Το ψήφισμα των πρυτάνεων των ΑΕΙ για το νέο νόμο-πλαίσιο
«Ένα χρόνο μετά την ψήφιση του Ν.
4009/11, έχει πλέον καταδειχθεί ο αντιακαδημαϊκός χαρακτήρας του νόμου
και η αδυναμία εφαρμογής του»
«Πριν την έναρξη του νέου ακαδημαϊκού έτους, στις
31 Αυγούστου, Τομείς, Ακαδημαϊκά Τμήματα, Σχολές και Πανεπιστήμια δεν
θα έχουν διοίκηση, καθώς λήγει η θητεία Διευθυντών, Προέδρων, Κοσμητόρων
και Πρυτανικών Αρχών με αποτέλεσμα να τίθεται άμεσα τόσο το θέμα της
διοικητικής τους λειτουργίας όσο και η δυνατότητα χορήγησης πτυχίων και
διπλωμάτων» αναφέρεται στο ψήφισμα της Συνόδου των πρυτάνεων ΑΕΙ, που
συνεδριάζει στην Ερέτρια Ευβοίας.
Οι Πρυτάνεις σημειώνουν ότι «ένα χρόνο μετά την ψήφιση του Ν. 4009/11 και τη λειτουργία των ΑΕΙ με εφαρμογή των μεταβατικών διατάξεων σύμφωνα με τις επανειλημμένες εγκυκλίους του Υπουργείου, έχει πλέον καταδειχθεί ο αντιακαδημαϊκός χαρακτήρας του νόμου και η αδυναμία εφαρμογής του, που εκφράζονται με πληθώρα προβλημάτων στην εκπαιδευτική και ερευνητική διαδικασία, καθώς και στη διοικητική λειτουργία».
«Ενδεικτικά των παραπάνω είναι τα παρακάτω:
1.Τα Πανεπιστήμια, προκειμένου να λειτουργήσουν, αναγκάζονται να προβούν σε κανονιστικές ρυθμίσεις και αποφάσεις Συγκλήτων, που λόγω των προβλημάτων του Νόμου είναι νομικά μετέωρες, δημιουργώντας κλίμα ανασφάλειας αναφορικά με τις εκλογές, μονιμοποιήσεις και εξελίξεις μελών ΔΕΠ, τις οργανικές θέσεις και θέσεις ευθύνης των εργαζομένων, ακόμη και στη διασφάλιση των τίτλων σπουδών των φοιτητών.
2.Οι αρμοδιότητες των προβλεπομένων οργάνων μεταφέρονται μεταβατικά σε όργανα, που ήδη λειτουργούν με βάση το προηγούμενο θεσμικό πλαίσιο, δημιουργώντας διοικητική σύγχυση και νομικά κενά.
3.Ο προβλεπόμενος από το Ν.4009/2011 τρόπος σύνταξης Μητρώων για τη συγκρότηση των επταμελών Επιτροπών Επιλογής Καθηγητών, καθώς και οι κλειστού χαρακτήρα συνεδριάσεις είναι αδιαφανείς, διαβλητές και αντιακαδημαϊκές λειτουργίες, που διακυβεύουν το επιστημονικό περιεχόμενο και το ακαδημαϊκό κύρος των κρίσεων. Οι ολιγομελείς (7-μελείς) Επιτροπές Επιλογής Καθηγητών και η συνεδρίαση αυτών εκτός του πλαισίου του Τμήματος επιτείνουν τα φαινόμενα αδιαφάνειας και αναποτελεσματικότητας.
4.Η κατάργηση οργανικών θέσεων και θέσεων ευθύνης σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το Ν.4024/11 δεν μπορεί ούτε να εννοηθεί, ούτε να εφαρμοστεί πριν να καταρτιστούν οι Οργανισμοί των Πανεπιστημίων, καθώς κάτι τέτοιο θα οδηγήσει σε αδυναμία λειτουργίας των Ιδρυμάτων.
5.Λόγω της δραματικής μείωσης του προσωπικού και της υποστελέχωσης των Πανεπιστημίων, απαιτείται άμεση ρύθμιση για τον διορισμό των εκλεγμένων μελών ΔΕΠ, για τη χορήγηση των αναγκαίων πιστώσεων του ΠΔ 407/80, καθώς και για τη μετάταξη προσωπικού, κατόχων διδακτορικού διπλώματος, σε θέσεις ΕΔΙΠ. Σε αντίθετη περίπτωση, σημαντικός αριθμός Πανεπιστημιακών Τμημάτων θα οδηγηθεί σε αδυναμία λειτουργίας.
6.Λόγω των πολλών ασαφειών και νομικών κενών σε πληθώρα επιμέρους διατάξεων του Ν.4009/11, δυσχεραίνεται ή και παρεμποδίζεται το ακαδημαϊκό έργο του προσωπικού των Πανεπιστημίων. Π.χ. το δικαίωμα και η διαδικασία χορήγησης εκπαιδευτικών αδειών και η κινητικότητα των διδασκόντων μεταξύ Α.Ε.Ι. (μετατάξεις, μετακινήσεις).
7.Τα Πανεπιστήμια θεωρούν απαράδεκτη την αυτοδίκαιη διαγραφή φοιτητών που εισάγει ο Ν.4009/11 μετά από δύο συνεχόμενα εξάμηνα μη ανανέωσης της εγγραφής τους, ερήμην των συλλογικών οργάνων των Πανεπιστημίων, χωρίς προηγουμένως να έχουν ενημερωθεί οι συγκεκριμένοι φοιτητές και χωρίς να τους δίνεται η δυνατότητα να ασκήσουν το δικαίωμα της ακρόασης (άρθρο 20 παρ.2 του Συντάγματος) ιδιαίτερα σήμερα στην κρίσιμη οικονομική και κοινωνική συγκυρία.
8.Η ένταξη των δομών της Δια Βίου Μάθησης στο Υπουργείο Εργασίας αποδυναμώνει τη λειτουργία του Πανεπιστημίου στο πεδίο της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης υψηλής ποιότητας, αποκόπτει τη σύνδεση του Πανεπιστημίου με την κοινωνία και την πραγματική οικονομία και επισφραγίζει την κατάργηση του Ν.4009/11 από την ίδια την Πολιτεία ως προς το σκέλος της Δια Βίου Μάθησης.
9.Τα Πανεπιστήμια θεωρούν αδιανόητη την εξάρτηση της θεσμοθέτησης και συνέχισης λειτουργίας των Μεταπτυχιακών Σπουδών από τις αποφάσεις της Διοικητικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Παιδείας, όπου, με την έγκριση της πολιτικής ηγεσίας, σημειώνονται ακόμη και επεμβάσεις ακαδημαϊκού, οργανωτικού και επιστημονικού χαρακτήρα, απορρίπτοντας αποφάσεις Συγκλήτων. Σε αυτό το πλαίσιο, η έγκριση λειτουργίας Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών σε Τμήματα, έχοντας θέσει ως προϋπόθεση να έχει προηγηθεί εξωτερική αξιολόγηση των Τμημάτων αυτών, θέτει τιμωρητικά έναν ακόμη περιορισμό στην λειτουργία τους, ενώ η ευθύνη για την έγκαιρη διενέργεια εξωτερικών αξιολογήσεων δεν ανήκει στα Πανεπιστήμια, αλλά βαραίνει την Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην ανώτατη εκπαίδευση (ΑΔΙΠ).
10.Πριν την έναρξη του νέου ακαδημαϊκού έτους στις 31 Αυγούστου, Τομείς, Ακαδημαϊκά Τμήματα, Σχολές και Πανεπιστήμια δεν θα έχουν διοίκηση, καθώς λήγει η θητεία Διευθυντών, Προέδρων , Κοσμητόρων και Πρυτανικών Αρχών με αποτέλεσμα να τίθεται άμεσα τόσο το θέμα της διοικητικής τους λειτουργίας όσο και η δυνατότητα χορήγησης πτυχίων και διπλωμάτων».
« Η διασφάλιση ποιότητας στα Πανεπιστήμια είναι διαδικασία αυτογνωσίας και κοινωνικής λογοδοσίας, που ταυτόχρονα αναδεικνύει και τις ευθύνες της Πολιτείας, και όχι διαδικασία τιμωρίας και αποκλεισμού από τη χρηματοδότησή τους και τη δυνατότητα λειτουργίας εκπαιδευτικών προγραμμάτων (π.χ. Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών)» αναφέρεται στο ψήφισμα των πρυτάνεων.
Για τον λόγο αυτό, αναφέρουν, τα Πανεπιστήμια προσδιορίζουν τα ακαδημαϊκά κριτήρια ποιότητας με ακαδημαϊκές συμμετοχικές διαδικασίες και, επισημαίνοντας τη χρόνια υπολειτουργία της ΑΔΙΠ, απαιτούν τη διασφάλιση της ανεξαρτησίας της και τη λειτουργία της σύμφωνα με τον κανονισμό της, ο οποίος επιβάλλει να βασίζονται οι εξωτερικές αξιολογήσεις στις εσωτερικές και να λαμβάνουν υπόψη τους τα σχόλια της ακαδημαϊκής μονάδας, πάντα σύμφωνα με το Σύνταγμα και τα διεθνή πρότυπα.
«Τα Πανεπιστήμια συγκροτούν στρατηγικές βελτίωσης της ποιότητας με έμφαση στα προγράμματα σπουδών, ώστε τα προσόντα και οι δεξιότητες των αποφοίτων να στηρίζουν την πρόσβασή τους στο επάγγελμα, να συμβάλουν στην καινοτομία και να εξυπηρετούν την επιστημονική υποστήριξη της ανάπτυξης σύμφωνα με τις ανάγκες της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας.
Στην κατεύθυνση αυτή, η Σύνοδος Πρυτάνεων εκτιμά ως θετική τη συνέχιση των προγραμμάτων που αναφέρονται σε Δομές Απασχόλησης και Σταδιοδρομίας Αποφοίτων (ΔΑΣΤΑ) των Πανεπιστημίων, καθώς και στην υποστήριξη σχετικών στοχευμένων δράσεων» καταλήγει το ψήφισμα.
Οι Πρυτάνεις σημειώνουν ότι «ένα χρόνο μετά την ψήφιση του Ν. 4009/11 και τη λειτουργία των ΑΕΙ με εφαρμογή των μεταβατικών διατάξεων σύμφωνα με τις επανειλημμένες εγκυκλίους του Υπουργείου, έχει πλέον καταδειχθεί ο αντιακαδημαϊκός χαρακτήρας του νόμου και η αδυναμία εφαρμογής του, που εκφράζονται με πληθώρα προβλημάτων στην εκπαιδευτική και ερευνητική διαδικασία, καθώς και στη διοικητική λειτουργία».
«Ενδεικτικά των παραπάνω είναι τα παρακάτω:
1.Τα Πανεπιστήμια, προκειμένου να λειτουργήσουν, αναγκάζονται να προβούν σε κανονιστικές ρυθμίσεις και αποφάσεις Συγκλήτων, που λόγω των προβλημάτων του Νόμου είναι νομικά μετέωρες, δημιουργώντας κλίμα ανασφάλειας αναφορικά με τις εκλογές, μονιμοποιήσεις και εξελίξεις μελών ΔΕΠ, τις οργανικές θέσεις και θέσεις ευθύνης των εργαζομένων, ακόμη και στη διασφάλιση των τίτλων σπουδών των φοιτητών.
2.Οι αρμοδιότητες των προβλεπομένων οργάνων μεταφέρονται μεταβατικά σε όργανα, που ήδη λειτουργούν με βάση το προηγούμενο θεσμικό πλαίσιο, δημιουργώντας διοικητική σύγχυση και νομικά κενά.
3.Ο προβλεπόμενος από το Ν.4009/2011 τρόπος σύνταξης Μητρώων για τη συγκρότηση των επταμελών Επιτροπών Επιλογής Καθηγητών, καθώς και οι κλειστού χαρακτήρα συνεδριάσεις είναι αδιαφανείς, διαβλητές και αντιακαδημαϊκές λειτουργίες, που διακυβεύουν το επιστημονικό περιεχόμενο και το ακαδημαϊκό κύρος των κρίσεων. Οι ολιγομελείς (7-μελείς) Επιτροπές Επιλογής Καθηγητών και η συνεδρίαση αυτών εκτός του πλαισίου του Τμήματος επιτείνουν τα φαινόμενα αδιαφάνειας και αναποτελεσματικότητας.
4.Η κατάργηση οργανικών θέσεων και θέσεων ευθύνης σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το Ν.4024/11 δεν μπορεί ούτε να εννοηθεί, ούτε να εφαρμοστεί πριν να καταρτιστούν οι Οργανισμοί των Πανεπιστημίων, καθώς κάτι τέτοιο θα οδηγήσει σε αδυναμία λειτουργίας των Ιδρυμάτων.
5.Λόγω της δραματικής μείωσης του προσωπικού και της υποστελέχωσης των Πανεπιστημίων, απαιτείται άμεση ρύθμιση για τον διορισμό των εκλεγμένων μελών ΔΕΠ, για τη χορήγηση των αναγκαίων πιστώσεων του ΠΔ 407/80, καθώς και για τη μετάταξη προσωπικού, κατόχων διδακτορικού διπλώματος, σε θέσεις ΕΔΙΠ. Σε αντίθετη περίπτωση, σημαντικός αριθμός Πανεπιστημιακών Τμημάτων θα οδηγηθεί σε αδυναμία λειτουργίας.
6.Λόγω των πολλών ασαφειών και νομικών κενών σε πληθώρα επιμέρους διατάξεων του Ν.4009/11, δυσχεραίνεται ή και παρεμποδίζεται το ακαδημαϊκό έργο του προσωπικού των Πανεπιστημίων. Π.χ. το δικαίωμα και η διαδικασία χορήγησης εκπαιδευτικών αδειών και η κινητικότητα των διδασκόντων μεταξύ Α.Ε.Ι. (μετατάξεις, μετακινήσεις).
7.Τα Πανεπιστήμια θεωρούν απαράδεκτη την αυτοδίκαιη διαγραφή φοιτητών που εισάγει ο Ν.4009/11 μετά από δύο συνεχόμενα εξάμηνα μη ανανέωσης της εγγραφής τους, ερήμην των συλλογικών οργάνων των Πανεπιστημίων, χωρίς προηγουμένως να έχουν ενημερωθεί οι συγκεκριμένοι φοιτητές και χωρίς να τους δίνεται η δυνατότητα να ασκήσουν το δικαίωμα της ακρόασης (άρθρο 20 παρ.2 του Συντάγματος) ιδιαίτερα σήμερα στην κρίσιμη οικονομική και κοινωνική συγκυρία.
8.Η ένταξη των δομών της Δια Βίου Μάθησης στο Υπουργείο Εργασίας αποδυναμώνει τη λειτουργία του Πανεπιστημίου στο πεδίο της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης υψηλής ποιότητας, αποκόπτει τη σύνδεση του Πανεπιστημίου με την κοινωνία και την πραγματική οικονομία και επισφραγίζει την κατάργηση του Ν.4009/11 από την ίδια την Πολιτεία ως προς το σκέλος της Δια Βίου Μάθησης.
9.Τα Πανεπιστήμια θεωρούν αδιανόητη την εξάρτηση της θεσμοθέτησης και συνέχισης λειτουργίας των Μεταπτυχιακών Σπουδών από τις αποφάσεις της Διοικητικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Παιδείας, όπου, με την έγκριση της πολιτικής ηγεσίας, σημειώνονται ακόμη και επεμβάσεις ακαδημαϊκού, οργανωτικού και επιστημονικού χαρακτήρα, απορρίπτοντας αποφάσεις Συγκλήτων. Σε αυτό το πλαίσιο, η έγκριση λειτουργίας Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών σε Τμήματα, έχοντας θέσει ως προϋπόθεση να έχει προηγηθεί εξωτερική αξιολόγηση των Τμημάτων αυτών, θέτει τιμωρητικά έναν ακόμη περιορισμό στην λειτουργία τους, ενώ η ευθύνη για την έγκαιρη διενέργεια εξωτερικών αξιολογήσεων δεν ανήκει στα Πανεπιστήμια, αλλά βαραίνει την Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην ανώτατη εκπαίδευση (ΑΔΙΠ).
10.Πριν την έναρξη του νέου ακαδημαϊκού έτους στις 31 Αυγούστου, Τομείς, Ακαδημαϊκά Τμήματα, Σχολές και Πανεπιστήμια δεν θα έχουν διοίκηση, καθώς λήγει η θητεία Διευθυντών, Προέδρων , Κοσμητόρων και Πρυτανικών Αρχών με αποτέλεσμα να τίθεται άμεσα τόσο το θέμα της διοικητικής τους λειτουργίας όσο και η δυνατότητα χορήγησης πτυχίων και διπλωμάτων».
« Η διασφάλιση ποιότητας στα Πανεπιστήμια είναι διαδικασία αυτογνωσίας και κοινωνικής λογοδοσίας, που ταυτόχρονα αναδεικνύει και τις ευθύνες της Πολιτείας, και όχι διαδικασία τιμωρίας και αποκλεισμού από τη χρηματοδότησή τους και τη δυνατότητα λειτουργίας εκπαιδευτικών προγραμμάτων (π.χ. Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών)» αναφέρεται στο ψήφισμα των πρυτάνεων.
Για τον λόγο αυτό, αναφέρουν, τα Πανεπιστήμια προσδιορίζουν τα ακαδημαϊκά κριτήρια ποιότητας με ακαδημαϊκές συμμετοχικές διαδικασίες και, επισημαίνοντας τη χρόνια υπολειτουργία της ΑΔΙΠ, απαιτούν τη διασφάλιση της ανεξαρτησίας της και τη λειτουργία της σύμφωνα με τον κανονισμό της, ο οποίος επιβάλλει να βασίζονται οι εξωτερικές αξιολογήσεις στις εσωτερικές και να λαμβάνουν υπόψη τους τα σχόλια της ακαδημαϊκής μονάδας, πάντα σύμφωνα με το Σύνταγμα και τα διεθνή πρότυπα.
«Τα Πανεπιστήμια συγκροτούν στρατηγικές βελτίωσης της ποιότητας με έμφαση στα προγράμματα σπουδών, ώστε τα προσόντα και οι δεξιότητες των αποφοίτων να στηρίζουν την πρόσβασή τους στο επάγγελμα, να συμβάλουν στην καινοτομία και να εξυπηρετούν την επιστημονική υποστήριξη της ανάπτυξης σύμφωνα με τις ανάγκες της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας.
Στην κατεύθυνση αυτή, η Σύνοδος Πρυτάνεων εκτιμά ως θετική τη συνέχιση των προγραμμάτων που αναφέρονται σε Δομές Απασχόλησης και Σταδιοδρομίας Αποφοίτων (ΔΑΣΤΑ) των Πανεπιστημίων, καθώς και στην υποστήριξη σχετικών στοχευμένων δράσεων» καταλήγει το ψήφισμα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου