυναικών στην ομάδα ηλικιών 20-49 το 2011. Πιο συγκεκριμένα το ποσοστό αυτών που δεν τέλειωσαν στην ομάδα αυτή ηλικιών:
* Στο σύνολο χώρας ξεπερνά το 25% στους άνδρες και τις γυναίκες μαζί. Πάνω, δηλαδή, από το ένα τέταρτο του πληθυσμού της χώρας στην παραγωγικότερη ομάδα ηλικιών δεν έχει τελειώσει το λύκειο.
Το μεγαλύτερο ποσοστό έχει η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη στους άνδρες και στις γυναίκες μαζί και τα Ιόνια Νησιά, η Στερεά Ελλάδα και η Πελοπόννησος (πάνω από 40%) στους άνδρες. Το μικρότερο ποσοστό έχει η Αττική στο σύνολο, στους άνδρες και στις γυναίκες. Το ποσοστό της Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης στους άνδρες και στις γυναίκες και των Ιόνιων Νησιών, της Στερεάς Ελλάδας και της Πελοποννήσου στους άνδρες είναι σχεδόν διπλάσιο εκείνου της Αττικής, ενώ εκείνο της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης στις γυναίκες είναι υπερδιπλάσιο εκείνου της Αττικής.
Μεγάλες είναι οι διαφορές ανάμεσα στα ποσοστά ανδρών και γυναικών. Η μεγαλύτερη διαφορά υπάρχει στα Ιόνια Νησιά, στη Στερεά Ελλάδα και στην Κρήτη (πάνω από 10 μονάδες).
Οι πολύ μεγάλες αυτές διαφορές στα ποσοστά εκείνων που δεν τέλειωσαν το λύκειο ανάμεσα στις 13 Περιφέρειες, καθώς και ανάμεσα στην Αττική και στις υπόλοιπες 12, όπως και στην περίπτωση εκείνων που δεν τέλειωσαν το γυμνάσιο (βλέπε φύλλο της «Αυγής» της 19.10.14) οφείλονται σε πολλούς οικονομικούς, κοινωνικούς, εκπαιδευτικούς, χωροταξικούς των σχολείων κ.λπ. λόγους. Οφείλονται, όμως, και στην ολιγωρία της Πολιτείας στη λήψη μέτρων για τη δραστική μείωση των ποσοστών αυτών και της διαφοράς τους ανάμεσα στις Περιφέρειες.
Το γεγονός ότι το 2011 υπήρχαν 1.239.857 άνδρες και γυναίκες ηλικίας 20-49 ετών που δεν τέλειωσαν το λύκειο και από αυτούς 141.168 τέλειωσαν μόνο επαγγελματικές σχολές, 519.651 μόνο τριτάξιο γυμνάσιο, 481.697 μόνο Δημοτικό, 35.227 εγκατέλειψαν το Δημοτικό και 56.581 ήταν αναλφάβητοι είναι εξαιρετικά δυσοίωνο για το μέλλον της χώρας.
Είναι προφανές ότι, για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα αυτών που δεν τελειώνουν το λύκειο -όπως και εκείνων που δεν τελειώνουν το γυμνάσιο- είναι επιτακτική ανάγκη να ληφθούν άμεσα τα αναγκαία μέτρα πολλαπλής ενίσχυσης τόσο του διδακτικού προσωπικού και των αποδοχών του και της υλικοτεχνικής υποδομής των σχολείων όσο και της οικονομικής ενίσχυσης των οικογενειών με χαμηλό εισόδημα.
Ειδικότερα είναι ανάγκη να αλλάξει ο πρόσφατος νόμος για τις εξετάσεις στα λύκεια ώστε να αποφευχθεί η αύξηση όσων δεν τελειώνουν το λύκειο. Στην κατεύθυνση αυτή θα βοηθούσε η καθιέρωση του Εθνικού Απολυτηρίου με διαβαθμίσεις στα γενικά λύκεια και στα ΕΠΑΛ, την οποία έχω προτείνει από το 1994 και, επαναλαμβάνω, η 12χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση με αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος.
* Ο Μανόλης Γ. Δρεττάκης είναι πρώην: αντιπρόεδρος της Βουλής, υπουργός και καθηγητής της ΑΣΟΕΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου