Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου 2014

ΟΥΤΕ ΕΝΑΣ ΛΙΓΟΤΕΡΟΣ!

ΟΥΤΕ ΕΝΑΣ ΛΙΓΟΤΕΡΟΣ!

Μια νέα σχολική χρονιά ξεκινά αύριο με τους χειρότερους οιωνούς. Όχι μόνο δεν έγινε «η επανάσταση του αυτονόητου» που δεκαετίες τώρα υπόσχονταν ψεύτικα οι κυβερνήσεις του δικομματισμού πριν την έναρξη κάθε σχολικής χρονιάς, αλλά οι ανοιχτές πληγές του δημόσιου σχολείου έχουν κακοφορμίσει σε βαθμό που να κινδυνεύει η ίδια η ύπαρξη της Δημόσιας Εκπαίδευσης.

Οι νέες δραστικές περικοπές στις εκπαιδευτικές δαπάνες θα οδηγήσουν στο τραγικά χαμηλό ποσοστό του 1,9% επί του ΑΕΠ (όταν ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι 5,5%), όπως προβλέπει το νέο μεσοπρόθεσμο για το 2018. Οι καταργήσεις και συγχωνεύσεις σχολείων, η κατάργηση της Ενισχυτικής Διδασκαλίας, των σχολικών βιβλιοθηκών και άλλων υποστηρικτικών εκπαιδευτικών υπηρεσιών και υποδομών, η αύξηση του αριθμού μαθητών στην τάξη από 25 σε 30, η αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών, η μη πρόσληψη νέων εκπαιδευτικών (παρά τη πρωτοφανή μείωση του προσωπικού κατά 30% από το 2009 έως το 2014) έχουν δραματικές επιπτώσεις στην καθημερινή λειτουργία του δημόσιου σχολείου. Κανένας μόνιμος διορισμός για το 2014, καμιά αναγνώριση της προϋπηρεσίας των αναπληρωτών από το 2010-12, προσπάθεια να καλυφθούν όλα τα κενά με προσωρινούς αναπληρωτές και ωρομίσθιους, αναθέσεις μαθημάτων χωρίς επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, νέες καταργήσεις ειδικοτήτων κ.ά.
Σε ομηρία εξακολουθεί να κρατά η κυβέρνηση εδώ και 14 μήνες τους 1.800 εκπαιδευτικούς της Τεχνικής Εκπαίδευσης που έθεσε σε διαθεσιμότητα τον Ιούλιο του 2013. Οι συνέπειες αυτής της εγκληματικής απόφασης σημάδεψαν με τραγικό τρόπο την εκπαιδευτική διαδικασία ολόκληρη την προηγούμενη χρονιά. Οι μαθητές έχασαν μερικές από τις σημαντικότερες ειδικότητες στα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ. Προέκυψαν τραγικά κενά εκπαιδευτικού προσωπικού. Οι «διαθέσιμοι» καθηγητές στους δρόμους, και στα σχολεία οι μαθητές χωρίς δασκάλους. Τα σχολεία ρημάζουν πλέον χωρίς τους απολυμένους σχολικούς φύλακες, που αναστενάζουν από την ανεργία.
Η οικονομική εξαθλίωση των εκπαιδευτικών, οι πειθαρχικές διώξεις ακόμα και για συνδικαλιστική δράση, καθώς και η επιδείνωση των συνθηκών εργασίας των εκπαιδευτικών επηρεάζουν αρνητικά το παρεχόμενο εκπαιδευτικό έργο. Τη στιγμή μάλιστα που πολλά παιδιά υποσιτίζονται και οι νέοι οδηγούνται από το θρανίο στην ανεργία.
Η καθιέρωση του «Νέου Λυκείου», με την τράπεζα θεμάτων σε όλες τις τάξεις και οι εξεταστικοί φραγμοί στην προαγωγή από τάξη σε τάξη, θα αυξήσουν ακόμη περισσότερο τη μαθητική διαρροή. Τελικός στόχος η μείωση του αριθμού των μαθητών στο Λύκειο και η εξώθησή τους στη πρόωρη μεταγυμνασιακή στενή κατάρτιση και τη μαθητεία, ένα θεσμό που δημιουργήθηκε με το νέο νόμο (4186/13), έξω από το τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα. Με όλα αυτά το εκπαιδευτικό ρολόι γυρίζει στις σχολές του 1950.
Τα αποτελέσματα των εξετάσεων του Ιουνίου επιβεβαίωσαν, δυστυχώς, αυτές τις εκτιμήσεις μας. Συγκεκριμένα, αυξήθηκε ο αριθμός μετεξεταστέων από 4,2% το 2013 σε 23% αρχικά και, παρά τις εμβαλωματικές ρυθμίσεις του Υπουργείου, παρέμεινε στο 16% (περίπου 14.000 παιδιά).
Προωθούν με όλα αυτά τα μέτρα το μοντέλο ενός σχολείου που εξοβελίζει την Παιδαγωγική, περιορίζει τη γενική μόρφωση και την πολυδιάστατη γνώση, προάγει τον άκρατο ανταγωνισμό και την φροντιστηριοποίηση μέσα κι έξω από το σχολείο. Γι’ αυτό η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στον «ανασχεδιασμό της εκπαίδευσης» έχει αναγορεύσει σε σημαντικότερες εκπαιδευτικές αξίες την επιχειρηματικότητα και τον ανταγωνισμό. Οι ανθρωπιστικές αξίες πάνε περίπατο.
Προωθείται η «αξιολόγηση» με πρόσχημα την αναβάθμιση των σχολείων. Όμως ο πραγματικός στόχος είναι η κατηγοριοποίηση των σχολείων και η ενίσχυση του ανταγωνισμού ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς, όπως και ανάμεσα στους μαθητές. Είναι εργαλείο για τη μισθολογική και βαθμολογική καθήλωση των εκπαιδευτικών, ώστε να δημιουργηθεί μια νέα «δεξαμενή» διαθεσιμοτήτων και απολύσεων.
Δεν φτάνει όμως να περιγράφουμε τη δύσκολη κατάσταση, να εντοπίζουμε τις αιτίες, να προβλέπουμε τις μελλοντικές επιπτώσεις ή απλώς να αγανακτούμε και να διαμαρτυρόμαστε Πρέπει να δράσουμε αμέσως και συλλογικά, δημιουργώντας μια ανθρώπινη ασπίδα προστασίας για το δημόσιο σχολείο. Είναι επιτακτική ανάγκη αυτή η πολιτική να ανατραπεί μαζί με την κυβέρνηση της κοινωνικής συμφοράς που την παράγει και την επιβάλει - πριν καταρρεύσει και το δημόσιο σχολείο.

Θεσσαλονίκη 10-9-2014

Από το Γραφείο Τύπου
της «Θεσσαλονίκη-ανοιχτή πόλη»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου