Πέμπτη 29 Οκτωβρίου 2015

Η ανθρώπινη πόλη που μας υποσχέθηκαν

Η ανθρώπινη πόλη που μας υποσχέθηκαν

του Πρόδρομου Νικηφορίδη, αρχιτέκτονα
Εικόνα: Διονύσης Μεταξάς
Σάββατο πρωί 26 Σεπτεμβρίου 2015, είμαι στη Νέα Παραλία. Στην επιστροφή βρίσκω μία ανάπαντητη κλήση που με ανησυχεί, ξαναφεύγω για το Φεγγάρι. Αυτό που φοβόμουν επαληθεύτηκε, επανάληψη της κακοποίησης του Φεγγαριού, 3η σε μερικούς μήνες. Περιμένοντας την επόμενη κακοποίηση, συνεργείο του Δήμου επαναφέρει κακήν κακώς το γλυπτό στη θέση του. Όλα αυτά με την έναρξη της νυχτερινής φύλαξης της Νέας Παραλίας, 2 άτομα θα φυλάσσουν 3,5 χιλιόμετρα, ο ένας πεζός.
Τα φαινόμενα κακοποίησης του δημόσιου χώρου δεν έχουν τελειωμό. Θα αναφερθώ αποκλειστικά στα θέματα του δημόσιου χώρου γιατί αυτά γνωρίζω καλύτερα. Η Θεσσαλονίκη όλα γίνονται ανάλογα με τις διαθέσεις όλων όσων έχουν συγκεκριμένα συμφέροντα. Και όταν αναφέρομαι σε συμφέροντα δεν πρόκειται για μεγαλοσυμφέροντα, πρόκειται για μικρά και λίγο μεγαλύτερα συμφέροντα που καθορίζουν την καθημερινότητα μας. Από τον δημοτικό υπάλληλο που προκειμένου να δει τι έγινε με το Φεγγάρι παρκάρει το όχημα του όσο πιο κοντά γίνεται στο πλακόστρωτο της Νέας Παραλίας 30μ από άδειο χώρο στάθμευσης, εμποδίζοντας τους περιπατητές και δίνοντας το χειρότερο παράδειγμα για την δημοτική αρχή μέχρι τον περίοικο που συστηματικά παρκάρει τις νύχτες το αυτοκίνητο του στον αναπλασμένο πεζόδρομο της Αγίας Σοφίας. Κανείς δεν έχει επιπτώσεις γι αυτό που κάνει. Θα μπορούσα να γράψω πολλά για τoυς εργολάβους και την ποιότητα των έργων. Δεν έχουν τελειωμό οι κακοτεχνίες. Στην Άνω Πόλη, στη Νέα Παραλία, στην ανατολική και δυτική Θεσσαλονίκη. Στην Άνω Πόλη οι οργανισμοί κοινής ωφέλειας έχουν καταστρέψει τα πλακόστρωτα της. Στην υπό ανάπλαση Βαλαωρίτου ένας καταστηματάρχης καταφέρνει να ματαιώσει την φύτευση δύο δέντρων γιατί πολύ απλά δεν τα θέλει, φαίνεται χωρίς σημασία, είναι όμως η πηγή του κακού που μαστίζει την κοινωνία μας. Στον Κήπο του Αλέξανδρου τα σιντριβάνια δεν λειτουργούν πια, ότι είδατε είδατε και να σημειώσω ότι το έργο χρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ με συγκεκριμένες υποχρεώσεις καλής λειτουργίας για 5 χρόνια.

Η ολοκλήρωση της ανάπλασης της Νέας Παραλίας είναι αναμφίβολα με δεδομένη και την μεγάλη αποδοχή του κόσμου η μεγαλύτερη επιτυχία της διοίκησης Μπουτάρη αυτά τα πέντε χρόνια.

Για πολλά χρόνια άκουγα από τους συμπολίτες μου για συμφέροντα σχετικά με όσα συνέβαιναν στο δημόσιο χώρο και από τους δημοτικούς υπαλλήλους για άνωθεν εντολές. Μετά ήρθε η Πρωτοβουλία και η νέα δημοτική αρχή που θα έβαζε τέρμα στα κακώς κείμενα και στα αλισβερίσια. Παρακολούθησα την πρώτη ομιλία του υποψήφιου Γιάννη Μπουτάρη στην Αποθήκη Δ΄ στο λιμάνι με πολλές προσδοκίες. Στη συνέχεια ειπώθηκαν πολλά και διάφορα για αποσυμφόρηση του κέντρου, για πεζοδρομήσεις και απομάκρυνση των αυτοκινήτων. Ο δημόσιος χώρος είναι ότι πιο σημαντικό έχει μία πόλη. Οι δρόμοι, οι πεζόδρομοι, οι πλατείες, τα πάρκα και τα ποιοτικά τους χαρακτηριστικά είναι αυτά που καθορίζουν την καθημερινότητα μας.

Στις 27 Σεπτεμβρίου 2015, η Θεσσαλονίκη γιόρτασε την ημέρα χωρίς αυτοκίνητο και ο περιβάλλων χώρος του Λευκού Πύργου λειτούργησε ως παρκινγκ. Πέντε χρόνια μετά, δυστυχώς για όλους μας δεν ζούμε στην πόλη που μας υποσχέθηκαν, την ανθρώπινη πόλη. Ζούμε σε μία πόλη πλημμυρισμένη από αυτοκίνητα, εμπορεύματα και τραπεζοκαθίσματα. Όλα είναι δικά μας, όλα τα χρησιμοποιούμε και εδώ υπάρχει και η ατομική ευθύνη. Αυτό δεν απαλλάσσει τη Δημοτική αρχή από τις δικές της ευθύνες. Την διοίκηση την ασκεί η εκάστοτε εκλεγμένη δημοτική αρχή, εκλέγεται με ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα και κρίνεται ανάλογα με τα αποτελέσματα της διοίκησης της. Σήμερα έχουμε καθήκον ως ενεργοί πολίτες να μη μείνουμε στις διαπιστώσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου