Το εξεταστικό και τα φύκια
Tου Αποστολου Λακασα
Μήπως θα έπρεπε να ξαφνιάσει η υπουργός Παιδείας κ. Αννα Διαμαντοπούλου, ανακοινώνοντας το νέο εξεταστικό σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ στο παρά πέντε της έναρξης των εξετάσεων; Είναι ένας τρόπος να πέσουν οι μάσκες που φορούν πολλοί από όσους δηλώνουν ότι κόπτονται για το συμφέρον των παιδιών, για τον σωστό προγραμματισμό των οικογενειών, για την αναβάθμιση του λυκείου. Το μόνο που τους ενδιαφέρει, αληθινά, είναι η δική τους τσέπη. Την ίδια στιγμή, το μαθησιακό «καλούπωμα» των παιδιών, ώστε να προσανατολίζονται μόνο στα μαθήματα στα οποία θα εξετασθούν για τα ΑΕΙ, αρχίζει ήδη από το γυμνάσιο. Μήπως αυτό ωθεί τα παιδιά στο φροντιστήριο;
Το θέμα για το εξεταστικό σύστημα προωθείται, για μία ακόμη φορά, στην πρώτη γραμμή της εκπαιδευτικής επικαιρότητας, καθώς ο σχετικός διάλογος θα αρχίσει μετά την τυπική ολοκλήρωση -στη διακομματική επιτροπή για την παιδεία- της συζήτησης για τη νέα δομή της Β΄ και Γ΄ Γενικού Λυκείου και του Επαγγελματικού Λυκείου. Ολοι αναμένουν τις τελικές αποφάσεις του υπουργείου Παιδείας για τα εξεταζόμενα μαθήματα, ώστε να προετοιμαστούν εγκαίρως οι υποψήφιοι και οι οικογένειές τους. Λογικό το αίτημα, και έτσι πρέπει να συμβεί, ώστε οι υποψήφιοι να εξετασθούν σε καθεστώς ισονομίας και διαφάνειας, έστω και αν υπάρχει χρόνος, καθώς το νέο σύστημα θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά τον Μάιο του 2014, στους μαθητές που σήμερα βρίσκονται στην Α΄ Λυκείου.
Βέβαια, από τη στιγμή που θα υπάρχει
ως βάση η νέα δομή του αναλυτικού προγράμματος, που εφαρμόζεται από
φέτος στην Α΄ Λυκείου, η ανακοίνωση του εξεταστικού συστήματος δεν
μπορεί να έχει πολλές εκπλήξεις. Τα εξεταζόμενα μαθήματα θα είναι 4
(αντί των 6 σήμερα), κάθε υποψήφιος θα εξετάζεται σε μαθήματα συναφή με
τη σχολή που επιθυμεί να εισαχθεί και το μόνο που μένει είναι να
οργανωθεί μια Τράπεζα Θεμάτων και να ξεκαθαρίσει ο βαθμός της Β΄ Λυκείου
(για να ληφθεί υπόψη ο βαθμός της Α΄ Λυκείου θα έπρεπε αυτό να έχει
ανακοινωθεί πριν από την έναρξη του σχολικού έτους). Τα υπόλοιπα είναι
τεχνικές λεπτομέρειες, στις οποίες μόνο εστιάζουν όσοι πουλάνε φύκια....
Επί
της ουσίας, η αλλαγή στο σύστημα εισαγωγής είναι απλώς το κερασάκι στην
τούρτα ενός εκπαιδευτικού συστήματος που είναι σάπιο από τη βάση του. Η
απαξίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας αρχίζει από το γυμνάσιο, όπου
αρχίζει το όνειρο των παιδιών (και των γονιών τους) για πανεπιστημιακές
σπουδές, ενώ εντείνεται στο λύκειο. Ολοι γνωρίζουν ότι οι μαθητές στη Β΄
και τη Γ΄ Λυκείου αδιαφορούν πλήρως για τα υπόλοιπα μαθήματα και
εστιάζουν μόνο σε εκείνα στα οποία θα εξετασθούν για τα ΑΕΙ. Από την
άλλη, όλοι διακηρύσσουν ότι το λύκειο πρέπει να ανακτήσει την
εκπαιδευτική του αξία και να πάψει να είναι προθάλαμος των ΑΕΙ. Ποιος
άλλος συντηρεί τη μονομέρεια του λυκείου εάν όχι το υπουργείο Παιδείας,
που χαράσσει την εκπαιδευτική πολιτική, και οι εκπαιδευτικοί, που από
πολύ νωρίς προσανατολίζουν τους μαθητές να βαθμοθηρούν στα μαθήματα στα
οποία θα εξετασθούν για τα ΑΕΙ; Μήπως έτσι ρίχνουν νερό στον μύλο των
φροντιστηρίων;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου