Τρία εμπόδια στο δρόμο για το πανεπιστήμιο
Της Στελίνας Μαργαριτίδου
Πρόκειται για τον αριθμό εισακτέων που φέτος αναμένεται να κυμανθεί σε «ιστορικά χαμηλά επίπεδα», όπως λένε χαρακτηριστικά κύκλοι του υπουργείου Παιδείας, για τις συγχωνεύσεις των ΑΕΙ και ΤΕΙ, στο πλαίσιο των οποίων ανακοινώθηκε την Πέμπτη ακόμη και μετατροπή «υποβαθμισμένων ΤΕΙ σε Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης», και για τις δεύτερες πανελλαδικές εξετάσεις που θα κληθούν να δώσουν από το 2012 όσοι εισαχθούν στο πρώτο έτος σπουδών στο πανεπιστήμιο...
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών Ιταλικής Γλώσσας, κι ενώ καθυστερεί δραματικά φέτος η ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας για τον αριθμό εισακτέων, «ο αριθμός των διαθέσιμων θέσεων για τη χρονιά 2011-12 αναμένεται να πέσει ακόμη και κάτω από τις 80.000, παρουσιάζοντας μείωση περίπου κατά 10% σε σχέση με πέρυσι (88.165)».
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες, φέτος το
υπουργείο Παιδείας θα λάβει σοβαρά υπόψη του τις εισηγήσεις των
πρυτάνεων, κάτι που δεν συνέβαινε τις προηγούμενες χρονιές.
Χαρακτηριστικό μάλιστα είναι ότι υπάρχουν εισηγήσεις για δραστική μείωση
των εισακτέων έως και 56%. Κατά μέσο όρο προτείνεται μείωση κατά 31%
των θέσεων στα ΑΕΙ και 43% στα ΤΕΙ. Το γεγονός αυτό θα έχει άμεσες
επιπτώσεις στις προτιμήσεις των υποψηφίων, εκτοξεύοντας τις βάσεις στα
μεγάλα αστικά κέντρα για μία ακόμη φορά στα ύψη.
Η μεγαλύτερη μείωση, σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν, έχει προταθεί
από τις πρυτανικές αρχές του Πανεπιστημίου Πατρών, όπου έχει ζητηθεί να
πέσει ο αριθμός των εισακτέων στους 1.870 για το 2011, έναντι των 3.590
που ήταν το 2009-10. Επίσης το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης δεν
αποκλείεται φέτος να απορροφήσει λιγότερους φοιτητές, και μάλιστα κατά
35% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Αντίστοιχες μειώσεις ζητούνται και από ορισμένα ΤΕΙ της περιφέρειας. Για
παράδειγμα, στο ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας η διοίκηση ζήτησε 2.610 φοιτητές
έναντι 5.920 πέρυσι και το ΤΕΙ Λάρισας πρότεινε 2.505 σπουδαστές για το
2011-12 έναντι 4.530 το 2009-10.
Φέτος οι διοικήσεις των ΑΕΙ-ΤΕΙ κατέθεσαν και «αιτιολογημένη γνώμη» στην
οποία βασίζονταν οι μειωμένοι αριθμοί των εισακτέων που πρότειναν.
Συγκεκριμένα προτάσσεται η μικρή αναλογία διδασκόντων - φοιτητών, που
αναμένεται να μειωθεί κι άλλο εις βάρος του διδακτικού έργου, αφού δεν
γίνονται προσλήψεις νέου εκπαιδευτικού προσωπικού, και η υλικοτεχνική
υποδομή και οι κτιριακές εγκαταστάσεις, οι οποίες έχουν δημιουργηθεί με
προδιαγραφές ενός αριθμού φοιτητών-σπουδαστών ο οποίος έχει
πολλαπλασιαστεί εδώ και χρόνια.
Αλλάζει ο χάρτης των ΑΕΙ και ΤΕΙ
«Μια χώρα σαν την Ελλάδα δεν χρειάζεται 22 πανεπιστήμια. Γι’ αυτό και
θεωρώ πως είναι πιο αναγκαίο να γίνει ένας στρατηγικός σχεδιασμός για
την ανώτατη εκπαίδευση. Υπάρχουν στα διάφορα πανεπιστημιακά ιδρύματα
τεράστιες ανισότητες σε εκπαιδευτικό προσωπικό, σε φοιτητές ανά
διδάσκοντα, και πολλές άλλες, ακριβώς λόγω της έλλειψης του στρατηγικού
σχεδιασμού. Πρέπει οπωσδήποτε να υπάρξει εξορθολογισμός, τόσο σε
επιστημονικό επίπεδο όσο και στο επίπεδο των δαπανών», λέει η καθηγήτρια
του Πανεπιστημίου Αθηνών και γραμματέας της ομοσπονδίας των
πανεπιστημιακών (ΠΟΣΔΕΠ) Ευγενία Μπουρνόβα.
Σύμφωνα με πληροφορίες που προέρχονται από το υπουργείο Παιδείας, από τα συνολικά 40 ΑΕΙ και ΤΕΙ που υφίστανται σε όλη την Ελλάδα μέχρι το τέλος του 2011 θα λειτουργούν μόνο τα μισά. Αυτό δεν έχει ως αποτέλεσμα μόνο μείωση του αριθμού θέσεων εργασίας αλλά και δραστική μείωση του αριθμού των εισακτέων, η οποία θα είναι ακόμη πιο εμφανής στις πανελλαδικές εξετάσεις του 2012. Βέβαια, όπως εκτιμά και ο σύμβουλος της «Μακεδονίας» σε θέματα εκπαίδευσης Βαγγέλης Παπαγιάγκου, «η αβεβαιότητα αυτή κάνει τους υποψήφιους για έναν ακόμη λόγο να επιλέγουν ΑΕΙ και ΤΕΙ που βρίσκονται σε μεγάλα αστικά κέντρα».
Οι τελικές αποφάσεις που προβλέπουν μείωση του αριθμού ΑΕΙ και ΤΕΙ, συγχωνεύσεις ολόκληρων σχολών διαφορετικών πανεπιστημίων και τεχνολογικών ιδρυμάτων, συμπτύξεις τμημάτων ίδιων ή διαφορετικών ιδρυμάτων, συγχωνεύσεις διαφορετικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, θα ληφθούν μέσα στους επόμενους μήνες, όμως ο «Καλλικράτης» της ανώτατης εκπαίδευσης έχει ήδη αρχίζει να συζητείται έντονα και να δημιουργεί αβεβαιότητα. Την Πέμπτη ο υφυπουργός Παιδείας Γ. Πανάρετος δήλωνε ότι μπορεί να διατηρηθούν τμήματα ΤΕΙ και πανεπιστημίων που δεν είναι ελκυστικά, αλλά να μετατραπούν σε μονάδα μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που να ικανοποιεί τις τοπικές ανάγκες και να είναι ελκυστική για τα παιδιά που θα πάνε εκεί.
Σύμφωνα με πληροφορίες που προέρχονται από το υπουργείο Παιδείας, από τα συνολικά 40 ΑΕΙ και ΤΕΙ που υφίστανται σε όλη την Ελλάδα μέχρι το τέλος του 2011 θα λειτουργούν μόνο τα μισά. Αυτό δεν έχει ως αποτέλεσμα μόνο μείωση του αριθμού θέσεων εργασίας αλλά και δραστική μείωση του αριθμού των εισακτέων, η οποία θα είναι ακόμη πιο εμφανής στις πανελλαδικές εξετάσεις του 2012. Βέβαια, όπως εκτιμά και ο σύμβουλος της «Μακεδονίας» σε θέματα εκπαίδευσης Βαγγέλης Παπαγιάγκου, «η αβεβαιότητα αυτή κάνει τους υποψήφιους για έναν ακόμη λόγο να επιλέγουν ΑΕΙ και ΤΕΙ που βρίσκονται σε μεγάλα αστικά κέντρα».
Οι τελικές αποφάσεις που προβλέπουν μείωση του αριθμού ΑΕΙ και ΤΕΙ, συγχωνεύσεις ολόκληρων σχολών διαφορετικών πανεπιστημίων και τεχνολογικών ιδρυμάτων, συμπτύξεις τμημάτων ίδιων ή διαφορετικών ιδρυμάτων, συγχωνεύσεις διαφορετικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, θα ληφθούν μέσα στους επόμενους μήνες, όμως ο «Καλλικράτης» της ανώτατης εκπαίδευσης έχει ήδη αρχίζει να συζητείται έντονα και να δημιουργεί αβεβαιότητα. Την Πέμπτη ο υφυπουργός Παιδείας Γ. Πανάρετος δήλωνε ότι μπορεί να διατηρηθούν τμήματα ΤΕΙ και πανεπιστημίων που δεν είναι ελκυστικά, αλλά να μετατραπούν σε μονάδα μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που να ικανοποιεί τις τοπικές ανάγκες και να είναι ελκυστική για τα παιδιά που θα πάνε εκεί.
Φροντιστήρια και για τους φοιτητές
Η προοπτική αυτή θα δημιουργήσει ουσιαστικά εξετάσεις δύο ταχυτήτων και ανάλογη παραπαιδεία. Ήδη οι πανεπιστημιακοί έχουν εκφράσει τις επιφυλάξεις τους, καθώς για να λειτουργήσει ένα τέτοιο σύστημα θα πρέπει πρώτα να συγχωνευθούν γραμματείες σχολών και να δημιουργηθεί ένα κεντρικό σύστημα αντίστοιχο των πανελλαδικών εξετάσεων.
«Δυστυχώς οι έλληνες μαθητές αλλά και οι γονείς τους έχουν μάθει να στρέφονται με ευκολία στα φροντιστήρια. Υπάρχουν έξοχα βιβλία που θα μπορούσαν να τους βοηθήσουν, όμως προτιμούν την έτοιμη τροφή». Στην κατεύθυνση αυτή οι αλλαγές που προαναγγέλλονται μάλλον ευνοούν την παραπαιδεία», εκτιμά ο καθηγητής Μαθηματικών Θ. Ξένος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου